آیا تحصیل در روسیه سخت است؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

تحصیل در روسیه یکی دیگر از گزینه‌های تحصیل در خارج از کشور است که در چند سال اخیر موردتوجه دانشجویان قرار گرفته است. بسیاری از دانشگاه‌های روسیه از دانشگاه‌های قدیمی و معتبر جهان هستند و دانشمندان بزرگی همچون مندلیف شیمی‌دان معروف و والنتینا ترشکوا اولین فضانورد زن جهان اهل روسیه بودند. باتوجه‌به این پیشینه علمی مشخص است که دانشگاه‌های روسیه ازنظر علمی بسیار غنی هستند.

از طرف دیگر در مقایسه با بسیاری از دانشگاه‌های کشورهای پیشرفته، هزینه تحصیل در روسیه مقرون‌به‌صرفه‌تر است. در چند دهه اخیر نیز دولت روسیه بسیار تلاش کرده است تا امکانات و اعتبار علمی خود را بیش از قبل در سطح بین‌المللی افزایش دهد. تمام این عوامل موجب افزایش مهاجرت تحصیلی به روسیه شده است.

مزایا و معایب تحصیل در روسیه

همان‌طور که گفته شد دولت روسیه در چندین سال اخیر اقدامات گسترده‌ای در جهت افزایش اعتبار دانشگاه‌های خود در سطح جهانی انجام داده است. از طرف دیگر شرایط راحت‌تر برای ورود به دانشگاه‌های روسیه و مناسب‌بودن هزینه تحصیل در این کشور از دیگر عوامل افزایش مهاجرت تحصیلی به روسیه است.

بسیاری از دانشجویان بین‌المللی با بررسی اعتبار دانشگاه‌های روسیه، هزینه تحصیل و زندگی و بسیاری از موارد دیگر تحصیل در کشور روسیه را انتخاب می‌کنند. تحصیل در روسیه مانند هر کشور دیگر مزایا و معایب خود را دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

1. مزایای تحصیل در روسیه

بسیاری از دانشگاه‌های روسیه اعتبار بالایی در سطح بین‌الملل داشته و در رتبه‌بندی‌های جهانی جایگاه خوبی دارند. دیگر مزایای تحصیل در روسیه عبارت‌اند از:

  • مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه تحصیل
  • امکان اخذ بورسیه تحصیلی
  • عدم نیاز به ارائه مدرک بین‌المللی زبان
  • امکان اخذ مدارک تحصیلی دوگانه
  • مورد تأیید بودن بسیاری از دانشگاه‌ها توسط وزارت علوم و بهداشت ایران
  • امکان اخذ آسان ویزای تحصیلی
  • امکان تحصیل به زبان روسی و انگلیسی
  • معتبر بودن مدرک تحصیلی دانشگاه‌های روسیه در سطح جهان

2. معایب تحصیل در روسیه

تحصیل در هر کشور خارجی به‌موازات نقاط مثبت خود، معایبی نیز دارد. از جمله معایب تحصیل در روسیه می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • زمستان‌های بسیار سرد روسیه
  • دشوار بودن یادگیری زبان روسی برای بسیاری از دانشجویان
  • عدم وجود کار تمام‌وقت برای دانشجویان بین‌المللی
  • دشواری در برقراری ارتباط با مردم روسیه

مهاجرت تحصیلی یکی از تصمیمات مهم در دوران دانشجویی هر فرد است. به همین دلیل و باتوجه‌به حساسیت و هزینه‌های تحصیلی برای خارج از کشور، همیشه باید به دنبال بهترین مشاوران مهاجرتی بود. مؤسسه علم ویرا از معتبرترین مؤسسات مهاجرتی است که تمام اطلاعات مربوط به تحصیل در خارج از کشور را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. باتوجه‌به مزایا و معایب تحصیل در روسیه متقاضیان مهاجرت تحصیلی به روسیه باید بر اساس علائق، توانایی‌ها و با درنظرگرفتن بودجه خود تصمیم‌گیری کنند.

مهم‌ترین دانشگاه‌های روسیه

بسیاری از دانشگاه‌های روسیه در رتبه‌بندی QS در رتبه‌های خوبی قرار گرفته‌ و 15 دانشگاه از این دانشگاه‌ها جزء 400 دانشگاه برتر دنیا هستند. در ده سال گذشته دولت روسیه سرمایه‌گذاری‌های زیادی در بخش تحصیلات عالی انجام داده و زیرساخت‌های لازم برای حضور دانشجویان بین‌المللی را فراهم کره است.

استفاده از بهترین امکانات آموزشی و علمی استاندارد، حضور اساتید معتبر بین‌المللی و همکاری‌های علمی با مراکز علمی جهان موجب افزایش اعتبار دانشگاه‌ها و درخواست اخذ پذیرش در دانشگاه‌های روسیه شده است. برخی از مهم‌ترین دانشگاه‌های روسیه عبارت‌اند از:

  • دانشگاه لمونوسف
  • دانشگاه فنی باومان
  • دانشگاه نووسیبیرسک
  • دانشگاه تومسک روسیه
  • دانشگاه فیزیک و تکنولوژی مسکو
  • دانشگاه دولتی سن‌پترزبورگ
  • دانشگاه دوستی ملل روسیه
  • دانشگاه مدرسه عالی اقتصاد روسیه
  • دانشگاه فدرال کازان روسیه
  • دانشگاه ملی فدرال اورال
  • دانشگاه پلی‌تکنیک سن‌پترزبورگ
  • دانشگاه دولتی آلتای
  • دانشگاه ملی علوم پزشکی ساراتف روسیه
  • دانشگاه فنی هوانوردی دولتی اوفا

تمام این دانشگاه‌ها و بسیاری دیگر از دانشگاه‌های روسیه، نه‌تنها در سطح ملی بلکه در سطح بین‌الملل نیز اعتبار بالایی دارند. با درنظرگرفتن اعتبار دانشگاه‌ها، مناسب‌بودن هزینه تحصیل و امکانات تحصیلی و اقامتی، تمایل دانشجویان خارجی برای تحصیل در روسیه افزایش‌یافته است. برای اطلاع از رشته‌های تحصیلی، هزینه تحصیل و تمام اطلاعات مربوط به مهاجرت تحصیلی مؤسسه علم ویرا بهترین و جدیدترین اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد.

شرایط تحصیل در روسیه

برای ورود به هر دانشگاه شرایط و ضوابطی وجود دارد که باید رعایت شوند. یکی از مزایای تحصیل در روسیه آسان‌بودن شرایط تحصیل در این کشور در مقایسه با بسیاری از دانشگاه‌های اروپا و آمریکا است. شرایط تحصیل در روسیه عبارت‌اند از:

1. شرط سن

برای تحصیل در بسیاری از دانشگاه‌های اروپا و آمریکا محدودیت سنی وجود دارد؛ ولی درباره دانشگاه‌های روسیه چنین شرطی وجود ندارد. تنها حداقل سن وجود دارد و آن بالای 17 سال است. البته برای اخذ بورسیه تحصیلی به‌ویژه نوع فول فاند، شرط سن برای هر مقطع مشخص است و گپ تحصیلی باید کمتر از 5 سال باشد.

2. مدرک تحصیلی

مانند هر دانشگاه دیگری در جهان، برای تحصیل در روسیه نیز باید مدرک تحصیلی مقطع قبلی ارائه شود. برای تحصیل در دوره کارشناسی، ارائه مدرک دیپلم با ترجمه رسمی روسی لازم است. برای مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکترا نیز ارائه مدرک تحصیلی دوره قبلی با ترجمه رسمی الزامی است.

3. مدرک زبان

از دیگر مزایای تحصیل در کشور روسیه عدم نیاز به ارائه مدرک زبان برای برخی دانشگاه‌ها است. برای این دانشگاه‌ها متقاضیان تحصیل در روسیه کافی است تسلط خود به زبان تحصیلی موردنظر خود را اثبات کنند. همچنین در دوره پادفک یا آمادگی قبل از ورود به دانشگاه، متقاضیان دوره‌های زبان روسی را هم گذرانده و تسلط کافی به دست می‌آورند.

البته در بسیاری از دانشگاه‌های روسیه به‌ویژه دانشگاه‌های دو شهر سن‌پترزبورگ و مسکو تحصیل به زبان انگلیسی بسیار رایج است. به همین دلیل دانشجویان باید مدرک زبان آیلتس 6 و 7 به ترتیب برای دوره کارشناسی و تحصیلات تکمیلی ارائه دهند.

از دیگر شرایط تحصیل در روسیه می‌توان ویزای تحصیلی و تمکن مالی را نام برد.

هزینه تحصیل در روسیه

یکی از موارد مهم دررابطه‌با تحصیل در خارج از کشور، هزینه‌های تحصیل است. در مقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکایی، هزینه تحصیل در روسیه کمتر است. هزینه تحصیل در کشور روسیه به رشته تحصیلی، مقطع، دانشگاه و زبان تحصیل بستگی دارد. میانگین هزینه تحصیل در دانشگاه‌های روسیه در مقاطع تحصیلی مختلف ازاین‌قرار است:

مقطع تحصیلی شهریه
کارشناسی 200.000-260.000 روبل در سال
کارشناسی‌ارشد 250.000-290.000 روبل در سال
دکترا 250.000-300.000 روبل در سال

 

این هزینه‌ها میانگین هستند و همان‌طور که گفتیم به رشته تحصیلی، دانشگاه و زبان تحصیل نیز بستگی دارد. همچنین با نوسانات ارزی جهان، احتمال تغییر در هزینه‌ها و افزایش شهریه نیز وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هزینه تحصیل در روسیه می‌توانید با مؤسسه علم ویرا مشورت کنید.

تحصیل رایگان در روسیه

اخذ بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌های روسیه می‌تواند بسیاری از هزینه‌های تحصیل و زندگی دانشجویان را پوشش دهد. نمرات تحصیلی عالی، معدل و دستاوردهای علمی و تحصیلی درخشان شانس دریافت بورسیه تحصیلی روسیه را افزایش می‌دهد. بورسیه‌های تحصیلی در روسیه نیز به دودسته Full Found و Part Found تقسیم‌بندی می‌شوند. مورد اول تمام هزینه‌های تحصیل را پوشش داده و مورد دوم بخشی از هزینه‌های تحصیلی دانشجو را پوشش می‌دهد.

جمع‌بندی

تحصیل در روسیه یکی از موارد مهاجرت تحصیلی است که در چند سال گذشته به طرز قابل‌توجهی افزایش‌یافته است. اعتبار دانشگاه‌های روسیه در سطح جهان، امکانات تحصیلی، علمی و رفاهی دانشگاه‌های روسیه و حضور اساتید معتبر در این دانشگاه‌ها از جمله دلایل افزایش درخواست اخذ پذیرش از دانشگاه‌های روسیه است.

همچنین مناسب‌بودن هزینه تحصیل و امکان اخذ بورسیه نیز از دیگر مزایای تحصیل در روسیه هستند. در کنار این مزایا باید گفت که در زمستان آب‌وهوای روسیه بسیار سرد است. برای تصمیم‌گیری درباره تحصیل در کشور روسیه باید نقاط قوت و ضعف آن را در کنار هم قرار داده و بعد از مقایسه و باتوجه‌به روحیات و شرایط خود تصمیم‌گیری کنید.

البته باید گفت که تحصیل در هر کشوری مزایا، معایب و چالش‌های خود را دارد. تمام این چالش‌ها می‌تواند به رشد شخصیتی، علمی و افزایش توانایی‌های فردی دانشجو کمک کند. مؤسسه علم ویرا با احترام به انتخاب شما برای مهاجرت تحصیلی، وظیفه خود می‌داند جدیدترین اطلاعات مهاجرت تحصیلی و دانشگاه‌های جهان را در اختیار شما قرار دهد.

 

5/5 - (2 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/qjuJlZ
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *