آموزش کیوبیس فصل ششم بخش سوم : شیار Arranger

زمان مطالعه: 2 دقیقه

تخت نمودن یک فهرست اجرایی

پس از اینکه یک فهرست اجرایی (Arranger) مناسب و دلخواه ایجاد نمودید ، می توانید آن فهرست اجرایی را تخت (Flatten)  نمایید . برای اینکار کافی است نام فهرست اجرایی را در پنجره Arranger editor فعال نموده و سپس دکمه Flatten در نوار ابزاراین پنجره را کلیک کنید .

تخت نمودن یک فهرست اجرایی نتایج زیر را در پی خواهد داشت :

  • رویدادها و بخش های موجود در پروژه از نظر ترتیب ، اندازه و تکرار تغییر می کنند تا با تنظیمات ترتیب در فهرست اجرایی مطابقت پیدا کنند .
  • دکمه Arranger mode بطور خودکار غیر فعال می شود .
  • شیار از نوع Arranger بطور خودکار حذف می شود .
  • اگر رودیدادها و بخش هایی در پروژه داشته باشید که داخل بخشهای فهرست اجرایی قرار نگرفته باشند و سپس عملیات تخت نمودن فهرست اجرایی را انجام دهید ، آن رویدادها و بخش ها از پروژه حذف می شوند .

 

 

مرتب ساختن پروژه به کمک Arranger

با استفاده از ویژگی Arranger  در محیط Cubase می توانید رویدادها و بخش ها را به روش غیر خطی سازماندهی نمایید . به جای اینکه رویدادها را کپی یا جابجا کرده و در یک خط زمان مرتب نمایید ، یک فهرست اجرایی برای پروژه ایجاد نموده و در آن مشخص کنید که کدامرویدادها و چگونه اجرا شوند .

 

ایجاد یک فهرست اجرایی

به کمک پنجره   Arranger editor می توانید بخشهای اجرایی ایجاد شده را در یک فهرست اجرایی قرار داده و مرتب نمایید . در این پنجره مشخص می کنید که هر بخش اجرایی چند بار تکرار شود و اینکه ترتیب اجرای بخشهای اجرایی چگونه باشد .

  1. در ناحیه تنظیمات شیار Arranger   دکمه e  را کلیک کنید .
  2. پنجره Arranger editor   باز می شود . سمت راست  این پنجره اسامی و مشخصات بخشهای اجرایی موجود در شیار را مشاهده می کنید . ترتیب این فهرست همان ترتیبی است که بخشهای اجرایی داخل شیار دارند . سمت چپ پنجره مربوط به فهرست اجرایی است که در حال حاضر خالی می باشد .
  3. اکنون می خواهیم یک فهرست اجرایی دلخواه بر اساس بخشهای اجرایی ایجاد و تنظیم کنیم . سمت راست پنجره نام بخش A را دوبار کلیک کنید . این بخش در رتبه اول فهرست اجرایی قرار می گیرد می خواهیم این بخش چهار با تکرار شود . در ستون Reapet عدد 4 را وارد کنید .
  4. در ناحیه خالی سمت چپ پنجره کلیک کنید . سمت راست پنجره نام بخش B را دوبار کلیک کنید تا این بخش به رتبه دوم فهرست اجرایی اضافه شود . سپس به ترتیب بخشهای C و D و E را به فهرست اجرایی اضافه نمایید . هر یک از این بخشها فقط یک بار اجرا می شوند .
  5. دوبار دیگر به ترتیب بخشهای اجرایی C و D و E را به انتهای فهرست اجرایی اضافه کنید . سپس بخش اجرایی F را به انتهای فهرست اجرایی اضافه نمایید .
  6. اکنون ستون سمت چپ بخش A در فهرست اجرایی را کلیک کنید تا پیکان آبی رنگ آشکار شود  . دکمه Activate arranger mode در نوار ابزار پنجره را فعال کنید .
  7. دکمه play در نوار ابزار این پنجره یا در پانل Transport را کلیک کنید . ابتدا بخش A چهار بار اجرا می شود . سپس بخش B اجرا می شود . سپس بخش C اجرا می شود .
شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  آموزش فصل دوم : میزان و ضرب

 

 

”  پایان  ”     

    

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/EDE
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *