آموزش کیوبیس فصل سیزدهم بخش سوم : افکتهای صوتی

زمان مطالعه: 3 دقیقه

افزودن افکتهای Insert به گذرگاهها

گفتیم که هر یک از گذرگاههای ورودی و خروجی دارای هشت شکاف برای درج افکتهای Insert هستند درست مانند کانالهای صوتی روال درج افکتهای Insert در گذرگاهها مانند درج این افکتها در کانالهای صوتی است . بدیهی است که اگر افکتهای Insert را به یک گذرگاه ورودی اجرا نمایید . می توانید صدای افکت گذاری شده را ضبط نمایید . همچنین افکتهای Insert درج شده دریک گذرگاه خروجی بر همه صداهایی که از آن گذرگاه عبور می کنند تاثیر خواهد داشت .

 

درج افکتهای Insert در شیارهای نوع Group

مانند سایر انواع شیارها ، هر شیار Group نیز دارای هشت شکاف برای درج افکتهای Insert است . اگر چند شیار گوناگون دارید و لازم است بر همه آنها افکتهای یکسان اجرا نمایید . بهتر است آن شیارها را داخل یک شیار نوع Group قرار داده و سپس افکتهای Insert را بر آن شیار اجرا نمایید .

کاربرد دیگر افکتهای Insert با شیارهای Group آن است که گاهی یک شیار صوتی از نوع تک کانال ( Mono ) دارید و لازم است یک افکت از نوع Stereo برای شیار اجرا نمایید . اگر افکت را بروش عادی بر شیار  mono اجرا نمایید . حاصل کار مناسب نخواهد بود چون اطلاعات یکی از کانالهای استریو از بین می رود .

یک راه آن است که صدای موجود در شیار Mono را به یک شیار استریو Fx هدایت کنید اما این راه موجب سردرگمی در میکس نهایی خواهد شد . راه بهتر آن است که :

  1. یک شیار استریو نوع Group ایجاد نموده و گذرگاه خروجی مناسب را برای آن تنظیم نمایید .
  2. افکت Insert دلخواه را بر این شیار اجرا نمایید .
  3. صدای موجود در شیار Mono را به آن شیار Group هدایت نمایید .
شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  ادامه آموزش فصل دوم : میزان و ضرب

 

 

 

منجمد نمودن افکتهای Insert درج شده در یک شیار

اجرای افکتهای افزودنی بر یک شیار به شدت بر توان عملیاتی کامپیوتر تاثیر گذار است .

اگر در یک شیار تعداد زیادی افکت درج نمایید ، امکان دارد کامپیوتر توانایی پردازش و اجرای همزمان محتوی آن شیار را نداشته باشد . برای رفع این مشکل می توانید دکمه Freeze در ناحیه کاوشگر شیار مورد نظر را کلیک کنید .

هنگامی که یک شیار را منجمد ( Freeze ) می کنید برنامه همه خروجی آن شیار را رندر می کند و همه تنظیمات و افکتهای گنجانده شده در آن شیار را رندر نمموده و به قالب یک فایل صوتی تبدیل می کند . این فایل داخل پوشه freeze در پوشه مربوط به پروژه فعلی قرار می گیرد .

شیار منجمد شده را نمی توانید داخل پنجره پروژه دستکاری و ویرایش نمایید و در واقع این شیارها قفل شده اند . افکتهای Insert گنجانده شده در شیار نیز قابل ویرایش و دستکاری نخواهند بود و حتی نمی توانید این افکتها را از شیار حذف نموده و یا افکتهای جدید نوع Insert در این شیارها درج نمایید .

هنگام اجرای شیار منجمد شده در واقع محتوی فایل صوتی رندر شده اجرا می شود . می توانید شدت یا توازن صدای شیار را در میکسر تغییر داده یا می توانید تنظیمات Eq آن را تغییر داده یا افکتهای نوع Send را ایجاد و تنظیم نمایید . داخل پنجره میکسر  نوار مربوط به شیار منجمد شده با یک علامت برفک متمایز می شود . این علامت روی لغزنده شدت صدای کانال نشان داده می شود .

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  آموزش پاک کردن حافظه کش مرورگرهای کامپیوتر (کروم، فایرفاکس، سافاری)

 

 

غیر منجمد کردن شیار

منجمد کردن یک شیار راه یک طرفه نیست . هروقت لازم باشد می توانید شیار منجمد شده را از وضعیت انجماد خارج نمایید شیار مورد نظر را انتخاب و فعال نمایید . سپس در ناحیه کاوشگر دکمه Freeze را کلیک کنید .

پنجره ای شامل سه دکمه باز می شود دکمه Unfreeze را کلیک کنید تا شیار از وضعیت انجماد Freeze خارج شود یا دکمه  Keep freeze file را کلیک کنید تا شیار از وضعیت انجماد خارج شده و در ضمن فایل صوتی حاصل از انجماد شیار در پوشه Freeze باقی بماند .

 

 

” ادامه دارد “

 

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/SqX
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *