تست هوش وکسلر چیست؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

تست هوش وکسلر تستی است که به اندازه گیری توانایی های شناختی و هوش کمک می کند. تست وکسلر در طول زمان تکامل یافته است، اما مقیاس اصلی هوش وکسلر توسط دکتر دیوید وکسلر در سال 1939 ساخته شد. در ابتدا مقیاس هوش وکسلر بلیو نامیده شد، اما 15 سال بعد تجدید نظر شد و به مقیاس هوش بزرگسالان وکسلر (WAIS) تغییر نام داد.

 

تست هوش وکسلر چیست؟

 

وکسلر که در کنار چارلز اسپیرمن و کارل پیرسون کار می کرد، قرار بود تستی را برای کمک به ارتش برای بررسی سربازان جدید ایجاد کند. با این حال، همه چیز به شکل کاملا متفاوتی پیش رفت و نتیجه اولیه او مقیاس هوش Wechsler-Bellevue بود. این آزمون‌ پس از این موضوع ایجاد شد که وکسلر متوجه شد آزمون‌های هوش موجود برای بزرگسالان صرفاً انطباق‌هایی با تست های مورد استفاده برای کودکان است و اعتبار کمی برای بزرگسالان دارد.

با گذشت زمان تست وکسلر به سه نسخه مجزا تبدیل شد که برای گروه‌های سنی مختلف استفاده می‌شد. مقیاس هوش وکسلر بزرگسالان (WAIS) برای بزرگسالان استفاده می شود، در حالی که مقیاس هوش وکسلر برای کودکان (WISC) برای کودکان بین سنین 6 تا 16 سال استفاده می شود. مقیاس هوش وکسلر پیش دبستانی و اولیه (WPPSI) برای کودکان بین 4 تا 6.5 سالگی استفاده می شود , در برخی از موارد ناتوانی ذهنی، WISC ممکن است برای کمک به پزشکان برای درک پایین ترین سطح دانش فرد مورد استفاده قرار گیرد.

کمک به سربازان جنگ جهانی اول به شروع وکسلر کمک کرد

وکسلر خود را وقف مطالعه از دست دادن حافظه در سربازان جنگ جهانی اول کرد. کنجکاوی او پایه ای برای آزمایش هوش بیمارانش ایجاد کرد. مطالعه مغز کار جذابی بود، بنابراین او آزمایش خود را گسترش داد و کودکان را نیز در بر گرفت. او احساس می‌کرد که خود شکل‌گیری عقل می‌تواند به او کمک کند تا مشکلات فعلی از دست دادن حافظه را حل کند. چیزی که او پیدا کرد حیرت انگیز بود. ضریب هوشی افراد به طور مستقیم با فضایی که در آن زندگی می کند، مرتبط است. تأثیرات زیست‌شناختی و محیطی می‌تواند هوش  فرد را تعیین کند.

محبوبیت آزمون وکسلر

بسیاری از کشورهای جهان از این تست استفاده می کنند و قطعا در مرکز تست هوش کودکان این آزمون تست هوش معتبری است و در استعدادیابی کودکان هم به همراه تست هوش بینه معمولا استفاده می شود. مقیاس آزمون هوش به گونه ای تنظیم شده است که از نظر فرهنگی منصفانه باشد. نسخه چهار در سال 2008 منتشر شد که جدیدترین نسخه در حال استفاده است. مدل‌های امتیازدهی نشان دادند که IQ استاندارد از 85 تا 115 متغیر است. آزمون کامل وکسلر طولانی است و گاهی اوقات برای کودکان و بزرگسالان دشوار است. بنابراین، اخیراً یک نسخه اختصاری ایجاد شده است. نسخه کوچک شده ارزیابی دقیقی از هوش ارائه می دهد، اما کمتر از نیم ساعت طول می کشد. برخی از روانشناسان از تست هوش استنفورد بینه استفاده می کنند، اما تست وکسلر همچنان به عنوان یک چکاب بالینی مورد استفاده قرار می گیرد. افرادی که با روانشناس ارتباط ندارند همچنان می توانند در این آزمون شرکت کنند.

هدف از آزمون هوش وکسلر

رایج ترین هدف این آزمون شناسایی هوش و عملکرد شناختی است که اغلب در شناسایی ناتوانی های ذهنی و عملکرد کلی شناختی در کودکان و بزرگسالان مفید است. نمرات تست وکسلر از 0 تا 160 متغیر است. یک ضریب هوشی متوسط ​​کسی است که بین 90 تا 109 نمره می گیرد و 100 میانگین آن است. برای داشتن هوش برتر، باید نمره 130 یا بالاتر را کسب کنید. این آزمون به مقیاس‌های شاخص اولیه و فرعی تقسیم می‌شود و بر اساس سن کودکی که در آزمون شرکت می‌کند، نمره‌ی هوش کلی را می دهد.

مقیاس هوش وکسلر پیش دبستانی و ابتدایی

تست WPPSI دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد، معیاری برای سنجش هوش و رشد شناختی برای کودکان خردسال. این آزمون عمدتاً برای کودکان بین 4 تا 6.5 سال طراحی شده است، اگرچه برخی از خرده آزمون ها را می توان برای کودکان 2.5 سال و تا بالای 7.5 سال استفاده کرد. برای کودکان زیر 4 سال، نمره IQ آنها از سه شاخص تشکیل می شود:

  • درک کلامی
  • فضایی بصری
  • حافظه کاری

برای کودکان بالای چهار سال در این محدوده، نمره IQ آنها از شاخص های زیر تشکیل می شود:

  • درک کلامی
  • فضایی بصری
  • استدلال سیال
  • حافظه کاری
  • سرعت پردازش

مقیاس هوش وکسلر برای کودکان

زمان معمول آزمون WISC برای کودکان بین 45-65 دقیقه طول می کشد اما بسته به روش های مورد استفاده و تعداد شاخص های آزمایش شده می تواند کوتاه تر یا طولانی تر باشد. این تست ها برای ایجاد نمره IQ (که اکنون به طور رسمی به آن IQ مقیاس کامل گفته می شود) در کودکان بین سنین 6 تا 16 سال استفاده می شود. مانند سایر انواع تست وکسلر، WISC از چهار شاخص برای اندازه گیری توانایی های شناختی کودک استفاده می کند که شامل شاخص درک کلامی، شاخص فضایی بصری، شاخص استدلال سیال، شاخص حافظه کاری و شاخص سرعت پردازش است.

تست هوش بزرگسالان وکسلر

مقیاس هوش بزرگسالان وکسلر چهار نمره شاخص فردی برای مؤلفه های اصلی هوش ارائه می دهد:

  • شاخص درک کلامی
  • شاخص استدلال ادراکی
  • شاخص حافظه کاری
  • شاخص سرعت پردازش

خرده‌آزمون‌ها برای هر شاخص برای به دست آوردن دو نمره هوش گسترده‌تر – IQ مقیاس کامل و شاخص توانایی عمومی – گردآوری شده‌اند. ضریب هوشی مقیاس کامل از نمرات هر چهار شاخص تشکیل شده است در حالی که شاخص توانایی عمومی فقط شامل شش زیر آزمون مربوط به شاخص درک کلامی و شاخص استدلال ادراکی است. آزمون هوش وکسلر دارای 10 خرده آزمون هسته ای و 5 خرده آزمون تکمیلی است که به بخش های جداگانه تقسیم می شوند. برای هر خرده آزمون یک امتیاز داده می شود و سپس به یک IQ کلی مقیاس کامل تبدیل می شود. جدول زیر به شما کمک می کند تا نشان دهید چگونه نمرات حاصل از خرده آزمون های مختلف در نمرات شاخص های مختلف استفاده می شود.

نسخه های دیگر آزمون وکسلر

شناخته‌شده‌ترین انواع آزمون‌های مقیاس هوش وکسلر در بالا ذکر شده‌اند، اما انواع دیگری نیز وجود دارند که گاهی برای تست IQ یا سایر توانایی‌های شناختی استفاده می‌شوند که شامل موارد زیر است:

WASI – این مقیاس اختصاری هوش وکسلر یک آزمون هوشی با فرم کوتاه است که برای افراد شش تا ۸۹ ساله استفاده می شود. ضریب هوش کامل در حدود 15 دقیقه.

WAIS-R NI – این مقیاس هوش بزرگسالان وکسلر که به‌عنوان ابزار عصبی-روان‌شناختی بازنگری شده است، آزمونی است که برای ارائه نمرات با هنجارهای جداگانه برای افراد دارای آسیب مغزی و بدون آسیب مغزی بازبینی شده است.

WIAT – آزمون ارزیابی فردی Wechsler برای استفاده تحصیلی طراحی شده است تا به شناسایی مهارت های تحصیلی کمک کند. اغلب در مدارس برای قرار دادن آموزشی و شناسایی ناتوانی های یادگیری استفاده می شود.

چرا مردم تست هوش می دهند؟

برای بخش بهتری از یک قرن، انسان ها در تلاش بوده اند تا راه های بهتری برای درک و اندازه گیری هوش بیابند. دلایل زیادی وجود دارد که چرا افراد تست های هوش مانند تست وکسلر را انجام می دهند. گاهی اوقات فقط یک موضوع کنجکاوی است، در موارد دیگر، ممکن است لازم باشد وارد یک مدرسه خصوصی شوید یا به طور بالقوه به یک باشگاه یا گروهی مانند Mensa بپیوندید.

منبع: ذهن آرا

 

5/5 - (1 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/uGg
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *