ادامه آموزش فصل سوم : فاصله شناسی
فاصله های ساده (Simple Intervals)
فاصله هایی که حدود آن از یک اُکتاو تجاوز نمی کنند را فاصله های ساده گویند .
فاصله های ترکیبی (Compound Intervals)
فاصله هایی که حدود آن از یک اُکتاو تجاوز کنند را فاصله های ترکیبی گویند .
فاصله های ترکیبی همیشه از اضافه کردن یک یا چند عدد 7 به فاصله ساده به دست می آید .
یعنی اگر نُت دوم ( زیر ) در فاصله ی ساده را یک یا چند اُکتاو بالا با نُت اول ( بَم ) را یک یا چند اُکتاو پایین ببرید ، فاصله ترکیبی می شود .
تذکر : کیفیت فاصله های ساده در ترکیبی آن ها عوض نمی شود . یعنی فاصله های کوچک یا بزرگ یا درست در فواصل ترکیبی نیز همان گونه هستند .
مثال : فاصله ی پنجم ساده را ترکیبی کنید . ( با تعداد اُکتاو دل خواه )
فاصله ی دوازدهم 12=7+5
فاصله ی نوزدهم 19=7+7+5
تذکر : برای ساده کردن فاصله های ترکیبی عکس قبل عمل می شود . یعنی باید یک یا چند عدد 7 از آن فاصله کسر شود تا به ساده ترین فاصله دست یابید ( یا فاصله ی مورد نظر را به هفت تقسیم کرده ، باقی مانده تقسیم ، فاصله ی ساده است . )
مثال : ساده فاصله ی بیست و چهارم بزرگ چیست ؟
تذکر : فاصله س هشتم می تواند هم به صورت فاصله ی ساده و هم فاصله ی ترکیبی ( ساده ی آن یکم ) باشد .
بنابراین اگر سوال ، ساده کردن فاصله های بیست و دوم یا بیست و نهم … باشد ، دو جواب دارد . یعنی ساده ی آن ، هم یکم و هم هشتم می باشد .
بعضی فاصله های نامطبوع چون به دو طرف حل می شوند ، به عبارت دیگر جذب می گویند ، مثلا در فاصله ی پنجم(Attracted)شوند ، به آن ها فاصله های نامطبوع مجذوب
کاسته ( مثل : ” سی ” تا ” فا ” ) ، نُت زیر ( فا ) به سمت پایین ( می ) و نُت بم ( سی ) به سمت بالا ( دُ ) حل می شوند .
هم آهنگ یا هارمُنیک ها
که یکی از فنون و تکنیک های پیش رفته در پیوند(Harmony)واژه ی هم آهنگی
اصوات موسیقایی به شمار می رود و از دوران کلاسیک تا کنون سیر تکاملی خود را طی گرفته شد(Overtones) یا فر آهنگ (Harmonics)کرده است از واژه ی هم آهنگ ها ه است .
همان گونه که نور خورشید در برخورد با قطرات باران تجزیه شده و قوس و قزح را با رنگ های مرئی به وجود می آورد ، هر یک از صداهای موسیقایی نیز در شرایط ویژه ای تجزیه شده و اصوات دیگری رابه وجود می آورند که آن ها فرآهنگ ها یا اصوات فرعی (Base)می نامند . شدّت نسبی هر یک از فرآهنگ ها و نحوه ی اجرای صدای مبنای
آن ها در هر ساز ، با فرآهنگ های متناظر آن ها در ساز دیگر باعث ایجاد رنگ صوتی
می شود که در هر ساز متفاوت است . (Tone Color )
اگر صدای ” دُ ” ی زیر حامل یا کلید ” فا ” را که در منطقه ی صوتی اُکتاو بزرگ قرار دارد ، به عنوان مبنا یا فرآهنگ نخست در نظر گرفته شود ، هارمُنیک های آن تا فرآهنگ شانزدهم به این ترتیب خواهد بود .
هِرمان هِلمهُلتز (Hermann Helmhlotz) استاد بزرگ آکُستیک ، ثابت کرده است که خوش صداترین فاصله ها به ترتیب خوش صدایی ، آن هایی هستند که فرآهنگ های شان زودتر به هم برخورد کرده و مشترک می شوند . به عنوان مثال ، در فاصله ی هشتم درست ، فرآهنگ دوم صدای بم ، همان فرآهنگ یکم صدای زیر است و به همین علت این فاصله ، یعنی هشتم درست خوش صداترین فاصله در میان فاصله های دیگر به شمار می رود . و بر این اساس ، فاصله های مطبوع و نامطبوع تقسیم بندی گردیده اند.
لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/KGQ
کوتاه کننده لینک
کد QR :
آخرین دیدگاهها