راهنمای نصب ساده چراغ های استخری توکار

زمان مطالعه: 4 دقیقه

راهنمای نصب ساده چراغ های استخری توکار

 

استفاده از چراغ ها برای روشنایی بخشیدن به سطح آب و زیبا ساختن آب نماها یک اقدام هوشمندانه است. در گذشته برای روشن کردن سطح آب استخر و یا آب نماها از چراغ های هالوژنی استفاده می کردند.

اغلب چراغ های هالوژنی توانایی ضد آب کردن صد در صد را ندارند و مقداری آب به آن ها نفوذ می کند و سبب ایجاد حوادث مختلفی می شود. همچنین عامل خرابی و پوسیدگی در خود چراغ ها نیز می شدند. اما با رشد فناوری، انواع چراغ ها، قاب ها و چسب های ضد آب، و چراغ های هالوژنی جای خود را به چراغ استخری ال ای دی داده اند.

چراغ های ال ای دی حدودا هشتاد درصد بیشتر در مصرف برق صرفه جویی می کنند و حدودا سه تا پنج برابر کارایی بیشتر نسبت به هالوژن ها دارند. این چراغ ها ضد آب هستند و آب به آن ها نفوذ نمی کند. در ادامه روش نصب چراغ های توکار را به شما آموزش خواهیم داد.

نصب و سیم کشی چراغ استخری

اگر قصد دارید چراغ های قدیمی استخر خود را تغییر دهید و از چراغ های ال ای دی استفاده کنید، زحمت زیادی نخواهید داشت. وسایل مورد نیاز برای انجام این کار، یک پیچ گوشتی چهار سو، پیچ گوشتی دو سو، چاقو یا انبر دست و سیلیکون (در استخر های فایبر گلس کاربرد دارد) خواهد بود.

  • در مرحله اول از قطع بودن برق اطمینان حاصل کنید.
  • در مرحله دوم باید پیچ های چراغ های استخر را باز کنید. با توجه به ارتفاعی که چراغ ها قرار گرفته اند می توانید آن ها را از روی دیواره استخر و یا از داخل استخر باز کنید.
  • در مرحله سوم قلاب محل اتصال را بررسی کنید و مطمئن شوید که از این قلاب برق عبور نمی کند. سپس سیم های متصل به چراغ قبلی را به خوبی بررسی کنید چرا که باید به چراغ جدید نیز متصل شوند.
  • در مرحله چهارم کابل ها را از پشت چراغ های قبلی باز کنید و به چراغ قبلی ببندید و پیچ های چراغ های جدید را بر روی قلاب سفت کنید.
  • در مرحله پنجم باید اتصالات و سیم ها را به خوبی بررسی کنید و آن ها را به جای قبلی خود بر گردانید.
  • در مرحله ششم باید چراغ های ال ای دی را امتحان کنید. اگر چراغ ها به خوبی استخر را روشن می کردند کار تمام است. اما اگر غیر این اتفاق افتاد بهتر است چراغ ها و اتصالات را بار دیگر بررسی کنید.

لازم به ذکر است که اگر استخر شما یک استخر قدیمی است به احتمال بسیار زیاد از کابل 240 ولتی برای تامین برق این چراغ ها استفاده می شود، در حالی که چراغ های ال ای دی تنها از 12 ولت استفاده می کنند. اگر استخر شما این وضعیت را دارد بهتر است خودتان اقدام به نصب این چراغ ها نکنید و با برق کار در ارتباط باشید.

 

نصب و سیم کشی چراغ استخری

 

نقش ترانس در چراغ های استخری چیست؟

ترانس ها دستگاه هایی هستند که در تمامی استخر های جدید نصب شده اند. کار این ترانس ها تبدیل جریان 240 ولتی به 12 ولت است. چرا که احتمال ورود آب استخر به داخل چراغ ها وجود دارد. بنابراین این ترانس ها خطر برق گرفتی را بسیار پایین خواهند آورد.

نصب چراغ در استخر های تازه ساخت

برای نصب چراغ های یک استخر تازه ساخت بهتر است بدانیم که باید حفره ای پشت این چراغ استخری توکار ایجاد کنیم، تا سیم ها و اتصالات را در پشت آن ها پنهان نماییم. چراغ ها باید حدودا 30 تا 50 سانتی متر پایین تر از سطح آب نصب شوند. پس از انجام این دو کار، در راه نقشه سیم کشی این چراغ ها یک ترانس قرار گرفته می شود و پس از آن نیز محل قرارگیری منبع تغذیه مشخص خواهد شد. نکته ای که قابل ذکر است، قبل از انجام حفر در بدنه استخر چراغ های ال ای دی خود را انتخاب کنید تا مغایرتی با ابعاد چراغ ها نداشته باشند.

اگر از آن نوع چراغ های ال ای دی استفاده می کنید که از باتری به عنوان منبع تغذیه بهره می برند، ابتدا باتری ها را جایگذاری کنید و به سراغ نصب چراغ ها بروید، در غیر این صورت اول منبع تغذیه را نصب و جای گذاری کنید.

نصب چراغ ها کار بسیار آسانی است. برای این کار کافی است تا کابلی که برای چراغ ها تهیه و جایگذاری شده را به چراغ ها وصل کنید و بعد از این کار بهتر است چراغ ها و محل جایگذاری چراغ ها را آب بندی کنید تا از ورود آب به داخل آن ها جلوگیری کند.

 

آب بندی چراغ استخری

بعد از نصب چراغ استخری روکار یا توکار فرقی ندارد، بهتر است تمامی اتصالات و محل بریدگی روی سیم ها و چراغ ها به وسیله نوار آپارات و چسب برق پوشانیده شود. این کار باعث می شود که آب به داخل چراغ ها و اتصالات استخر وارد نشود و حوادثی مثل برق گرفتگی و یا خرابی در تجهیزات استخری ایجاد نشود.

 

برخی از مزایای استفاده از چراغ های ال ای دی در استخر ها

 

برخی از مزایای استفاده از چراغ های ال ای دی در استخر ها

همانطور که گفته شد چراغ های ال ای دی نسبت به دیگر چراغ ها صرفه جویی بسیار بیشتری در مصرف برق دارد و از کارایی بسیار بیشتری نیز برخوردار است. شدت نور ساطع شده از ال ای دی ها بسیار بیشتر از دیگر چراغ ها است. این چراغ ها به واسطه مصرف کمتری که دارند، نیاز به کابل هایی با جریان برق بالا ندارند، خطر برق گرفتگی را کمتر می کنند و ایمنی را بسیار بالا می برند. لامپ های ال ای دی نسبت به رقبای خود قیمت بالا تری دارند اما در عوض نیاز به سیم کشی با کابل های فشار قوی نیز نخواهند داشت.

کلام آخر

با تمام ساده بودن فرآیند نصب چراغ ها و تعویض آن ها بهتر است محض احتیاط برای نصب چراغ های استخری از متخصصان کمک بخواهید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/xUO
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *