آموزش کیوبیس فصل پنجم بخش اول : ضبط صدا

زمان مطالعه: 2 دقیقه

 ” فصل پنجم ”

ضبط صدا

 

در این قسمت فرض شده که سخت افزار صوتی موجود در کامپیوتر را بدرستی متصل و تنظیم نمموده اید . مشخصات پروژه تعیین کننده فرمت ضبط صدا ، سرعت نمونه گیری صوتی و طول زمانی پروژه است . این مشخصات بطور مستقیم بر عملیات ضبط صدا تاثیر گذارند . همچنین اگر لازم است اطلاعات  Midi را ضبط نمایید ، کنترلر Midi ( مثلا کیبورد ) را بدرستی متصل و تنظیم نموده باشید .

 

روشهای اصلی ضبط صدا

در پروژه های Cubase می توانید عملیات ضبط صدا را در یک شیار یا همزمان روی چند شیار (Audio  یا Midi ) انجام دهید . هرگاه لازم است صدا را در یک شیار ضبط نمایید ابتدا دکمه  Record enable در ناحیه تنظیمات شیار یا در ناحیه کاوشگر یا در داخل پنجره میکسر را فعال نمایید . دکمه فعال شده با رنگ قرمز آشکار می شود . سپس دکمه Record در نوار ابزار اصلی را فعال می کنید تا عملیات ضبط صدا در شیار یا شیارهای منتخب اجرا شود .

اگر عملیات اجرایی در برنامه Cubase را با یک وسیله بیرونی هماهنگ نمایید ، هنگامی که دکمه Transport record را در نوار ابزار اصلی فعال می کنید ، برنامه در وضعیت «  آماده باش ضبط »  قرار می گیرد . سپس هر گاه پیام مناسب از وسیله بیرونی به محیط برنامه ارسال شود ، عملیات ضبط صدا شروع می شود .

می توانید برنامه Cubase را طوری تنظیم نمایید تا عملیات اجرای صدا بطور خودکار به ضبط صدا تغییر دهد . این عملیات را Automatic punch in می نامند .

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  بهترین روش آموزش موسیقی  به کودکان + بهترین سن یادگیری

مثلا یک قطعه ضبط شده دارید که لازم است قسمتی از آن را دوباره ضبط کنید . از این ویژگی استفاده می کنید تا قسمتهای  قبلی را شنیده و سپس از نقطه  مورد نظر ضبط مجدد را انجام دهید .

  1. نشانگر سمت چپ را در نقطه مناسب برای شروع ضبط قرار دهید .
  2. دکمه Punch in  در پانل  Transport را فعال کنید .
  3. اجرای قطعه را از نقطه ای قبل از نشانگر چپ شروع نمایید . هنگامی که خط زمان به نشانگر سمت چپ می رسد ، عملیات ضبط بطور خودکار شروع می شود .

 

 

” ادامه دارد “

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/GXf
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *