آموزش میکس- آموزش فارسی میکس حرفه ای- بخش سوم

زمان مطالعه: 4 دقیقه

 - فارسی میکس حرفه ای- بخش سوم

فصل ۷: ارتباط داینامیک های ساخته شده بوسیله تجهیزات با داینامیک های موسیقایی یافت شده در موسیقی و آهنگ”

در این فصل یک چارچوب کاری برای درک و به خاطر سپردن تمام کارهایی که در طول میکس می توان انجام داد به شما ارائه می شود. سپس می توانید این چارچوب را برای درک اینکه صدابرداران چه اعمالی را در میکس هر آهنگی که شما می شنوید انجام می دهند، به کار برید. از خودتان بپرسید آیا من کاری را که آنها انجام می دهند دوست دارم و پس از مدتی، شما روش مخصوص به خودتان را ایجاد کرده و توسعه می دهید و مطمئنا هر کاری را که بخواهید، می توانید انجام دهید.

فصل (۱)  یک قطعه ضبط شده موسیقی

QUALITY OF MELODY HARMONY FQUIPMENT LYRICS

THIS TIME

CONCEPT ME

ARRANGEMENI PERFORMANCE

INSTRUMENTATION SONG STRUCTURE

 مشخصه یک قطعه فسبط شده موسیقی

هنگامی که من اولین آلبوم کاری خود را ضبط کردم، میکس کار خیلی خوب صدا می داد اما گروه و آهنگهای مورد نظر چنگی به دل نمی زد. تمام کسانی که این کار را گوش کردند با این مطلب موافق بودند. آنها قادر به تفکیک میکس از موسیقی نبودند. اکثر افراد، بخشها و صداهای منفردی که یک قطعه موسیقی را تشکیل می دهند را از هم تفکیک نمی کنند و آنها را به صورت کلی می شنوند. اما یک صدابردار معمولا علاوه بر ضبط و میکس، سایر مشخصات یک قطعه ضبط شده را در نظر گرفته و تعبیر و تفسیر می کند. اگر تهیه کننده اثر حضور داشته باشد، در حقیقت او مسئول جزئیات کار می باشد، اما اغلب مواقع که تهیه کننده حضور ندارد، صدابردار این نقش را بر عهده دارد. حتی در مواقع حضور تهیه کننده هم او اصولا به روش کار و اعتقادات و نظرات صدابردار تکیه می کند، در نتیجه، گروه های حرفه ای به دلیل مساعدت و کمکی که کیفیت از نظر افراد مختلف به گونه های متفاوت تعریف می شود، بنابراین مدتیطول می کشد تا بتوان تمام راههایی را که بوسیله آنها می توان آهنگی را پالایش کرد آموخت. اما اگر توجه کنید می توانید روشهای مخصوصی به خود را ایجاد کنید. اگر در هر مرحله از کار این سؤال را از خود بپرسید که: “ایا این را دوست دارم یا نه؟” به طور طبیعی خواهید توانست تصویری از آنچه دوست دارید و آنچه که مطلوب است را برای خود ایجاد کنید، اگر نظر خاصی ندارید یا راجع به چیزی که می پسندید مطمئن نیستید تنها کاری که باید بکنید این است که به موسیقیهای دیگر گوشی کنید و مقایسه کنید . 

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  آموزش فارسی میکس حرفه ای- بخش پانزدهم

تعریف اینکه چه چیزی کیفیت خوب را تشکیل می دهد، به طور گسترده ای وابسته به طرز تفکر افراد و سلیقه ای می باشد و برای هر یک از ۱۱ مورد ذکر شده دائماً متغیر است. افراد مختلف عقاید گوناگون و محکمی دارند، بنابراین تنها راه هدایت این موضوع کاملاً سلیقه ای و احساسی به یک ایده واحد، فهرست کردن تمام نکات با ارزش و ترجیحات می باشد. شما می توانید این فهرست را برای شروع مطالعه روی سلایق و ترجیحات افراد مختلف مورد استفاده قرار دهید. این نکته بسیار مهم می باشد که بدانیم عقاید و ارزشهای مورد نظر در چه مواردی تجلی دارد و بستر این ارزشها را تشخیص دهیم، این مطلب کار کردن با آنها را آسان تر می کند، آنها را خشنود می سازد و بحث و تبادل نظر یا آنها را راحت تر می کند. با در نظر گرفتن این مقدمه، اکنون به بحث و بررسی در مورد هر یک از ۱۱ مشخصه یک قطعه ضبط شده موسیقی می پردازیم که می توانند توسط صدابردار مورد پالایش و بهینه سازی قرار گیرند و همچنین پیشنهادات متداولی که می تواند توسط صدابردار در مورد هر یک از انها ارائه شود را بررسی می کنیم.

مشخصه ۱: سبک یا تم موسیقی سبک یا تم می تواند به صورت ترکیبی از ۱۰ جزء دیگر توضیح داده شود، همچنین بسته به تجسم شما، آنرا حالت (M00d)، جریان (FloW) و هاله (Aura) نیز می نامند. این مشخصه معمولاً به صورت احساس یا تفکر غالب و مشترکی که در اکثر بخشهای یک قطعه ضبط شده موسیقی بکار رفته است توضیح داده می شود. آهنگها در صدابردارانی که در کارهایشان موفق هستند اغلب صدابرداران حرفه ایند که در امر تولید می توانند موفق باشند، فقط به استودیوهای بزرگی که اینگونه صدابرداران در آن حضور دارند مراجعه می کنند. این فصل مشخصاتی که برای خلق یک قطعه موسیقی با کیفیت ضبط مناسب وجود دارد را پوشش می دهند. تمام این ۱۱ مشخصه در درک یک ضبط و میکس با کیفیت مشارکت دارند. ܬܣܝܟ مشخصه یک آهنگ باید شامل حداقل موارد مورد نظر برای کامل بودن باشد. اگر

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  آموزش فارسی میکس حرفه ای- بخش چهاردهم

هر کدام از آنها دچار نقصان و ضعف باشد، خه اهد شد. با اینکه هر مشخصه فقط قسمت کوچکی از کل آهنگ را تشکیل می دهد، ふ هر کدام از آنها می تواند کل اهنگ را مخدوش سازد. اما اگر همه این ۱۱ مشخصه کامل و بدون نقص باشد شانس اینکه این آهنگ تبدیل به یک اثر موفق و ماندگار شود بسیار بالا خواهد رفت و طبیعتاً بلعکس این موضوع را نیز می توان به خوبی متصور شد. بنابراین هر موقع لازم باشد، تجدید نظر و پالایش در هر یک از ۱۱ مرحله ضروری می باشد. شاید شما فکر نکنید که شغل یک صدابردار شامل کار روی حسن ھاتہ ، مانند سبک موسیقی، ملودی، ریتم یا ھارمونی باشد، آیا اینها مسئولیت گروه موسیقی نیست؟ این گذشته اگر گروه موسیقی گروه حرفه ای و خوبی نباشد. 

این مسئله صدابردار نیست و حتی کار کردن در چنین موارد حساسی می سلامت و امنیت شغلی شما مضر باشد. به هر حال رمز بزرگی که وجود دارد این که کار صدابردارن حرفه ای بسیار فراتر از این است که فقط شامل ضبط صداها و میکس آنها باشد. صدابرداران حرفه ای هر زمان که ممکن باشد به پالایش و بهبود همه این موارد کمک می کنند. این رمز به دلایل زیر مشهود و بدیهی است: اگر شما صدابرداران را تهیه کننده و ناظرضبط هم در نظر بگیرید، آنها پول خیلی بیشتری نیز میخواهند . 

با ما در ادامه مباحث از بخش آکادمی فروشگاه وی اس تی الو وی اس تی  در پستهای بعد همراه باشید .

 

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/RyH
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *