آموزش فارسی میکس حرفه ای- بخش یازدهم

آموزش فارسی میکس حرفه ای- بخش یازدهم

ادامه از درس قبلی :

این محدوده جایی است که میکس واقع می شود. در دنیای تجسم، صداها در جای دیگری از اتاق واقع نخواهند شد. مهمتر از آن باید به یاد داشته باشید که این فضا محدود است. بنابراین اگر یک ارکستر ۱۰۰ قطعه ای بین بلندگوها داشته باشید، فضا شلوغ خواهد شد.

 

مهم نیست که چقدر یک صدا را به سمت چپ پن می کنیم، به هر حال این صدا هیچگاه از حد بلندگوی چپ، بیشتر به سمت چپ به نظر نخواهد آمد. در مورد سمت راست نیز به همین ترتیب خواهد بود. همچنین صداها تنها مقدار کمی جلو و عقب بلندگو به نظر ما خواهند آمد. صداها را بالاتر از جای بلندگوها نخواهیم شنید، أما از طریق زمین به ما منتقل خواهند شد. تمام این حدود تجسم می توانند به وسیله این شکل نشان داده شوند

در این حالت شما نمی توانید هر ویلن را به صورت منفرد در میکس بشنوید، به این دلیل که فضا بسیار شلوغ می باشد، شما تنها یک گروه زهی را می شنوید، در حالیکه اگر فقط سه ویولن داشته باشید، می توانید هر یک را به صورت کاملا واضح و تفکیک بشنوید.

به این دلیل که فضای بین بلندگوها محدود است و پوشش مسئله بزرگ و مهمی در میکس می باشد. کل مطلب میکس در یک مطلب خلاصه خواهد شد، کنترل ازدحام و شلوغی”

همانگونه که می توانید ببینید، یک صدا می تواند در فضای بین بلندگوها به وسیله تغییر ولوم صدا، پن و تغییر فرکانس (Pitch) حرکت کند (اکولایز تغییرات کوچکی ایجاد خواهد کرد. این سه پارامتر، تنها برای حرکت دادن صداها در اطراف و بین بلندگوها استفاده نمی شوند، بلکه برای قرار دادن و حرکت دادن افکتها شامل تأخير (Delay قنج (Flanging) و پس آوا (Reverb) به کار می روند.

فضای محدود شده بین بلندگوها که تجسم صدا در آن واقع می شود، محلی است که ما می توانیم ساختار های مختلف میکس را در آن خلق کنیم، رمز این کار در این است که تجسمات صدا را خلاقانه جایگذاری کنیم.

اکنون در مورد اجزا و عناصر، صداها و سازها و افکتهایی که می توانیم در بین بلندگوها جایگذاری کنیم بحث می کنیم

 

ادامه دارد

امتیاز بدهید
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.