آموزش فارسی میکس حرفه ای- بخش نوزدهم

زمان مطالعه: 3 دقیقه

فارسی - بخش نوزدهم

ادامه ی آموزش فارسی میکس حرفه ای آهنگ :

 

 

خیزهای ناگهانی و سریع روی شدت اولیه یک صدا کمک می کند و باعث نرم تر شدن صدا می شود. یک کمپرسور می تواند صدای تیز یک گیتار را نرم تر و دلپذیرتر کند.

هرچقدر میکس شلوغ تر باشد و سازها و نت ها و صداهای بیشتری در آن باشد، صداها باید طبیعتا بیشتر کمپرس شوند. به این دلیل که هر چقدر صداهای بیشتری وجود داشته باشد هرج و مرج و بی نظمی بیشتری نیز وجود خواهد داشت. با متعادل شدن صداها، میکس کلی تمیز تر خواهد شد. هنگامیکه یک صدا متوازن و هموار شود، سپس می توانید ولوم کلی آنرا بالا ببرید و آنرا کاملا در جلو قرار دهید. این کار معمولا در آگهی های رادیویی و تلویزیونی برای بلندتر صدا دادن آنها انجام می شود، بنابراین این صدا کاملا توجه شما را به خود جلب می کنند. در مورد آگهی های رادیو و تلویزیونی شاید اینگونه صداها کمی ناراحت کننده باشد، اما در مورد یک گیتار یا هر صدای دیگری که می خواهید در میکس نمایان و جلو باشد، بسیار مفید خواهد بود.

این کار همچنین وقتی که صداها را در زمینه قرار می دهید کاربرد دارد. مشکلی که با صداهای کم وجود دارد اینست که آنها می توانند به راحتی در میکس گم شوند و شنیده نشوند و بوسیله صداهای دیگر پوشیده شوند، به خصوص اگر ولوم آنها خیلی نوسان کند. بنابراین ضروری است که صداهایی که باید در ولوم پائین و در زمینه آهنگ قرار گیرند بوسیله کمپرس شدن مسطح و متعادل شوند. سپس این صداها می توانند در سطح خیلی پائین قرار گیرند. بدون اینکه نگرانی از محو شدن آنها وجود داشته باشد.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  آموزش کیوبیس بخش چهارم از فصل دوم : پنجره پروژه ها

کته: نسبت سیگنال به نویز بهتر هنگامی حاصل می شود که سیگنال در مسیر آن به رکوردر مولتی تراک، کمپرس شود. اما به هر حال بسیاری از صدابرداران، سیگنال را هنگام برگشت از مولتی تراک و هنگام میکس فیسز کمپرس می کنند تا صدا را متعادل تر و مسطح تر کنند. ؟

تغذیه و کشش بیشتر (Sustain):

کمپرسور و لیمیتر همچنین برای ایجاد تغذیه و کشش بیشتر استفاده می شود. این کار معمولا روی صدای گیتار استفاده می شود. همانطور که کمپرسور برای کاهش دادن ولوم پیکها، به منظور افزایش دادن هر چه بیشتر صدا بالاتر از نویز سیستم بکار می رود، می تواند برای کاهش دادن قسمت های بلند تر صدا استفاده شود، بنابراین مثلا گیتار می تواند در میکس بالاتر از بقیه صداها قرار گیرد. کشش (Sustain) همچنین می تواند برای بدست آوردن بازخورد (feedBack) کمک کند. هنگامی که گیتار مستقیما در جلوی آمپلی فایر گیتار نگهداشته شده).

کمپرسورها همچنین به همین طریق برای ایجاد کشش بیشتر روی صداهای سنج استفاده می شوند. صداها قبل از اینکه در میکس جذب و محو شوند ماندگاری بیشتری خواهند داشت.

۰

تشدید یا رزونانس کمتر:

وظیفه نهائی کمپرسور و لیمیتر اینست که رزونانس و تشدیدها را در داخل صدا مسطح و هموار می کند. رزونانسها در دو جا در سازها پدید می آیند: مواد، و فضاهای توخالی، وقتی یک فضای توخالی ( مانند بدنه یک گیتار آکوستیک) دو جداره موازی دارد، ولوم فرکانسهای تشدید شده معینی را افزایش می دهد، مواد (مانند دسته یک گیتار باس) نیز در فرکانسهای معینی رزونانس می کنند و باعث افزایش ولوم آن فرکانس می شوند.

* شدت اولیه سریعتر یا آهسته تر (Attack):

در کنار نویز و هیس کمتر و درک و تجسم بیشتر و بهتر، کمپرسور و لیمیتر شدت اولیه یک صدا را نیز سریعتر می کند. هنگامیکه قسمت بلندتر سیگنال صدا را پائین می آوریم، صدا خیلی سریعتر به بلندترین مقدار ولوم خود می رسد. با یک شدت اولیه کوتاهتر و سریعتر، صداها خیلی محکم تر و کیپ تر، با ضربه بیشتر، مشخص و مجزاتر و خیلی دقیق تر می شوند، از سوی دیگر یک کمپرسور سریع و با کیفیت به حذف کردن 

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  آموزش کیوبیس فصل شانزدهم قسمت هشتم : کنترلر Midi

تنظیمات ضریب شکست: لم تنظیمات ضریب شکست مقدار (برحسب درصد) پائین آمدن ولوم صدا را هنگامی که از آستانه صدا بالاتر می رود کنترل می کند. برای مثال اگر صدایی به اندازه ۱۰dB از Threshold بالاتر برود و Ratio در حالت ۲۰۱ تنظیم شده باشد، صدا dB

۵ کاهش خواهد یافت و اگر صدایی dB ۳۰ بالاتر از Threshold باشد، B

۱۵ کاهش خواهد یافت. دامنه تغییرات Ratio معمولا از ۲۰۱ تا ۱: (بینهایت به یک) است.

تصاویر در توضیح عملکرد Threshold و Ratio در کمپرسور و لیمیتر بسیار موثر هستند. اگر ولوم صدا بعنوان عملکرد جایگذاری جلو و عقب نمایش داده شود، کره به قسمت عقب و جلو پرش می کند (بر اساس مقداری که در نمایشگر Vu قرار دارد) سپس به سمت جلو آمده و ناگهان به آستانه تعریف شده برخورد می کند.

شکل ۵۷) منحنی اکولایز واقعی رزونانس بوسیله آنالیز اسپکتروم)

بنابراین، در حقیقت نتهای معینی روی ساز بلندتر از بقیه نتها صدا می دهند کمپرسور و لیمیتر ولوم این رزونانسها را با پائین آوردن بلندترین قسمت صدا (که در رزونانسها پدید می آید) مسطح و هموار و یکدست می کند.

 

در  پسته بعدی از مرکز آکادمی الو وی اس تی با آموزش میکس حرفه ای آهنگ از سایت الو وی اس تی همراه ما باشید

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/wGY
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *