4 P بازاریابی چیست؟ توضیح ترکیب بازاریابی [مثال]

زمان مطالعه: 8 دقیقه

با مجله هشت پیک با مقاله ی 4 P بازاریابی چیست؟ توضیح ترکیب بازاریابی [مثال] همراه ما باشید

اگر سال‌هاست که یک حرفه‌ای بازاریابی هستید، یادگیری در مورد چهار P بازاریابی ممکن است برای شما یک بازگشت به عقب به نظر برسد.

چهار P بازاریابی

با این حال، برای آن دسته از ما که در این صنعت کار می کنیم اما در دانشگاه بازاریابی را مطالعه نکرده ایم، کاملاً ممکن است که در مورد آمیخته بازاریابی چیزی نشنیده باشید.

 

در زیر، بیایید در مورد چهار P بازاریابی و نحوه مرتبط بودن آنها در چشم انداز بازاریابی امروزی بیاموزیم.


این چهار P به منظور کمک به بازاریابان برای بررسی همه چیز در مورد یک محصول یا خدمات در هنگام تصمیم گیری در مورد نحوه بازاریابی آن برای کسب و کارشان است. چارچوب بازاریابی خود حول چهار P به شما کمک می کند تا بدانید رقبا چه می کنند و مشتریان از شما چه می خواهند.

4Ps بازاریابی

چگونه از 4 P بازاریابی استفاده کنیم

شما می توانید از چهار P برای پاسخ به سوالات مربوط به محصول، قیمت، مکان و تبلیغ محصول یا خدمات خود استفاده کنید.

برای مثال می توانید از خود بپرسید:

  • محصول : محصول شما چگونه نیازهای مشتری شما را برآورده می کند؟ چه مشکلی را حل می کند؟ چه ارزش یا ویژگی های منحصر به فردی ارائه می دهد؟
  • قیمت : ارزش محصول شما چقدر است؟ رقبای من چه چیزی را شارژ می کنند؟
  • مکان : مشتریان کجا به دنبال محصول شما هستند؟
  • تبلیغات : چگونه می توانید محصول خود را از رقبا متمایز کنید؟ کجا می توانید به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید؟

همیشه نیازها و ترجیحات مخاطبان هدف خود را در نظر بگیرید. در نهایت، محصول شما، قیمت آن، محل توزیع و استراتژی‌های تبلیغاتی آن باید بیشترین جذابیت را برای مشتریان شما داشته باشد.

فکر کردن در مورد بازاریابی خود بر اساس چهار P به شما کمک می کند تا استراتژی دسترسی به مشتریان خود را تعیین کنید. 4 P های بازاریابی به عنوان آمیخته بازاریابی شما نیز شناخته می شوند – در زیر در مورد آن بیشتر توضیح می دهیم.

برای ایجاد یک آمیخته بازاریابی، باید به این فکر کنید که چگونه می توانید برند خود را به طور منحصر به فرد در میان رقبا قرار دهید. مهمترین بخش تفکر در مورد آمیخته بازاریابی – یا چهار P بازاریابی – درک مشتری، رقابت و شرکت شما است. شما محصول خود و نحوه تبلیغ آن را ارزیابی خواهید کرد.

اما شروع کار آسانی نیست. به همین دلیل است که ما مجموعه نهایی قالب های آمیخته بازاریابی را ایجاد کرده ایم که می توانید از آنها برای تجسم آمیخته بازاریابی خود استفاده کنید و آن را با کارمندان یا سرمایه گذاران خود به اشتراک بگذارید. از الگوها برای سازماندهی ابتکارات و فعالیت های خود در بخش مناسب استفاده کنید.

منبع ویژه: الگوهای ترکیبی بازاریابی

چهار P از قالب های بازاریابی.

برای دانلود رایگان قالب ها اینجا کلیک کنید .

از الگو برای دنبال کردن 4 P بازاریابی زیر استفاده کنید.

4 امتیاز بازاریابی (مثال)

1. اولین P بازاریابی: محصول

وقتی به محصول خود فکر می کنید، دقیقاً آنچه را که می فروشید در نظر بگیرید. آیا محصول خاصی است؟ یا خدماتی است؟ محصول شما می تواند یک محصول فیزیکی، یک اپلیکیشن آنلاین یا خدماتی مانند نظافت منزل باشد. در واقع، هر چیزی که می فروشید همان محصول است.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  راهنمای نهایی برای بازاریابی مبتنی بر حساب (ABM)

سپس، به پیام های برند خود، خدماتی که ارائه می دهید و حتی بسته بندی فکر کنید. وقتی محصول خود را تعریف می کنید، به این فکر کنید که محصول شما چه مشکلی را برای مشتریان شما حل می کند. تفاوت محصول شما با محصولات رقیب را در نظر بگیرید. چه ویژگی هایی برای محصول شما منحصر به فرد است؟

مهم است که محصول خود را از نزدیک بشناسید تا بتوانید آن را بازاریابی کنید.

نمونه محصول

ما از Marketing Hub به عنوان مثال استفاده خواهیم کرد.

چیست؟ “نرم افزار اتوماسیون بازاریابی برای کمک به جذب مخاطب مناسب، تبدیل بازدیدکنندگان بیشتر به مشتریان و اجرای کمپین های بازاریابی ورودی کامل در مقیاس – همه در یک پلت فرم قدرتمند و با کاربری آسان.”

برای کیست؟ بازاریاب‌های مدرنی که داده‌های بیش از حد را فریب می‌دهند و با راه‌حل‌های نرم‌افزاری غیرممکن گیر کرده‌اند که کارشان را سخت‌تر می‌کند، نه آسان‌تر.

چه ویژگی هایی دارد؟ هاب بازاریابی وبلاگ نویسی، سئو، مدیریت ، بازاریابی ایمیلی، و ابزارهای ردیابی تبلیغات را در یک پلت فرم واحد و بصری ارائه می دهد.

چه مشکلی را حل می کند؟ Marketing Hub با قرار دادن همه داده ها و ابزارها در زیر یک سقف، فرآیند اتوماسیون بازاریابی را برای بازاریابان پرمشغله ساده می کند.

2. P دوم بازاریابی: قیمت

وقتی نوبت به قیمت می‌رسد، باید در نظر داشته باشید که برای محصولات یا خدمات خود چه مقدار از مشتریان دریافت خواهید کرد. البته باید سود کنید.

هنگامی که استراتژی قیمت گذاری خود را ارائه می کنید، باید به این فکر کنید که رقبا برای همان محصول یا خدمات چه هزینه ای می پردازند و مشتریان چقدر مایل به پرداخت هستند. همچنین می توانید به این فکر کنید که از چه تخفیف ها یا پیشنهادهایی می توانید در بازاریابی خود استفاده کنید.

وقتی در مورد قیمت تصمیم می گیرید، می خواهید به درک فکر کنید. آیا می خواهید به عنوان یک گزینه مقرون به صرفه در صنعت خود شناخته شوید؟ یا شاید شما یک برند لوکس هستید و قیمت آن کمی بالاتر از رقابت در بازار است. به خاطر داشته باشید که قیمت گذاری محصولات SaaS کمی متفاوت از قیمت گذاری محصولات فیزیکی است.

در هر صورت، زبانی که برای بازاریابی محصول خود استفاده می کنید، به شدت تحت تأثیر قیمت محصول شما قرار می گیرد.

ماشین حساب قیمت فروش را به صورت رایگان دانلود کنید .

مثال قیمت

مرکز بازاریابی قیمتی دارد که با شما رشد می کند.

ما ردیف های اشتراک زیر را ارائه می دهیم:

  • 800 دلار در ماه (حرفه ای)
  • 3200 دلار در ماه (شرکتی)

3. P سوم بازاریابی: مکان

وقتی صحبت از مکان به میان می‌آید، این ممکن است به معنای موقعیت فیزیکی شرکت شما باشد، اما همچنین می‌تواند به عنوان هر جایی که محصول خود را می‌فروشید، که ممکن است آنلاین باشد، تعریف شود.

مکان جایی است که شما محصول خود را بازاریابی و توزیع می کنید.

به یاد داشته باشید که هر مکانی برای هر محصول معنی ندارد. برای مثال، اگر بازار هدف شما افراد مسن هستند، بازاریابی در TikTok منطقی نخواهد بود. مهم است که مکان های مناسبی را برای بازاریابی محصول خود انتخاب کنید و با مشتریان خود در جایی که هستند ملاقات کنید.

به کانال‌ها و مراکز توزیع احتمالی که می‌توانید برای فروش محصول خود استفاده کنید، فکر کنید. حتماً در نظر داشته باشید که کسب و کار شما B2B یا B2C است.

در این مرحله، باید به این فکر کنید که چگونه محصول خود را در تمام کانال های مختلف که برای شرکت شما منطقی است، بازاریابی کنید.

مثال مکان

به عنوان ارائه‌دهنده یک محصول SaaS، مرکز بازاریابی را مستقیماً در وب‌سایت خود ارائه می‌کنیم.

بازاریابان می توانند با ایجاد یک حساب کاربری مستقیماً در پلتفرم ما، برای مرکز بازاریابی ثبت نام کنند. ما یک صفحه ثبت نام راحت برای اشتراک های رایگان ایجاد کرده ایم – یا آنها می توانند یک نسخه نمایشی از تیم فروش دوستانه ما درخواست کنند.

4. P چهارم بازاریابی: ارتقاء

تبلیغات نان و کره بازاریابی است. این زمانی است که به این فکر می کنید که چگونه محصول خود را عمومی و تبلیغ کنید.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  بازاریابی وابسته آمازون در اینستاگرام

علاوه بر این، در مورد پیام‌های برند، آگاهی از برند و استراتژی‌های تولید سرنخ بحث خواهید کرد.

هنگامی که صحبت از ارتقاء به میان می آید، حفظ ارتباطات از اهمیت بالایی برخوردار است. چه پیام هایی با بازار هدف شما طنین انداز می شود؟ چگونه می توانید محصول خود را به بهترین وجه برای آنها تبلیغ کنید؟

به این فکر کنید که کجا، چه زمانی و چگونه برند خود را تبلیغ می کنید.

نمونه ارتقاء

ما می خواهیم جایی باشیم که بازاریابان هستند. مهمتر از همه، ما می خواهیم به آنها کمک کنیم تا در حرفه خود رشد کنند – و همچنین کسب و کار خود را توسعه دهند.

استراتژی بازاریابی ورودی ما در درجه اول بر کسب ارگانیک متمرکز خواهد بود. ما مرکز بازاریابی را از طریق کانال‌های زیر تبلیغ می‌کنیم:

4 P از مثال های بازاریابی: لوازم اپل و جن

بیایید 4 P بازاریابی برای Apple و Elf Cosmetics را بررسی کنیم.

سیب

4 P بازاریابی: مثال اپل

( منبع تصویر )

  • محصول: آیفون، مک، آی پد، اپل واچ، ایرپاد، نرم‌افزار و سرویس‌ها (یعنی Apple Music، Apple TV، iTunes و غیره).
  • قیمت: محصولات اپل اغلب در سطح بالاتری از بازار قیمت گذاری می شوند. این برند به دلیل شهرتش برای نوآوری، کیفیت و طراحی، قیمت‌های ممتازی دارد.
  • مکان: مصرف کنندگان می توانند محصولات را به صورت آنلاین و در فروشگاه های خرده فروشی خریداری کنند. محصولات اپل در سراسر جهان فروخته می شوند و حضور چشمگیری در بازار جهانی دارند.
  • تبلیغ: اپل تاکید زیادی بر ایجاد یک پایگاه مصرف کننده اختصاصی و وفادار دارد. کمپین های بازاریابی آنها این ایده را تقویت می کند که بخشی از “اکوسیستم اپل” باشد. هنگامی که کاربران یک محصول را خریداری می کنند – مانند آیفون – به احتمال زیاد سایر محصولات اپل مانند مک بوک، آی پد، ساعت اپل و غیره را انتخاب می کنند. این اکوسیستم وفاداری عمیق به برند را تقویت می کند. این حس وفاداری در راه اندازی محصولات آنها مشهود است که یک رویداد ضروری در صنعت فناوری است.

لوازم آرایشی جن

4 امتیاز بازاریابی: نمونه لوازم آرایشی جن

( منبع تصویر )

  • محصول: elf طیف گسترده ای از محصولات آرایشی و مراقبت از پوست، برس ها و ابزارهای را ارائه می دهد.
  • قیمت: یکی از ارزش های اصلی الف مقرون به صرفه بودن آن است. بسیاری از محصولات آنها قیمت پایینی دارند و این برند را در دسترس طیف وسیعی از مصرف کنندگان قرار می دهد. قیمت پایین تر آن را از سایر برندها در فضای زیبایی متمایز می کند.
  • مکان: محصولات جن به طور گسترده در داروخانه ها و خرده فروشی های جعبه بزرگ مانند تارگت و والمارت در دسترس هستند. همچنین دارای حضور آنلاین قوی است و محصولات را مستقیماً از طریق وب سایت خود و سایر خرده فروشان آنلاین می فروشد.
  • تبلیغ: الف به عنوان یک نام تجاری چالش برانگیز در فضای زیبایی به دنبال این است که خود را به عنوان یک گزینه قابل تشخیص و قابل اعتماد در داروخانه و فراتر از آن معرفی کند. این برند در سراسر رسانه‌های اجتماعی، از جمله TikTok، Instagram و YouTube فعال است تا با جمعیت جوان‌تر تعامل داشته باشد. علاوه بر این، کمپین های آنها اغلب شامل محتوای تولید شده توسط کاربر برای تقویت حس اجتماعی با مخاطبان خود می شود. 

برگردیم به تو

حتی اگر بازاریابی از زمان توسعه چهار P تغییر کرده است، عناصر اساسی صنعت تغییر نکرده است. شما می توانید از مفاهیم آمیخته بازاریابی برای ایجاد استراتژی های بازاریابی برنده استفاده کنید که به شما کمک می کند تا محصولات شرکت خود را راه اندازی و تبلیغ کنید.

یادداشت سردبیر: این پست در ابتدا در اکتبر 2020 منتشر شد و برای جامعیت به روز شده است.

آمیخته بازاریابی

امیدواریم از این مقاله 4 P بازاریابی چیست؟ توضیح ترکیب بازاریابی [مثال] مجله هشت پیک نیز استفاده لازم را کرده باشید و در صورت تمایل آنرا با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز از قسمت پایین و درج نظرات باعث دلگرمی مجموعه مجله 8pic باشید

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *