مصرف زیاد پروتئین خطرناک است

زمان مطالعه: 5 دقیقه

پروتئین یکی از سه عنصر درشت مغذی به همراه کربوهیدرات و چربی است و برای سلامت انسان اهمیت دارد. بسیاری از انواع پروتئین در بدن وجود دارد. آن‌ها در فرآیندهای حیاتی بدن ازجمله انتقال اکسیژن، عملکرد سیستم ایمنی، انتقال تکانه‌های عصبی و رشد نقش دارند. رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا با بهبود ترکیب بدن و کاهش سطح قند خون مرتبط هستند. بااین‌حال، ممکن است تعجب کنید که آیا می‌توانید فواید زیادی از پروتئین‌ها به دست آورید یا خیر. در این مقاله قصد داریم به بررسی علم پشت پروتئین در رژیم غذایی بپردازیم و بگوییم آیا باید نگران مصرف بیش‌ازحد آن باشید یا خیر.

مقدار پروتئین موردنیاز برای بدن چقدر است؟

مقدار پروتئین موردنیاز بدن شما به عوامل زیادی ازجمله وزن، سن، اهداف ترکیب بدن، سطح فعالیت بدنی و سلامت کلی بستگی دارد. مقدار توصیه‌شده رژیم غذایی برای پروتئین 0.36 گرم پروتئین به ازای هر پوند (0.8 گرم به ازای هر کیلوگرم) وزن بدن است. بااین‌حال، مهم است که توجه داشته باشید که این حداقل مصرفی است که اکثر افراد برای جلوگیری از دست دادن عضلات، برآورده کردن نیازهای اسیدآمینه و حفظ تعادل نیتروژن به آن نیاز دارند. خوردن مقادیر بالاتر از این ماده مغذی ممکن است فوایدی داشته باشد. برخی از کارشناسان استدلال می‌کنند که افراد فعال بدنی به مقادیر بسیار بیشتری پروتئین نیاز دارند. بسیاری از سازمان‌های حرفه‌ای مصرف 0.54-0.9 گرم پروتئین در هر پوند (1.2-2 گرم در کیلوگرم) در روز را توصیه می‌کنند. برای ورزشکاران، نیاز به مصرف پروتئین ممکن است حتی بیشتر باشد. علاوه بر این، افراد باردار و شیرده، افراد مسن و آن‌هایی که دارای شرایط پزشکی خاص هستند، نسبت به جمعیت عمومی نیاز بیشتری به مصرف پروتئین دارند.

آیا رژیم غذایی با پروتئین بالا مزایایی دارد؟

رژیم غذایی با پروتئین بالا با تعدادی از فواید سلامتی مرتبط است. به‌عنوان‌مثال، رژیم‌های غذایی با پروتئین بالاتر احساس سیری را افزایش می‌دهد، گرسنگی را کاهش می‌دهد و مصرف انرژی در حالت استراحت را افزایش می‌دهد، که همگی می‌توانند باعث کاهش وزن شوند. مطالعات نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا باعث کاهش وزن و بهبود ترکیب بدن در بسیاری از جمعیت‌ها می‌شود. رژیم‌های غذایی پرپروتئین نیز می‌توانند با افزایش توده عضلانی و بهبود ترکیب بدن کمک کنند. علاوه بر بهبود ترکیب بدن و احتمالاً افزایش از دست دادن چربی، رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا می‌توانند کنترل قند خون را افزایش دهد، سطح چربی خون را کاهش دهد و تراکم استخوان را در افراد مسن‌تر افزایش دهند.

آیا رژیم غذایی با پروتئین بالا مضر است؟

نگرانی‌هایی در مورد ایمنی رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا وجود دارد، ازجمله تأثیر آن‌ها بر سلامت کلیه، قلب و استخوان. بااین‌حال، بسیاری از این نگرانی‌ها توسط تحقیقات علمی رد می‌شود.

سلامت کلیه‌ها

یک تصور غلط رایج در مورد رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا این است که آن‌ها برای سلامت کلیه مضر هستند. اما تحقیقات نشان داده است که اگرچه رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا بار کار کلیه‌ها را افزایش می‌دهند، اما تأثیر منفی بر افراد دارای عملکرد سالم کلیه ندارند. اگرچه رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا ممکن است برای افراد دارای عملکرد طبیعی مفید باشد، اما افرادی که عملکرد کلیه آن‌ها کاهش‌یافته است باید از آن‌ها اجتناب کنند. زیرا مصرف پروتئین زیاد در رژیم غذایی ممکن است کاهش عملکرد کلیه را در این جمعیت تسریع کند. کلیه‌ها مواد زائد متابولیسم پروتئین را فیلتر کرده و از بدن خارج می‌کنند. در افرادی که عملکرد کلیه آن‌ها کاهش‌یافته است، رژیم غذایی با پروتئین بالا ممکن است منجر به آسیب به کلیه و تجمع مواد سمی شود. تحقیقات نشان داده است که افراد مبتلا به بیماری کلیوی از رژیم‌های غذایی با محدودیت پروتئین سود می‌برند، زیرا سرعت کاهش عملکرد کلیه را کاهش می‌دهند.

بیماری قلبی

برخی از افراد فکر می‌کنند که رژیم غذایی با پروتئین بالا ممکن است خطر بیماری قلبی را افزایش دهد. بااین‌حال، تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی با پروتئین بالاتر به‌طورمعمول به سلامت قلب آسیب نمی‌رساند. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که رژیم‌های غذایی با پروتئین بالاتر ممکن است به کاهش سطح فشارخون، کاهش چربی شکم و افزایش کلسترول HDL کمک کند. این موضوع باعث می‌شود خطر ابتلا به بیماری کاهش پیدا کند. علاوه بر این، یک بررسی در سال 2020 هیچ ارتباطی بین دریافت پروتئین کل بالاتر و خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی پیدا نکرد. بااین‌حال، این مطالعه نشان داد که مصرف پروتئین گیاهی بیشتر ممکن است اثر محافظتی در برابر مرگ ناشی از بیماری قلبی داشته باشد، درحالی‌که مصرف پروتئین حیوانی بالاتر ممکن است با افزایش خطر مرتبط باشد. محققان همچنین استدلال کرده‌اند که مصرف بیش‌ازحد پروتئین می‌تواند آترواسکلروز یا تجمع پلاک در شریان‌ها را تسریع کند.

سرطان

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف پروتئین با خطر سرطان سینه، مری، روده بزرگ، تخمدان یا پروستات مرتبط نیست. یک بررسی در سال 2020 هیچ ارتباطی بین دریافت پروتئین کل بالاتر و خطر مرگ ناشی از سرطان پیدا نکرد. همچنین یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که مصرف پروتئین بالاتر با نرخ بقای بهتر در زنان مبتلا به سرطان سینه مرتبط است. بااین‌حال، تحقیقات نشان می‌دهد که منابع خاص پروتئین ممکن است خطر سرطان را افزایش دهد. به‌عنوان‌مثال، گوشت فرآوری شده با افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، سینه و معده مرتبط هستند.

سلامت استخوان

مطالعات قدیمی‌تر نگرانی‌هایی را مطرح کرده‌اند که رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا می‌تواند منجر به کاهش تراکم استخوان شود. بااین‌حال، مطالعات جدیدتر نشان داده است که رژیم‌های غذایی با پروتئین بالاتر می‌تواند برای سلامت استخوان مفید باشد. تحقیقی در سال 2019 نشان داد که مصرف پروتئین بالا، به‌طور قابل‌توجهی با کاهش خطر شکستگی لگن و افزایش تراکم استخوان مرتبط است. پروتئین به همراه سایر مواد مغذی ازجمله کلسیم و ویتامین D برای سلامت استخوان ضروری است. در واقع، بیش از یک سوم توده استخوانی از پروتئین ساخته شده است. به همین دلیل است که سازمان‌هایی مانند انجمن اروپایی جنبه‌های بالینی و اقتصادی مصرف پروتئین 0.45-0.54 گرم در هر پوند (1-1.2 گرم در کیلوگرم) در روز را توصیه می‌کنند.

آیا باید از یک رژیم غذایی با پروتئین بالا پیروی کرد؟

پروتئین برای سلامتی شما ضروری است و رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا با سلامت ارتباط مستقیم دارند. بااین‌حال، این بدان معنا نیست که پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین انتخاب مناسبی برای شماست. باید به خاطر داشته باشید که کیفیت کلی و تراکم مواد مغذی رژیم غذایی شما بیشترین اهمیت را در ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری دارد. همان‌طور که در بالا ذکر شد، نیاز شما به پروتئین به عوامل زیادی ازجمله وزن بدن، سن، اهداف ترکیب بدن، سلامت کلی و سطح فعالیت بستگی دارد،. اکثر افراد که فعالیت بدنی زیادی دارند، از یک رژیم غذایی که 1.2 تا 2 گرم در کیلوگرم پروتئین در روز دریافت می‌کند، استفاده می‌کنند. بااین‌حال، دیگران ممکن است نیاز بیشتری به پروتئین داشته باشند. این افراد شامل ورزشکاران، افراد باردار و شیرده و کسانی که مشکلات سلامتی خاصی دارند. اگر تمایل دارید تا پروتئین بیشتری آن‌هم به شکل راحت‌تر دریافت کنید، می‌توانید از پروتئین وی استفاده کنید. پروتئین وی از مواد مغذی بسیار زیادی تشکیل‌شده و به شکل پودر است که به شما کمک می‌کند بتوانید بیشتر مواد موردنیاز بدن خود را دریافت کنید. برای خرید بهترین پروتئین وی پیشنهاد می‌شود حتماً آن را از داروخانه‌های معتبر تهیه کنید.

سخن پایانی

رژیم غذایی با پروتئین بالا با برخی از جنبه‌های سلامتی مرتبط است. پروتئین‌ها برای ترویج کاهش وزن، ساخت توده عضلانی و… مفید هستند. برخی از افراد ممکن است نگران این باشند که رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا می‌تواند به سلامت آن‌ها آسیب برساند. بااین‌حال، تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا نسبتاً بی‌خطر هستند و با عوارض جانبی جدی روبرو نیستند. اگر به افزایش مصرف پروتئین یا پیروی از یک رژیم غذایی با پروتئین بالا فکر می‌کنید، باید با یک متخصص تغذیه یا یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند اطمینان حاصل کنند که رژیم غذایی شما از نظر تغذیه‌ای کامل است و با نیازهای شما مطابقت دارد.

 

5/5 - (3 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/GcV
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *