لوله فولادی گالوانیزه و کاربرد آن در صنعت

زمان مطالعه: 3 دقیقه

لوله فولادی گالوانیزه و کاربرد آن در صنعت

به نوعی از لوله‌های صنعتی که سطح بیرونی آن‌ها با یک لایه از عنصر روی پوشش داده می‌شود و در اصطلاح آبکاری شده‌اند، لوله فولادی گالوانیزه می‌گویند که این کار باعث ایجاد ویژگی‌های منحصربه‌فردی برای این محصول خواهد شد.

به ‌دلیل ایجاد یک پوشش مقاوم بر سطح بیرونی لوله، این محصولات برای استفاده در محیط‌هایی که بیشتر در معرض خطر خوردگی و زنگ‌زدگی هستند، گزینه بسیار مناسبی به ‌شمار می‌روند.

توضیح درباره لوله فولادی گالوانیزه

لوله گالوانیزه به‌عنوان یک مقطع پرکاربرد در صنعت به‌ شمار می‌رود که به‌ دلیل داشتن خاصیت ضدزنگ و مقاومت در برابر خوردگی برای استفاده در محیط‌های مختلف بسیار مناسب است.

وجود پوشش روی (زینک) که بخش بیرونی لوله را به‌طور کامل پوشانده، باعث می‌شود تا در محیط‌های خورنده این عنصر سریع‌تر وارد واکنش شود و از قسمت آهنی محافظت کند.

با درنظرگرفتن اینکه لوله گالوانیزه درصد خطر پایین‌تری در مقایسه با نمونه‌های سربی دارد که در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت، به‌خوبی توانست جایگزین مناسبی برای این مدل لوله در کاربری‌های صنعتی باشد.

مشخصات لوله فولادی گالوانیزه

لوله‌های گالوانیزه به روش درزدار تولید می‌شوند که به‌طورکلی طول آن‌ها حدود ۶ متر است و قطری بین ۱ تا ۸ اینچ دارند که از مهم‌ترین مشخصات مربوط به این لوله‌ها باید موارد زیر را نام برد:

  • با توجه به اینکه لوله‌های فولادی گالوانیزه در برابر خوردگی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند، طول عمر بالاتری در مقایسه با برخی دیگر از لوله‌های صنعتی دارند.
  • ساختار یکپارچه لوله‌های گالوانیزه موجب بالارفتن استحکام و مقاومت آن‌ها در برابر ضربه می‌شود.
  • امکان بازیافت و استفاده مجدد از این محصولات وجود دارد.
  • از فولاد نرم تولید می‌شوند و به همین دلیل مقاومت کم‌تری در مقایسه با لوله‌های آهنی دارند.

معرفی انواع لوله فولادی گالوانیزه

انواع لوله‌های فولادی گالوانیزه را براساس روش تولید و وزن در دسته‌بندی مختلفی قرار می‌دهند که متناسب با وزن به ۲ گروه سبک و سنگین تقسیم می‌شوند که هرکدام کاربرد خاصی در صنعت دارند.

البته مهم‌ترین معیاری که برای طبقه‌بندی این نوع از لوله‌های فولادی در نظر گرفته می‌شود براساس روش تولید است که به‌صورت لوله‌های گالوانیزه سرد و گرم به بازار عرضه می‌شوند.

کاربرد لوله فولادی گالوانیزه

بیشترین موارد استفاده از لوله‌های فولادی گالوانیزه جهت انتقال سیالات است به‌خصوص در محیط‌های که رطوبت بالایی دارند. تعدادی دیگر از موارد کاربرد این محصول شامل موارد زیر می‌شود:

  • علاوه ‌بر اینکه امکان به‌کارگیری این لوله‌ها برای انتقال آب در مناطق مختلف وجود دارد در مواردی نیز از لوله‌های گالوانیزه برای خطوط انتقال گاز نیز استفاده می‌شود.
  • برای سیستم آبیاری کشاورزی و در گلخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • تصفیه‌خانه‌ها و سیستم‌های تهویه نیز با استفاده از لوله‌های گالوانیزه طراحی می‌شوند.

از دیگر کاربردهای این محصول می‌توان به مواردی همچون ساخت سازه‌های فلزی، دکل برق و مخابرات، لوله‌کشی ساختمانی، حصار و برخی مصارف صنعتی دیگر اشاره کرد.

جمع‌بندی

لوله فولادی گالوانیزه از جنس فولاد نرم است که با توجه به ایجاد پوشش محافظ از جنس عنصر روی در بخش بیرونی، این محصول مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی از خود نشان می‌دهد.

اگر برای انواع سیستم آبیاری، لوله‌کشی ساختمان، سیستم تهویه و دیگر موارد نیاز به استفاده از لوله‌های گالوانیزه داشته باشید می‌توانید ازطریق وب‌سایت آهن باکس نسبت به بررسی قیمت و خرید این محصول اقدام کنید.

 

5/5 - (3 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/ttodFo
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *