تکنولوژی‌های نوآورانه سیسکو در عصر دیجیتال

زمان مطالعه: 5 دقیقه

چکیده : Cisco IOS که مخفف Internetwork Operating System است، یک سیستم عامل اختصاصی است که در دستگاه‌های شبکه سیسکو مانند روترها، سوئیچ‌ها و لوازم شبکه استفاده می‌شود. این نرم‌افزار یک راه استاندارد‌شده برای عملکرد دستگاه‌های سیسکو و ارتباط آن‌ها با یکدیگر در یک شبکه است.

 

آنچه سبب شده است محصولات شبکه سیسکو برای دهه‌ها در اوج قرار بگیرند، تکنولوژی‌های نوآورانه این شرکت است. اگر قصد خرید سوئیچ سیسکو، روتر و سایر تجهیزات این برند را دارید، خوب است در مورد تکنولوژی‌های نوین و برتر این شرکت بیشتر بدانید.

در این مقاله، نگاهی دقیق‌تر به برخی از فناوری‌های نوآورانه ارائه‌شده توسط سیسکو خواهیم داشت.

سیسکو IOS (سیستم عامل اینترنت)

Cisco IOS که مخفف Internetwork Operating System است، یک سیستم عامل اختصاصی است که در دستگاه‌های شبکه سیسکو مانند روترها، سوئیچ‌ها و لوازم شبکه استفاده می‌شود. این نرم‌افزار یک راه استاندارد‌شده برای عملکرد دستگاه‌های سیسکو و ارتباط آن‌ها با یکدیگر در یک شبکه است.

ما در اینجا ویژگی‌ها کلیدی Cisco IOS را آورده‌ایم:

  • رابط خط فرمان (CLI): Cisco IOS اساساً از طریق یک رابط خط فرمان پیکربندی مدیریت می‌شود. مدیران شبکه از این فرمان‌ها برای پیکربندی، نظارت و عیب‌یابی دستگاه‌های سیسکو استفاده می‌کنند.
  • مسیریابی و سوئیچینگ: Cisco IOS به دلیل پشتیبانی قوی از پروتکل‌های مختلف مسیریابی و سوئیچینگ شناخته شده است.
  • ویژگی‌های امنیتی: Cisco IOS شامل طیف وسیعی از ویژگی‌های امنیتی برای محافظت از شبکه‌ها و دستگاه‌ها می‌باشد.
  • خدمات شبکه: Cisco IOS انواع خدمات شبکه مانند DHCP (پروتکل پیکربندی میزبان پویا)، NAT (ترجمه آدرس شبکه)، QoS (کیفیت سرویس) و غیره را ارائه می‌دهد.
  • سیستم‌های فایل: Cisco IOS از یک سیستم فایل برای مدیریت فایل‌های پیکربندی، تصاویر نرم‌افزار و سایر داده‌ها استفاده می‌کند.
  • به‌روز‌رسانی و نگهداری: Cisco IOS مرتبا ارتقا می‌یابد.
  • سازگاری: Cisco IOS با طیف وسیعی از پلتفرم‌های سخت‌افزاری سیسکو سازگار است.

 

سوئیچینگ برچسب چند پروتکلی (MPLS)

MPLS فناوری است که امکان ارسال و مسیریابی کارآمد بسته‌ها را در شبکه فراهم می‌کند. سیسکو نقش مهمی در توسعه و پذیرش MPLS ایفا کرد که عملکرد شبکه‌ها را با سرعت‌بخشیدن به پردازش بسته‌ها افزایش می‌دهد.

سوئیچینگ برچسب چند‌پروتکلی (MPLS) تولید‌شده توسط سیسکو، شرکت‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات را قادر می‌سازد تا شبکه‌های هوشمند نسل بعدی بسازند که طیف گسترده‌ای از خدمات پیشرفته و ارزش افزوده را در یک زیرساخت واحد ارائه می‌دهند.

صدا از طریق IP  (VoIP ) و ارتباطات یکپارچه

سیسکو در یکپارچه‌سازی ارتباطات صوتی و داده‌ای، همواره پیشگام بوده است. راه‌حل‌های VoIP این شرکت، مانند Cisco Unified Communications Manager، سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا تماس‌های صوتی را از طریق شبکه‌های IP مخابره کنند که خود منجر به‌صرفه‌جویی در هزینه و افزایش انعطاف‌پذیری در ارتباطات می‌شود.

با VoIP، تما‌س‌های صوتی آنالوگ به بسته‌های داده تبدیل می‌شوند. بسته‌ها مانند هر نوع داده دیگری مانند ایمیل، از طریق اینترنت عمومی و یا هر شبکه پروتکل اینترنت خصوصی (IP) حرکت می‌کنند.

با استفاده از سرویس VoIP، می توانید با تلفن ثابت یا تلفن همراه تماس بگیرید. همچنین می‌توانید از رایانه به رایانه تماس بگیرید. در این سناریو، هر دو طرف با میکروفون رایانه صحبت می‌کنند و از طریق بلندگوها یا هدست‌های رایانه گوش می‌دهند.

دستگاه امنیتی تطبیقی سیسکو (ASA)

Cisco ASA یک دستگاه امنیتی است که قابلیت‌های فایروال، آنتی ویروس، جلوگیری از نفوذ و VPN را ترکیب می‌کند. این دستگاه، یک راه حل جامع برای امنیت شبکه ارائه داده و از سازمان‌ها در برابر تهدیدات مختلف محافظت می‌کند. Cisco ASA یکی از محصولات نوآورانه سیسکو محسوب می‌شود.

ASA از این جهت ارزشمند و انعطاف‌پذیر است که می‌تواند به‌عنوان یک راه حل امنیتی برای شبکه‌های کوچک و بزرگ استفاده شود.

سری Cisco ASA 5500 نسخه جدید سیسکو از فایروال سری Cisco PIX 500 است. با این حال، ASA فقط یک فایروال سخت‌افزاری نیست؛ بلکه این سیستم دفاعی پیشگیرانه حملات را قبل از انتشار در شبکه متوقف می‌کند.

شبکه نرم‌افزاری تعریف‌شده (SDN) و زیرساخت برنامه محوری سیسکو (ACI)

سیسکو اصول SDN را پذیرفته و راه‌حل‌هایی مانند Cisco ACI را توسعه داده است که امکان برنامه‌ریزی و معماری شبکه مبتنی بر سیاست را فراهم می‌کند. ACI اتوماسیون را فعال کرده و مدیریت شبکه‌های مرکز داده پیچیده را ساده می‌کند.

Cisco ACI اجازه می‌دهد تا زیرساخت شبکه براساس سیاست‌های شبکه تعریف شود و این یعنی ساده‌سازی و بهینه‌سازی برنامه.

راه‌حل‌های اینترنت اشیا (IoT)

سیسکو به‌طور فعال در ارائه راه حل‌های شبکه‌ای در ارتباط با اینترنت اشیا مشارکت داشته است.

این شرکت با سرویس‌های OT ارائه‌شده در ابر، امنیت، سادگی و مقیاس‌پذیری را برای شبکه‌های صنعتی به ارمغان می‌آورد. با استفاده از داشبورد اینترنت اشیا سیسکو، می‌توان به‌شکل امنی به تجهیزاتی مانند سوئیچ‌ها و روترهای صنعتی دسترسی پیدا کرد.

5G و شبکه‌های نسل بعدی

سیسکو بر روی راه‌حل‌هایی برای انتقال با شبکه‌های 5G کار کرده است.

با استفاده از معماری بومی ابری سیسکو 5G ، یک اکوسیستم 5G باز امن در دسترس شما است که به اتصالات اجازه می‌دهد بین انواع دسترسی حرکت کنند. شبکه‌های 5G ، مجازی و نرم‌افزار محور هستند و از فناوری‌های ابری بهره‌برداری می‌کنند. شبکه 5G همچنین تحرک را با قابلیت رومینگ باز بدون درز بین دسترسی تلفن همراه و Wi-Fi ساده می‌کند.

سوئیچ سیسکو

سوئیچ سیسکو یکی دیگر از تولیدات تکنولوژی مدار این شرکت است که از فن‌آوری‌های جدید و مدرن سیسکو، برای بهبود امنیت، ارتباطات و مقیاس‌پذیری استفاده می‌کند.

سوئیچ شبکه سیسکو یک دستگاه شبکه است که در لایه پیوندداده (لایه 2) و گاهی اوقات لایه شبکه (لایه 3) مدل OSI (ارتباط بین سیستم های باز) کار می‌کند. این دستگاه برای اتصال چندین دستگاه در یک شبکه محلی (LAN) و تسهیل انتقال کارآمد داده‌ها بین این دستگاه‌ها طراحی شده است.

خرید قیمت سوئیچ سیسکو و قیمت سوئیچ سیسکو

اگر قصد دارید از بین دستگاه‌هایی که با فناوری‌های نوآورانه سیسکو ساخته شده‌اند، یکی را برای بهبود شبکه خود انتخاب کنید، سوئیچ سیسکو یکی از دستگاه‌هایی است که در اولویت قرار دارد.

این دستگاه، در قیمت‌های مختلف برای کسب‌وکارهای کوچک تا بزرگ و حتی خانگی موجود است. انواعی از سوئیچ سیسکو که برای کسب‌وکارهای بزرگ و دولتی طراحی شده است، از نوع مدولار بوده و کاملا قابل مدیریتی و مقیاس‌پذیر است. این دستگاه‌ها قیمت بیشتری داشته و با یک بار خرید تمام نیازهای یک شرکت و ارگان را به‌طور کامل تامین می‌کنند.

در مقابل، دستگاه‌های ساده‌تر این شرکت با پیکر‌بندی ثابت برای کسب‌و‌کارهای کوچک و خانگی استفاده می‌شوند. سوئیچ‌های مدیریتی، غیر مدیریتی و هوشمند سیسکو، از جمله دستگاه‌هایی هستند که در دسته پیکر‌بندی ثابت قرار می‌گیرند. آن‌ها نسبت به انواع مدولار ارزان‌تر است. با این حال، نوع مدیریتی سوئیچ سیسکو، که قابلیت شخصی‌سازی و مقیاس‌پذیری بیشتری را فراهم کرده و برای کسب‌وکار‌های متوسط مناسب است، هزینه بیشتری دارد. در مقابل قیمت خرید سوئیچ سیسکو غیرمدیریتی از همه پایین‌تر و سوئیچ هوشمند در میانه قیمت‌ها قرار دارد.

 

اگر قصد خرید سوئیچ سیسکو  و یا سرور اچ پی متناسب با نیاز شبکه خود را دارید،  می‌توانید با مشاورین ما تماس بگیرید.

با ما در ارتباط باشید

تهران، خیابان کریم‌خان، خیابان خردمند جنوبی، کوچه یگانه، پلاک ۱۳، واحد ۲
تلفن تماس

۰۲۱-۴۳۴۹۱
۰۲۱-۴۳۰۰۰۴۰۳
۰۹۳۳۴۰۳۰۰۳۳

 

5/5 - (3 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/OSKIBm
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *