روش‌های بالا بردن سرعت کامپیوتر برای بازی

زمان مطالعه: 4 دقیقه

قطعا همه ما دوست داریم زمانی که با کامپیوتر یا لپ تاپ کار می‌کنیم، دستگاه بیشترین سرعت را داشته باشد. این موضوع علی الخصوص هنگام بازی کردن بسیار اهمیت دارد و در صورت کاهش سرعت یا به وجود آمدن مشکل، بازی نیز به هم می‌ریزد. عوامل مختلفی بر بالا بردن سرعت کامپیوتر و لپ تاپ تأثیرگذار هستند که توجه به آن‌ها می‌تواند سرعت سیستم را افزایش دهد. در ادامه به مهم‌ترین عوامل موثر در سرعت کامپیوتر و لپ تاپ علی الخصوص هنگام بازی می‌پردازیم.

9 روش افزایش سرعت ویندوز برای انجام بازی

معمولا سرعت کامپیوتر یا لپ تاپ شما تحت عوامل سخت افزاری و نرم افزاری مختلفی تغییر می‌کند. به همین دلیل در ادامه مهم‌ترین روش‌ها و عواملی که بر سرعت سیستم تأثیر می‌گذارند معرفی شده‌اند.

غیر فعال کردن برنامه‌های غیر ضروری ویندوز

در هر ویندوز تعداد زیادی از برنامه‌ها و سرویس‌ها وجود دارد که غیر ضروری هستند و بسیاری از کاربران هرگز از آن‌ها استفاده نمی‌کنند. این سرویس‌ها به صورت پیشفرض با روشن شدن سیستم فعال شده و بخش زیادی از رم را اشغال می‌کند. غیر فعال کردن آن‌ها تأثیر زیادی در افزایش سرعت سیستم شما خواهد داشت. برای غیر فعال کردن آن‌ها کافیست:

  • عبارت Services را در سرچ سیستم خود جستجو کنید تا صفحه‌ای به صورت زیر باز شود.

  • با انتخاب هر سرویس و کلیک روی گزینه Properties با انتخاب گزینه Disable آن را غیرفعال کنید.
  • شما می‌توانید سرویس‌هایی مانند Windows Mobile Hotspot Service، Windows Insider Service، Downloaded Maps Manager، Remote Desktop Configuration و بسیاری دیگر از سرویس‌های غیرضروری را غیر فعال کنید.

به‌روز‌رسانی درایورها

مسئله بسیار مهمی دیگر نصب درست و به‌روز‌رسانی درایورها است. این مورد می‌تواند به بالا بردن سرعت کامپیوتر برای بازی و همچنین موارد دیگر کمک کند. درایورهای خود را بررسی کرده و مطمئن شوید نسخه سازگار و جدید‌ را نصب کرده‌اید. درایورهایی مانند کارت گرافیک، مادر بورد و cpu از مهم‌ترین درایورها هستند. درایور کارت گرافیک برای اجرای درست و پرسرعت بازی‌های اهمیت زیادی دارد.

حذف برنامه‌های پیش‌فرض ویندوز

پس از نصب ویندوز تعدادی از برنامه‌ها مانند ماشین حساب، آلارم، تقویم و … به صورت اتوماتیک در سیستم نصب می‌شوند. این برنامه‌ها بسیار زیاد هستند و بخش زیادی از پردازنده را درگیر می‌کنند و ممکن است هرگز از آن‌ها استفاده نکنید. در نتیجه بهترین کار حذف آن‌هاست تا سرعت بالایی را در سیستم تجربه کنید. برای حذف آن‌ها می‌توانید از نرم افزارهای جانبی مانند IObit Uninstaller استفاده کنید.

قرار دادن سیستم در حالت High-performance

اغلب باتری لپ تاپ به صورت پیش‌فرض در حالت balance قرار دارد. هنگام بازی بهتر است باتری را در وضعیت High-performance قرار دهید. به این صورت می‌توانید از سیستم در جهت عملکرد مناسب، استفاده کنید. قرار گرفتن باتری در این وضعیت باعث افزایش سطح عملکرد سیستم شما می‌شود. انجام این کار برای بالا بردن سرعت کامپیوتر برای بازی بسیار مهم و تأثیرگذار است.

تمیز کردن آلودگی‌ها از کیس کامپیوتر

گاهی اوقات کیس کامپیوتر و قطعات داخلی آن کثیف شده و گرد و غبار زیادی به خود می‌گیرند. در این حالت جریان هوا به خوبی از سیستم عبور نکرده و قطعات مخصوص پردازنده داغ می‌شوند. داغ شدن سیستم یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش سرعت سیستم است. علی الخصوص هنگام بازی سیستم به خودی خود با دمای بیشتری روبرو می‌شود و اگر این شرایط وجود داشته باشد، سرعت سیستم بسیار کاهش می‌یابد.

از نظر کارشناسان کامپیوتر معمولا توصیه می‌شود گیمرها یا کابرانی که از سیستم استفاده زیادی دارند، هر شش ماه یکبار سیستم خود را به طور کامل تمیز کنند.

استفاده از هارد SSD

هاردهای SSD به میزان بسیار زیادی در سرعت پردازشی سیستم تأثیر دارند. اگر می‌توانید به طور کامل هارد سیستم خود را با SSD تعویض کنید. روشی دیگر این است که از یک هارد SSD برای در کنار هارد قدیمی استفاده کنید و ویندوز و برنامه‌های مهم مانند بازی‌ها را به آن منتقل کنید. در این حالت نه تنها سیستم شما با سرعت و قدرت بسیار بیشتری بالا می‌آید، بلکه هنگام انجام بازی نیز هرگز سرعت سیستم شما کاهش نمی‌یابد.

نصب آنتی ویروس

ویروسی شدن یکی از مشکلات و مواردی که باعث کاهش سرعت سیستم می‌شود. افراد زیادی هرگز از آنتی ویروس استفاده نمی‌کنند. بهتر است از آنتی ویروسی قوی و به‌روز روی سیستم خود استفاده کنید. علاوه بر آن برای نصب بازی از منابع معتبر و ایمن استفاده کرده و هرگز روی لینک‌های ناشناس کلیک نکنید. ویروس‌ها و بد افزارها به میزان بسیار زیادی روی سرعت سیستم شما تأثیر دارند.

نصب DirectX

DirectX به مجموعه درایورهایی گفته می‌شود که برای بهبود سیستم و اجرای بازی نصب می‌شوند. با نصب و اجرای این برنامه روی سیستم خود می‌توانید از سرعت بسیار بالایی برای اجرای برنامه‌ها و بازی‌ها بهره مند شوید. این برنامه به صورت رایگان در وب سایت ویندوز قرار گرفته شده‌است.

ارتقا رم، کارت گرافیک و هارد

اگر هیچ کدام از روش‌های گفته شده به افزایش سرعت سیستم شما کمک نکرد، باید به دنبال خرید و ارتقاء قطعات سخت افزاری سیستم مانند Ram، کارت گرافیک، هارد و … باشید. این کار ممکن است هزینه بیشتری را برای شما به همراه داشته باشد، اما در عوض سرعت سیستم شما بسیار بالا می‌رود. کارت گرافیک اهمیت زیادی در نصب و اجرای بازی‌ها دارد و با استفاده از کارت گرافیک مناسب می‌توانید از اجرای بازی‌های موردنظر با سرعت بالا لذت ببرید.

اگر به انجام بازی‌های کامپیوتری علاقه دارید و به دنبال روش‌هایی برای بالا بردن سرعت کامپیوتر برای بازی هستید، می‌توانید به کمک ترفندهایی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم سرعت سیستم خود را بالا ببرید. گاهی اوقات ممکن است سیستم شما بیش از اندازه قدیمی باشد و به خودی خود سرعت آن پایین باشد. در این حالت تنها راه افزایش سرعت، تعویض قطعات یا به طور کامل تعویض کامپیوتر و استفاده از سیستم جدید است.

5/5 - (3 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/Ihr
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *