رقیب جاوا کاتلین به 20 مورد برتر باز می گردد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

با مجله هشت پیک با مقاله ی رقیب جاوا کاتلین به 20 مورد برتر باز می گردد همراه ما باشید

کاتلین برای تبدیل شدن به یک زبان برنامه نویسی برتر برای برنامه های کاربردی موبایل در اندروید با جاوا رقابت می کند. 3 تای برتر ثابت بمانند.

کدهای برنامه نویسی و اعداد باینری در پس زمینه انتزاعی.

در این ماه، زبان برنامه نویسی Kotlin برای دومین بار به رتبه 20 برتر در فهرست انجمن برنامه نویسی TIOBE رسید. Kotlin در سال 2016 توسط شرکت توسعه نرم افزار JetBrains ایجاد شد و نسبتاً سریع به محبوبیت رسید. اکنون، زمان ایجاد یک جامعه برای رسیدن به پذیرش گسترده‌تر را داشته است.

نرم افزار TIOBE هر ماه 100 زبان برنامه نویسی را بر اساس محبوبیت آنها در جامعه برنامه نویسی رتبه بندی می کند.

 

چرا کاتلین محبوب تر می شود؟

ظهور Kotlin احتمالاً به دلیل دو عامل است: گوگل آن را به عنوان بهترین زبان برای توسعه برنامه های تلفن همراه برای اندروید اعلام کرده است، و یک پایگاه بزرگ طرفداران. به گفته پل جانسن، مدیر عامل نرم افزار TIOBE، حدود پنج سال طول کشید تا این پایگاه طرفداران توسعه یابد. جانسن گفت، اکنون که این کار را انجام داده است، افراد بیشتری تشخیص می دهند که Kotlin یک زبان “امیدبخش” و مفید است که در آن می توان روی توسعه برنامه موبایل اندروید کار کرد.

 

به طور خاص، کاتلین یک جایگزین ساده تر برای پرحرفی بدنام جاوا ارائه می دهد.

یانسن به TechRepublic گفت: “مطالعات نشان داده است که کاتلین بسیار رساتر از جاوا است، به عنوان مثال، برای انجام همین کار در Kotlin باید خطوط کمتری از کد بنویسید.” به عنوان مثال (مثال بسیار ساده)، برای برنامه بدنام «hello world»، به پنج خط کد جاوا نیاز دارید اما تنها به سه خط کد Kotlin نیاز دارید.»

کاتلین به 20 رتبه برتر TIOBE Index در رتبه 20 پیوست و جایگزین زبان برنامه نویسی جولیا شد.

ببینید: لیست 10 زبان برنامه نویسی برتر از شاخص TIOBE این ماه و ماه های قبل در سال 2023 (TechRepublic)

جانسن خاطرنشان کرد: کاتلین قبلاً در سال 2017 در بین 20 محصول برتر ظاهر شد، زمانی که گوگل پشتیبانی درجه یک از Kotlin برای اندروید را اعلام کرد.

چه چیز دیگری در لیست 10 زبان برنامه نویسی برتر در ماه سپتامبر تغییر کرد؟

بنابراین، کدام زبان های برنامه نویسی در لیست 10 برتر قرار گرفتند؟ مثل همیشه در 3 مورد برتر است: Python، C و C++ تکان نخوردند. بر اساس سیستم رتبه بندی این شاخص، C++ 0.90 درصد محبوبیت کسب کرد. محبوبیت جاوا 2.23٪ کاهش یافت، اگرچه برای حذف آن از رتبه 4 در ماه آگوست کافی نیست. PHP از شماره 10 به 8 رسید و جای خود را با SQL تغییر داد.

TIOBE Programming Community Index رتبه‌بندی زبان‌های برنامه‌نویسی است که توسط سیستم امتیازدهی TIOBE برای محبوبیت هر زبان رتبه‌بندی می‌شود. این شاخص هر ماه یکبار به روز می شود. رتبه بندی ها توسط جامعه مهندسان، دوره ها و فروشندگان شخص ثالث تعیین می شود. موتورهای جستجوی معروفی مانند گوگل، بینگ، یاهو، ویکی پدیا، آمازون، یوتیوب و بایدو نیز برای محاسبه رتبه بندی استفاده می شوند.

TIOBE خاطرنشان می کند که این شاخص “بهترین” زبان برنامه نویسی یا زبانی که اکثر خطوط کد با آن نوشته شده اند را اندازه گیری نمی کند – بلکه معیاری برای محبوبیت و آگاهی عمومی است.

TIOBE شاخص خود را به عنوان ابزار خوبی برای بررسی اینکه آیا مهارت های یک برنامه نویس حرفه ای هنوز به روز هستند یا برای تصمیم گیری استراتژیک در مورد زبان برنامه نویسی که هنگام ساختن یک سیستم نرم افزاری جدید باید اتخاذ شود، قرار می دهد.

امیدواریم از این خبر مجله هشت پیک نیز استفاده لازم را کرده باشید و در صورت تمایل آنرا با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز از قسمت پایین و درج نظرات باعث دلگرمی مجموعه مجله 8pic باشید

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/SkDVTp
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *