با روان کننده بتن اسلامپ چه میزان است؟ استانداردهای افزودنی بتن

زمان مطالعه: 5 دقیقه

 

بر اساس استاندارد ملی ایران به شماره 2930-2، ماده افزودنی کاهنده آب به عبارت دیگر مواد روان کننده بتن به موادی اطلاق می ‏شود که بدون تغییر روانی، کاهش مقدار آب مخلوط بتن را مجاز می‏کند، یا بدون تغییر مقدار آب، اسلامپ یا جریان را افزایش می‏دهد یا هر دو اثر را به طور ا زمان ایجاد می‏کند. از آنجایی که آب نیز یک محسوب می‌شود، ولی به دلیل کاهش کیفیت مخلوط، مقدار آب باید در حد استاندارد (بر مبنای طراحی مقاومت طرح مخلوط بتن نسبت آب به سیمان تعیین می‏شود) باشد. با این وجود در صورتی که فاصله بین کارخانه تا محل پروژه فاصله زیادی باشد، روانی بتن کاهش یافته و دیگر برای کار مناسب نخواهد بود.

افزودنی بتن

همین موضوع نیاز به یک روان‌کننده بتن را آشکار کرده تا در شرایط ویژه از کاهش روانی مخلوط بتن جلوگیری کند و مانع از مصرف غیر طبیعی آب در تهیه این ترکیب شود. میزان روان بودن بتن را با عدد اسلامپ مشخص می‌کنند. حتما برای اکثر افراد این دغدغه وجود دارد که با مصرف روان کننده بتن، اسلامپ مجاز حداکثر چه میزان می‌تواند باشد. در این مقاله سعی داریم به این سوال پاسخ دهیم و اطلاعات شما را بیشتر کنیم.

با مصرف روان کننده بتن اسلامپ مجاز حداکثر چه میزان می‌تواند باشد؟

بتن متشکل از آب، سیمان، شن، ماسه و سایر مواد افزودنی بتن است. به دلیل دافعه موجود در میان ذرات سیمان، با اضافه کردن آب، ذرات به هم جذب شده و به شکل کلوخه تغییر ماهیت فیزیکی می‌دهند. روان کننده‌های بتن برای از بین بردن این کلوخه‌ها استفاده می‌شوند و موجب می‌گردند ذرات از هم جدا شده و حالت خمیری بگیرند. به کار بردن این ترکیبات باعث مخلوط شدن بهتر و راحت‌تر آب و سیمان می‌شوند و یک بتن با عدد اسلامپ مورد نظر تهیه می‌شود. در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد این عدد و استانداردها خدمتتان ارائه می‌دهیم.

تعریف اسلامپ بتن

برای اینکه وضعیت بتن و نوع کاربرد آن را مشخص کنند از واژه اسلامپ استفاده می‌کنند. این واژه از چند عدد تشکیل می‌شود که توسط آزمایش خاصی بدست می‌آید. این اعداد معرف سفتی، شلی، خمیری و روان بودن ترکیب حاصل هستند.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  دوربین‌های شایعه شده پیکسل 8 می‌توانند بزرگترین مشکل من با پیکسل 7 را برطرف کنند

در واقع می‌توان عدد اسلامپ را اینگونه معرفی کرد که مشخص کننده مقدار آب استفاده شده در ترکیب هنگام آماده سازی آن است. با توجه به این توضیح می‌توان گفت هرچه آب بتن کم باشد حالت آن سفت‌تر می‌شود.

بتن سفت برای پروژه‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد در حالی که در کارهای بزرگ و مهم از نوع خمیری و تا حدودی روان استفاده می‌شود. این کار با اضافه کردن مقدار مشخص آب و یا افزودنی فوق روان کننده بتن به یک ترکیب با اسلامپ پایین انجام می‌شود.

عدد اسلامپ بتن

بتن باتوجه به نوع کاربرد در پروژه‌های مختلف تهیه می‌شود و بر این اساس هر یک از این تولیدات ویژگی و عدد اسلامپ خاصی دارد. میزان این عدد به عوامل مختلفی بستگی دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

  • مقدار آب مصرف شده در زمان اختلاط با سیمان
  • سایز سنگدانه‌های موجود در این ترکیب
  • زمان صرف شده برای ساخت
  • میزان افزودنی‌های بتن
  • درجه نرمی سیمان

کلاس کاربری یک عنوان برای نشان دادن عدد اسلامپ است. این کلاس مشخص می‌کند هر سیمان چه کاربری و استفاده‌ای دارد. معمولا این کلاس با میزان سفتی بتن رابطه معکوس داشته و هرچه این عدد بیشتر باشد بتن تهیه شده روان‌تر خواهد بود.

انواع رده اسلامپ بتن

در جدول اسلامپ، اعداد با عنوان رده کاربری معرفی می‌شوند و هرکدام از این رده‌ها نشان‌دهنده بازه مقدار اسلامپ، کاربرد و مکان استفاده آن هستند. در ادامه این رده‌های کاربردی را بصورت مختصر توضیح خواهیم داد تا آگاهی بیشتری نسبت به آن پیدا کنید.

رده اسلامپ بازه اسلامپ (میلیمتر)
S0 کمتر از 10
S1 10-40
S2 50-90
S3 100-150
S4 160-210

 

رده s0

این رده اسلامپ برای قطعات پیش ساخته به کار می‏‏رود . با ابزار تراکمی خاصی متراکم شده و برای قطعات سازه‏ای درجا کاربرد ندارد.

رده s1

این رده برای قطعات حجیم و نیمه حجیم غیر مسلح با کم میلگرد که با جام یا وسایل مشابه ریخته می‏شود و با ابزار تراکمی لرزشی پرقدرت متراکم می‏شوند و همچنین بافت دانه‏ بندی آنها خیلی درشت می‏باشد.

رده s2

این رده اسلامپ بیشتر برای قطعات تير و دال با حجم ميلگرد كم تا متوسط و شالوده‏هايي با حجم ميلگرد متوسط كه با وسايلي به جز پمپ و لوله ریخته شده و از وسایل تراكمي لرزشي با قدرت متوسط براي آن استفاده مي‏شود. ضمنا بفت دانه ‏بندی آنها درشت تا متوسط است

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  زندگینامه مسی

کلاس رده s3

این رده نیز قطعات ديوار، ستون با حجم ميلگرد متوسط يا تير و دال، شالوده نازك با حجم میلگرد زياد و همه بتن‏هايي كه با پمپ و لوله ریخته مي‏شوند و براي آنها از وسايل تراكمي لرزشي با قدرت متوسط يا كم استفاده مي‏شود. بافت دانه ‏بندي آنها نیز متوسط تا ريز می‏باشد.

رده s4

رده 4 اسلامپ برای قطعات ديوار و ستون نسبتاً نازك با حجم ميلگرد زياد و بتن‏هايي كه با پمپ و لوله در قطعات پرميلگرد ریخته مي‏شود و براي مواردي كه از وسايل تراكمي لرزشي ضعيف يا دستي استفاده شده و يا بتن ‏ريزي با لوله ترمي و بدون تراكم انجام مي‏شود. بافت دانه‏بندي آنها نیز ريز می‏باشد.

ماده CapcoPlast PG06

محصول CapcoPlast PG06 نمونه‌ای از بهترین افزودنی بتن از نوع روان کننده‌های بتن که بعنوان کاهنده آب در بازار موجود می‏باشد و بر پایه ترکیبات لیگنوسولفونات تهیه می‌شود. این ترکیب برای بتن‌هایی که نسبت آب به سیمان آن‌ها بالای 45% است مناسب می‌باشد.

این روان کننده بتن برای بتن‌های با عیار حدود 350 مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این افزودنی بتن خوب، کیفیت بتن را بالا برده و کارآیی آن را بیشتر خواهد کرد.

قیمت روان‌کننده بتن

روان کننده‌های بتن انواع مختلفی داشته و هرکدام از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار هستند. با توجه به نوع ترکیب، مواد تشکیل دهنده آن، شرکت و برند تولید کننده و همچنین میزان تقاضا و سفارش محصول، نیز متغیر خواهد بود و عدد ثابتی نخواهد داشت.

برای اطلاع از قیمت افزودنی بتن و این محصولات می‌توانید با متخصصین ما در شرکت همگرایان تولید توسط شماره تماس 02189331 ارتباط برقرار کنید.

جمع بندی

عدد اسلامپ یک شاخص برای تعیین میزان تراکم و شل و سفت بودن بتن محسوب می‌شود. با شناخت این شاخص می‏توانیم انواع بتن را طراحی نماییم و اطلاعات مورد نیاز در مورد کاربرد و نوع استفاده آن را دریافت کنیم.

نقش اصلی در تغییر عدد اسلامپ، روان کننده های بتن هستند. شرکت تولید کننده مواد شیمیایی ساختمانی همگرایان تولید (کپکو) یکی از مجموعه‌های فعال در زمینه تولید و عرضه انواع روان کننده بتن می‌باشد. در صورتی که قصد خرید روان کننده بتن و سایر افزودنی بتن ها را دارید می‌توانید به سایت این شرکت مراجعه و پس از دریافت شرایط ترکیب و قیمت محصول، خرید خود را انجام دهید. برای برقراری ارتباط با مشاورین سایت، می‌توانید با  شماره 02189331 تماس گرفته و اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنید.

 

5/5 - (2 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/mqNOXR
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *