آیا می توانم لپ تاپم را یک شبه به برق بگذارم؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

با مجله هشت پیک با مقاله ی آیا می توانم لپ تاپم را یک شبه به برق بگذارم؟ همراه ما باشید

شاید فکر کرده باشید که آیا می توانید لپ تاپ خود را یک شبه به برق وصل کنید . در این راهنما به چندین سوال مرتبط با باتری لپ تاپ و شارژ آن پاسخ می دهیم. لپ‌تاپ‌ها به ما این راحتی را می‌دهند که هر کجا که می‌رویم رایانه شخصی خود را در اطراف خود داشته باشیم. این بیشتر به دلیل اندازه جمع و جور و قابل حمل آسان و باتری پشتیبان آن امکان پذیر است. باتری یکی از مهم ترین اجزای لپ تاپ است. همه ما در مورد باتری های لپ تاپ خود و چرخه های شارژی که باید برای عملکرد مطلوب دنبال کنیم، تردیدهای متفاوتی داریم.

 

آیا می توانم لپ تاپم را یک شبه به برق بگذارم؟

آیا می توانم لپ تاپم را یک شبه به برق بگذارم؟

اگر نمی‌دانید که آیا می‌توانید لپ‌تاپ خود را یک شبه به برق بگذارید، ابتدا باید موارد زیر را بدانید و نحوه عملکرد آن را بدانید.

  1. انواع باتری لپ تاپ
  2. چگونه بفهمیم لپ تاپ شما چه باتری دارد؟
  3. آیا اتصال یک شبه لپ تاپ مشکلی ندارد؟
  4. دلایل آسیب احتمالی باتری لپ تاپ

بیایید وارد جزئیات شویم و بیشتر بدانیم.

1] انواع باتری لپ تاپ

 

دو نوع باتری لپ تاپ در لپ تاپ های مدرن استفاده می شود. آنها باتری های لیتیوم یون (Li-ion) و لیتیوم پلیمر (Li-Po) هستند . این دو نوع باتری بیشتر در هر لپ تاپی که امروزه استفاده می کنیم یافت می شود. از بین این دو، باتری‌های لیتیوم یونی رایج‌ترین نوع باتری هستند که در لپ‌تاپ‌ها و همچنین سایر دستگاه‌های قابل حمل یافت می‌شوند.

باتری های لیتیوم یون دارای چگالی انرژی بالایی هستند که ذخیره انرژی قابل توجهی را در اندازه های کوچک بسیار آسان می کند. این بزرگترین مزیت آن است، جایی که سازندگان می توانند بدون افزایش اندازه، قابلیت های باتری بیشتری را به کاربران ارائه دهند. از دیگر مزایای اصلی باتری‌های لیتیوم یونی می‌توان به طول عمر بیشتر، طراحی سبک وزن و نداشتن اثر حافظه اشاره کرد. یعنی حتی اگر شارژ باتری ناقص باشد، ظرفیت باتری را کاهش نمی دهد.

از سوی دیگر ، باتری های لیتیوم پلیمری ، یکی دیگر از انواع باتری های لیتیوم یونی هستند. ما به طور کلی الکترولیت های مایع یا ژل را در باتری های لیتیوم یون سنتی می یابیم. در مورد لیتیوم پلیمر، به جای الکترولیت مایع یا ژل، از الکترولیت پلیمری جامد استفاده می کند. باتری های لیتیوم پلیمری در مقایسه با باتری های لیتیوم یونی نازک تر و انعطاف پذیرتر هستند. ما می توانیم آن را در اکثر لپ تاپ های بسیار نازک پیدا کنیم.

بخوانید: نحوه رفع مشکلات تخلیه باتری در ویندوز

در هر دو نوع باتری لپ‌تاپ، می‌توانید نکات مشخصی را دنبال کنید و از آنها نهایت استفاده را ببرید. می توانید نکات زیر را برای بهینه سازی شارژ و طول عمر کلی باتری های لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر لپ تاپ دنبال کنید.

  • از تخلیه عمیق خودداری کنید : قبل از اینکه سیم برق را وصل کنید و باتری را شارژ کنید، صبر نکنید تا باتری کاملاً تخلیه شود. شما باید به دنبال تخلیه های کم عمق و شارژهای مکرر باشید که می تواند به شما در حفظ طول عمر باتری کمک کند.
  • اجتناب از دماهای شدید : در موارد دماهای شدید، به جای شارژ کردن باتری، باید راهی برای خنک کردن باتری پیدا کنید. دمای زیاد و شارژ شدن ترکیب بدی هستند که ممکن است به طول عمر و همچنین سلامت فیزیکی باتری آسیب بزنند.

بخوانید: باتری لپ‌تاپ به برق وصل است اما کند شارژ می‌شود یا شارژ نمی‌شود

2] چگونه بفهمیم لپ تاپ شما دارای کدام باتری است؟

راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آن برای دانستن باتری لپ‌تاپ خود استفاده کنید. بعضی از آنها … هستند:

  • اطلاعات چاپی: باتری همراه لپ تاپ ما دارای برچسبی است که اطلاعات چاپ شده باتری را در آن نوشته شده است. برچسب حاوی اطلاعاتی در مورد نوع باتری، شماره مدل، شماره قطعه، ولتاژ، جریان شارژ و غیره است. فقط با برداشتن باتری از لپ تاپ خود می توانید بدانید که لپ تاپ شما چه نوع باتری دارد. فقط به یاد داشته باشید که باید آن را بردارید تا آسیبی به لپ تاپ وارد نشود.
  • استفاده از نرم‌افزار شخص ثالث: اگر باتری لپ‌تاپ شما از نظر فیزیکی قابل جدا شدن نیست یا نمی‌خواهید در خطر جدا کردن باتری قرار بگیرید، می‌توانید از نرم‌افزار شخص ثالث طراحی‌شده برای بررسی سلامت باتری استفاده کنید که اطلاعات نوع باتری را نیز نمایش می‌دهد. و غیره.
  • مشخصات سیستم: هر لپ تاپ دارای یک صفحه مشخصات است که در اینترنت موجود است. شما می توانید مشخصات لپ تاپ خود را بر اساس مدل جستجو کنید و نوع باتری را بدانید، زیرا اکثر OEM ها نوع باتری را برای راحتی مشتری در لیست قرار می دهند.

3] آیا درست است که لپ تاپ را یک شبه وصل کنید؟

درست نیست که لپ تاپ را یک شبه وصل کنید. به گفته مایکروسافت، عملکرد و سلامت باتری های لیتیوم یونی با گذشت زمان کاهش می یابد. باتری ممکن است به خوبی زمانی که نو بود کار نکند. بنابراین، شارژ نگه داشتن باتری تا 100 درصد در تمام مدت، یا وصل کردن آن در طول شب برای شارژ، باعث می شود عملکرد باتری سریعتر از نرخ معمولی کاهش یابد.

برای مقابله با مشکل خراب شدن باتری، برخی از تولیدکنندگان OEM از شارژ هوشمند با ویندوز 11 استفاده می کنند . می توانید در مشخصات لپ تاپ خود متوجه شوید که آیا دستگاه شما قابلیت شارژ هوشمند را دارد یا خیر. شارژ هوشمند به طور پیش‌فرض در دستگاه‌هایی که در دسترس است فعال است. وقتی فعال باشد، می‌توانید نماد قلب را روی نشانگر باتری در نوار وظیفه و در تنظیمات برق و باتری ببینید. وقتی ماوس را روی نماد باتری می‌برید، می‌توانید علامت «شارژ کامل هوشمند» را ببینید.

شارژ هوشمند به شما کمک می کند تا با محدود کردن شارژ به 80٪ یا کمتر، در برابر خراب شدن باتری سریعتر محافظت کنید، که در کل برای باتری بهتر است. باتری شما با رسیدن به حد مجاز، شارژ را متوقف می کند، حتی اگر به برق متصل باشد. با شارژ هوشمند، دستگاه شما هرگز تا 100% شارژ نمی شود که به شما کمک می کند باتری را برای مدت طولانی تری سالم نگه دارید.

4] دلایل آسیب به باتری لپ تاپ

باتری‌های لپ‌تاپ با اتصال یک شبه به برق آسیب نمی‌بینند، زیرا تمام لپ‌تاپ‌های مدرن مجهز به توقف شارژ پس از رسیدن به 100 درصد هستند. حتی اگر لپ تاپ را تمام روز وصل کنید، تفاوتی نخواهد داشت زیرا بیش از 100 درصد شارژ نمی شود.

در عوض، برخی عوامل دیگر به باتری لپ‌تاپ شما آسیب می‌رسانند و قبل از عمر آن‌ها از بین می‌روند. آنها دماهای گرم، آسیب های فیزیکی، تخلیه عمیق، عدم توجه به شارژ و مدیریت انرژی در تنظیمات نرم افزار، عمر باتری و نقص های ساخت هستند.

بخوانید: نکات و راهنمای بهینه سازی استفاده از باتری لپ تاپ.

آیا وصل نگه داشتن لپ تاپ در هنگام شارژ کامل بد است؟

لپ‌تاپ‌های مدرن به این قابلیت مجهز هستند که در صورت شارژ کامل باتری، شارژ نشوند. حتی اگر لپ تاپ به مدت 24 ساعت شبانه روز به برق وصل باشد، هیچ تفاوتی نخواهد داشت زیرا فناوری باتری نسبت به لپ تاپ های قدیمی تغییر کرده است. مهم نیست که چقدر ایمن به نظر می رسند، بهتر است زمانی که می بینید باتری کاملاً شارژ شده است آن را از برق بکشید تا از آسیب ناخواسته به لپ تاپ و باتری به دلیل افزایش بیش از حد برق یا دلایل دیگر جلوگیری کنید.

بخوانید : چگونه شارژ باتری را در ویندوز محدود کنیم

چگونه باتری لپ تاپ خود را سالم نگه دارم؟

اگر نکاتی را رعایت کنید، سالم نگه داشتن باتری لپ تاپ فرآیندی آسان است. سعی کنید از لپ تاپ در گرمای شدید و شارژ آن در دمای بسیار گرم اجتناب کنید. قبل از اینکه لپ تاپ را شارژ کنید هرگز منتظر تخلیه کامل باتری لپ تاپ نباشید. اطمینان حاصل کنید که منبع تغذیه به خوبی تنظیم شده است بدون اینکه احتمال افزایش برق و غیره وجود داشته باشد.

 

امیدواریم از این مقاله آیا می توانم لپ تاپم را یک شبه به برق بگذارم؟ مجله هشت پیک نیز استفاده لازم را کرده باشید و در صورت تمایل آنرا با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز از قسمت پایین و درج نظرات باعث دلگرمی مجموعه مجله 8pic باشید

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/BLyyij
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *