آیا اوپو عمداً در تلاش است تا OnePlus را خراب کند؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه

 

OnePlus 10 Pro با زنگ به چپ چرخید

 

OnePlus قبلاً برند منتخب علاقه مندان بود، اما در چند سال گذشته چیزهای زیادی تغییر کرده است. این تغییرات تا حد زیادی در نتیجه ادغام Oppo و OnePlus بوده است و Oppo به طور موثری از قدرت و نفوذ در این ترتیب استفاده می کند.

بدون شک طرفدارانی وجود دارند که معتقدند Oppo OnePlus را خراب کرده است. اما آیا اوپو عمدا در تلاش است تا وان پلاس را خراب کند؟ یا اینکه این تغییرات صرفاً محصول جانبی یک سازنده مادر است که نمی‌داند چگونه با برادر کوچک‌تر خود در یک برند رفتار کند؟

وان پلاس قبل از ادغام

OnePlus 7T پشت گوشی را نشان می دهد

 

وان پلاس تا قبل از ادغام رسمی با اوپو از برندی عالی برای گوشی های هوشمند فاصله داشت. در واقع، به لطف شباهت های دستگاه های متعدد، پیوندهای این شرکت با اوپو همیشه مشهود بود. اما قطعاً به لطف تعدادی از تصمیمات مربوط به محصول و کسب و کار، هویتی متمایز ارائه کرد.

این شرکت با OnePlus One در سال 2013 نامی برای خود دست و پا کرد که تعدادی از نقاط فروش کلیدی را برای گوشی های بعدی OnePlus ایجاد کرد. شما یک دستگاه در سطح پرچمدار با قیمت ارزان تر و رقابتی، مواد منحصر به فرد و یک نوار لغزنده هشدار قابل تشخیص، تمرکز واضح برای توسعه دهندگان، و برداشتی تمیز از اندروید (اول از طریق سیستم عامل سیانوژن و سپس از طریق سیستم عامل Oxygen) دریافت می کنید.

وان پلاس برای اولین بار به لطف قیمت مقرون به صرفه، اجناس مناسب برای توسعه‌دهندگان و نرم‌افزارهای شیک، نامی برای خود دست و پا کرد.

OnePlus سرانجام در سه ماهه دوم 2018 به برترین بازیکن برتر هند تبدیل شد و تا سال 2021 با وقفه های اندکی این عنوان را حفظ کرد. همچنین دارای طرفداران کوچک اما پر سر و صدایی در ایالات متحده بود و تنها برند BBK به طور رسمی در بازار بود. این موفقیت با تضمین حمایت اپراتورها در ایالات متحده در سال 2018 تاج گذاری کرد – به هیچ وجه شاهکار مهمی نیست.

این محبوبیت در بین علاقه مندان منجر به بررسی دقیق تر این برند شد. افزایش قیمت ثابت طی سال‌ها به این معنی بود که وان‌پلاس 7 تی و 7 تی پرو 2019 به ترتیب از 600 و 830 دلار شروع کردند، در حالی که سری وان‌پلاس 8 در سال 2020 به ترتیب به 699 و 899 دلار رسیدند. OnePlus «قدیمی» همچنین شاهد بحث‌های دیگری بود، مانند تردید طولانی در پذیرش رتبه‌بندی IP، سؤالاتی درباره ادعاهای دوربین تله فوتو و تقلب در معیار. این شرکت حتی با درخواست از افراد برای پر کردن فرم در صورتی که می‌خواهند قفل دستگاه خود را OEM باز کنند، کار را برای قلع و قمع‌کنندگان کمی سخت‌تر کرد.

چگونه اوپو OnePlus را تغییر داد

نمایشگر oneplus 10t در دست در داخل خانه

 

OnePlus در سال 2020 دستخوش تغییرات عمده ای شد و جریانی از گوشی های مقرون به صرفه و همچنین به روزرسانی بحث برانگیز Oxygen OS 11 را منتشر کرد که به سیستم عامل Color 11 خود Oppo نزدیک تر بود. بلافاصله پس از آن، این دو شرکت در ژانویه 2021 اعلام کردند که در حال ادغام بخش های R&D خود هستند. . سپس بمب ژوئن 2021 آمد که OnePlus در حال ادغام با Oppo بود.

یکی از بنیانگذاران پیت لاو ادعا کرد که این ادغام به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری سریع‌تر و پایدارتر و همچنین دسترسی به منابع بیشتر را امکان‌پذیر می‌سازد. OnePlus در پاسخ به نگرانی‌ها در مورد اینکه چه چیزی آن را از Oppo در آینده جدا می‌کند، گفت Android Authority که دارای «گروه منحصر به فردی از کاربران بسیار آگاه به فناوری است، بنابراین ما به سفارشی سازی تجربه OnePlus ادامه خواهیم داد تا نیازهای آنها را از طرق مختلف برآورده کنیم». متأسفانه، بسیاری از تصمیمات پس از ادغام این تصور را ایجاد کرد که Oppo در حال حذف هر آنچه که OnePlus را در وهله اول منحصربفرد کرده بود، حذف می کند.

از جریانی از تلفن‌های ارزان قیمت گرفته تا حذف نوار لغزنده هشدار، اوپو تغییرات قطبی زیادی را در OnePlus ایجاد کرده است.

شاید بزرگترین تغییر حذف نوار لغزنده هشدار علامت تجاری از بسیاری از تلفن های OnePlus، از جمله پرچمدار OnePlus 10T باشد. OnePlus همچنین یک به‌روزرسانی Oxygen OS 13 را معرفی کرد که در واقع سیستم عامل Color OS 13 با چند ترفند متمرکز بر OnePlus بود. این شرکت همچنین تصمیم گرفت وان پلاس 10 پرو را در چین بیش از دو ماه قبل از بازارهای جهانی عرضه کند، سپس همان رویکرد اول چین را با وان پلاس 11 (البته با تنها یک ماه تفاوت) تکرار کرد. این باعث شد تا فاصله زیادی با رویکرد اول جهانی قبلی این برند ایجاد شود. اوپو همچنین برند Hasselblad را برای سری پرچم‌داران Find خود محدود کرده است، علی‌رغم اینکه OnePlus در ابتدا قراردادی را با شرکت دوربین قبل از ادغام امضا کرده بود.

OnePlus تحت اوپو نیز از مخاطبان توسعه دهندگان خود فاصله گرفته است. XDA-Developers گزارش داد که OnePlus یا در انتشار منابع هسته برای دستگاه ها شکست خورده است یا آنها را به صورت ناقص منتشر می کند. همچنین ظاهراً برنامه پاداش باگ خود را در میان سایر نارضایتی ها از بین برد.

قمار حساب شده یا ولگردی عمدی؟

نمایه عقب سمت چپ OnePlus Nord N20

ا

بدبین بودن و گفتن این که اوپو در حال خرابکاری در OnePlus است بسیار آسان است تا بدون در نظر گرفتن هزینه، آن را در تصویر خودش بسازد. اما به نظر می رسد در برخی از این تصمیمات منطقی نیز وجود دارد.

به عنوان مثال، حرکت به سمت بازارهای سیل با دستگاه های OnePlus Nord، که گهگاه از مدل های Oppo مشتق می شود، ممکن است برند را از جهاتی رقیق کند. اما به نظر می رسد بخشی از تلاش حساب شده برای به دست آوردن سهم بازار نیز باشد. به هر حال، OnePlus در اوج موفقیت قبل از ادغام Oppo، برای شکست دادن پنج بازیکن برتر در سطح جهانی تلاش کرد – با توجه به رویکرد پرچم‌دار آن، جای تعجب نیست. همانطور که انتظار می رفت، استراتژی بودجه Nord در اوایل به ثمر نشست، زیرا این شرکت برای مدت کوتاهی گوگل را در ایالات متحده برای رتبه پنجم در سه ماهه چهارم 2021 پشت سر گذاشت و رشد سالانه 524٪ را ثبت کرد.

به نظر می رسد که اکثر تصمیمات اوپو در مورد OnePlus منطقی است، اما مطمئناً در چندین مورد مانند یک تاس پرتاب می شود.

فلورا تانگ، تحلیلگر ارشد Counterpoint، همچنین برخی از دلایل احتمالی مرتبط با کسب و کار را برای ارائه دستگاه های Nord توسط OnePlus بیان کرد:

تانگ گفت: «اقتصاد بزرگ‌ترین بازارهای فروش گوشی‌های هوشمند OnePlus، هند و اروپای غربی، در دو سال گذشته به دلیل شیوع کووید، نوسانات نرخ ارز، تورم و سایر خطرات ژئوپلیتیکی متحمل باد مخالف شده است. Android Authority در پاسخ به یک پرسش ایمیل شده به نظر می‌رسد که OnePlus برای افزایش سهم بازار خود دستگاه‌های مقرون به صرفه‌تری را عرضه کند.»

این استدلال همچنین نشان می‌دهد که بسیاری از مردم ممکن است این روزها نتوانند از تلفن‌های پیشرفته استفاده کنند. بنابراین انتخاب مسیر مقرون به صرفه به این مشتریان اجازه می دهد تا به برند OnePlus پایبند باشند.

OnePlus Nord CE با جعبه و کاور

 

تصمیم برای عرضه اولین پرچمداران در چین نیز در نگاه اول عجیب است، اما به نظر می رسد در اینجا نیز استدلال درستی وجود دارد. چین بازار بزرگی برای گوشی‌های پریمیوم است و بنابراین موفقیت در اینجا می‌تواند عملکرد متوسط ​​این برند را در بازارهای جهانی کم‌کم کند و به نوبه خود سود بیشتر و منابع بیشتری را به شرکت بدهد. عرضه زودهنگام چینی همچنین به پرچمداران OnePlus اجازه می دهد تا بخشی از موج اول دستگاه هایی باشند که از سیلیکون پیشرفته کوالکام استفاده می کنند و به این شرکت برخی امتیازات روابط عمومی را می دهد، البته به ضرر کاربران جهانی.

تانگ تمرکز خود را بر روی OnePlus و Oppo در چین گسترش داد و اشاره کرد که OnePlus در واقع هدف خود را برای رهبری بازار پریمیوم چین در سال 2020 اعلام کرده بود:

پس از فروپاشی هواوی در اوایل سال 2021، اوپو و وان‌پلاس هر دو به فرصت سودآوری که بزرگ‌ترین رقیب چینی خود بر جای گذاشته بود، چشم دوختند. اوپو می‌تواند از تصویر برند «محصول» OnePlus برای نفوذ به بخش برتر استفاده کند، و OnePlus می‌تواند به منابع کانال Oppo برای رشد در چین تکیه کند، و ما معتقدیم این یکی از دلایل ادغام این برندها است.

این تحلیلگر ادامه داد: «اگرچه ابتدا برخی از محصولات را در چین عرضه کرده است، اما به این معنا نیست که مناطق خارج از کشور برای OnePlus کمتر ضروری خواهند بود.

اسلایدر هشدار OnePlus 7 Pro Close Up

با این حال، حذف نوار لغزنده هشدار یک حرکت مشکوک تر است. در آن زمان، OnePlus صفحه ای از جک 3.5 میلی متری بهانه ها را برداشت و استدلال کرد که لغزنده مقدار قابل توجهی از فضای داخلی را اشغال کرده است. این شرکت گفت این فضای تازه آزاد شده برای شارژ سریعتر، باتری بزرگتر و سیگنال بهبودیافته در OnePlus 10T استفاده شده است. با این حال، OnePlus 10 Pro کشویی در واقع کمی باریکتر و باریکتر از OnePlus 10T است، اما همچنان باتری با اندازه یکسان، سرعت شارژ سیمی سالم و شارژ بی سیم را ارائه می دهد. ما حدس می‌زنیم که کنار گذاشتن نوار لغزنده هشدار همچنین به OnePlus این امکان را می‌دهد که طرح‌های Oppo را برای تغییر نام تجاری آسان‌تر بگیرد.

تحلیلگر Counterpoint در واقع این احتمال را مطرح می کند که OnePlus و Oppo منابع بیشتری را در آینده به اشتراک بگذارند:

ما انتظار داریم که OnePlus به تدریج به یک برند فرعی منحصر به فرد تحت گروه Oppo تبدیل شود، مانند Iqoo امروزی برای Vivo.

برای افراد ناآگاه، Iqoo یک برند فرعی با تمرکز بر عملکرد Vivo است. تلفن های این برند فرعی معمولاً فاقد ویژگی هایی مانند رتبه بندی IP و دوربین های ثانویه در سطح پرچمدار هستند. اما در غیر این صورت می توانید انتظار اسب بخار زیاد، صفحه نمایش با کیفیت بالا، شارژ فوق العاده سریع و قیمت ارزان تری داشته باشید.

Oppo روی OnePlus سرمایه گذاری می کند و جذابیت اصلی را به بهای دور کردن مخاطبان کوچک اما خوش صدای خود جلب می کند.

البته این بدان معنا نیست که OnePlus اکنون یک پیشنهاد ناامیدکننده است. ما چند گوشی Nord عالی را در سطح جهانی دیده‌ایم، تلفن‌های Nord ایالات متحده به دلیل کمبود رقابت همچنان انتخاب‌های جذابی هستند و OnePlus 10 Pro هنوز به طور قابل توجهی ارزان‌تر از پرچمداران خود Oppo است. اما حتی OnePlus 10 Pro برای این برند یک گام به عقب به نظر می رسد. ما در بررسی OnePlus 10 Pro از دوربین فوق عریض کاهش یافته، عملکرد ضعیف در نور کم، نرم‌افزار متناقض و فقدان رتبه IP برای دستگاه‌های قفل نشده ابراز تاسف کردیم.

در هر صورت، واضح است که بیشتر این حرکات فوق الذکر، قمارهای حساب شده ای هستند که می توانند وان پلاس را به همان راحتی به سمت پایین بکشند. Oppo اساساً بر روی OnePlus سرمایه گذاری می کند و به بهای احتمالی دور کردن مخاطبان کوچک اما پر سر و صدا، جذابیت اصلی را به دست می آورد.

وان پلاس تحت اوپو کجاست؟

بین شباهت‌های Color OS/Oxygen OS، OnePlus 11 که به نظر یک ارتقاء تدریجی به نظر می‌رسد، و چیزی که به نظر می‌رسد تمرکز فزاینده‌ای بر بازار چین است، سخت است که این احساس را از بین ببریم که OnePlus تحت اوپو در سال‌های اخیر ضعیف نخواهد شد. 2023. هر چه باشد، یک تلفن OnePlus با طراحی مشتق از Oppo، پوسته اندرویدی برگرفته از سیستم عامل Color و بدون نوار لغزنده هشدار، فقط یک تلفن Oppo است.

با این حال، چند نشانه دلگرم کننده برای این شرکت وجود دارد. یک افشای جدید نشان می دهد که OnePlus 11R میان رده بالا می تواند نوار لغزنده هشدار علامت تجاری را به تلفن های ارزان تر بازگرداند. این برند همچنین اعلام کرد که با تعهد به‌روزرسانی سامسونگ مطابقت دارد – البته فقط برای پرچمداران منتخب سال 2023. اما این دو تسلی کوچک در سالی است که برای OnePlus یک سال ساختگی واقعی به نظر می رسد.

سوال بزرگ این است که آیا Oppo می تواند با موفقیت یکی را در این بازی بلک جک بکشد؟ از آنجایی که از دست دادن جمعیت علاقه مندان بدون به دست آوردن محبوبیت اصلی در عوض به این معنی است که OnePlus یک برند مرده خواهد بود.

 

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/CuZ
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *