کف کاذب چیست و چه کاربردی دارد؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

چیست و چه کاربردی دارد؟

شاید تاکنون بارها اسم کف کاذب را شنیده باشید. کف کاذب همانند سقف کاذب، یک سازه جداگانه می باشد که در محل نصب می شود. این محصول با نصب بر روی کف زمین سبب مرتفع شدن کف زمین شده و محیط را برای عبور کابل های تاسیساتی محیا می سازد. در ادامه قصد داریم به بررسی کاربرد کف کاذب و انواع کف کاذب بپردازیم.

کف کاذب چیست؟

کف کاذب یک سیستم اجرایی پر کاربرد و منحصر به فرد می باشد. کف کاذب از اجزای مختلفی تشکیل شده است. در واقع کف کاذب متشکل از پانل رویی، میله رابط (ایجادکننده ی ارتفاع)، کفشک، کلاهک و استرینگر می باشد. این محصول سازه‌ای است که بر روی زمین نصب می شود و سبب مرتفع شدن کف آن محیط می‌شود. با نصب این سازه فضای خالی برای عبور انواع تاسیسات (کابل ها و سیم‌های برق، لوله‌های آب و …) را در اختیار ما قرار می‌دهد. از این سازه در مکان های مختلفی استفاده می شود. بسیاری از مکان ها نیاز به زیرساخت سازی دارند. مانند اتاق های سرور که تجهیزات بسیاری مانند کابل ها و سیم های برق در این مراکز وجود دارد.

انواع مختلف کف کاذب

در ایران از کف کاذب بیشتر برای مراکز صنعتی و دیتاسنتر ها استفاده می شود. به همین جهت کف کاذب های مقاوم تر دارای کاربرد بیشتری در ایران می باشند. کف کاذب فولادی، آلومینیومی، سنگی، سرامیکی و… از انواع کف کاذب می باشند. هدف استفاده از کف کاذب در این مکان ها، پوشاندن تاسیسات و کاهش بار مرده ساختمان می باشد.

کف کاذب های شیشه ای و چوبی نیز نمونه های جدید این محصول به شمار می روند که از محبوبیت زیادی در منازل مسکونی برخوردار هستند. این نوع کف کاذب ها مقاومت کمتری نسبت به انواع دیگر کف کاذب ها دارا می باشند. به همین دلیل، این محصول مناسب استفاده در مراکز بزرگ و مکان های پرتردد نمی باشند. در این نوع از کف کاذب ها سعی بر این بوده تا زیبایی بیشتری را به محیط ارائه کند. فرضا با استفاده از کف کاذب شیشه ای شما می توانید نورپردازی های خاصی در منزلتان به وجود آورید.

در داخل کشور از دو نوع کف کاذب استفاده بیشتری صورت می گیرد.این دو عبارت اند از کف کاذب فولادی و کف کاذب آلومینیومی. این دو محصول به دلیل ویژگی هایی که دارا هستند از محبوبیت بیشتری برخوردار اند. در ادامه به بررسی ویژگی این دو نوع کف کاذب می پردازیم.

کف کاذب فولادی

کف کاذب فولادی خود دارای انواع مختلفی می باشد. بطور کلی از نظر ماده تشکیل دهنده ی بین صفحات کف کاذب فولادی این محصول به دو دسته ی کف کاذب فولادی توپر و توخالی تقسیم می شود. کف کاذب فولادی توپر از دو ورق فولادی فرم داده شده تشکیل شده است که با استفاده از جوش نقطه ای به یکدیگر متصل می شوند. فاصله بین صفحات با استفاده از نوع خاصی از بتن پر می شود. نوع دیگر آن با هیچگونه ماده ای پر نمی شود و اصطلاحا به آن فولادی تو خالی گفته می شود

از مزایای این نوع کف کاذب ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاوم در برابر سایش و فرورفتگی
  • زهوار دور کف برای کاهش لرزش
  • یکنواخت و دقیق بودن اندازه ی تایل‌ها
  • مقاومت بالا برابر آتـش سوزی
  • مقاومت در مقابل نیروهای استاتیکی و دینامیکی
  • سازه پیوسته پایدارتر و محکم ‌تر
  • تحمل وزن بالا
  • آکوستیک

به دلیل دارا بودن این ویژگی های بسیار از کف کاذب فولادی در مراکز بسیاری استفاده می شود. مکان هایی مانند؛ اتاق های کنترل و فرمان، دیتا سنترها، اتاق های سرور، سایت های کنترل رادار، پست های برق و مخابرات، برج های کنترل، اتاق های قرنطینه، گلخانه های مکانیزه، مگا مال ها و بیمارستان ها و …

کف کاذب آلومینیومی یکی از انواع کفپوش هایی است که در کشورمان به وفور استفاده می شود. این نوع کف کاذب از محبوبیت بالایی نیز برخوردار است. در این نوع محصول دسترسی به کف با برداشتن پانل ها به سادگی فراهم می شود. مجموعه آرمان فلور با بهره مندی از بهترین مواد اولیه 100% داخلی و نیروی کار ایرانی این محصول را بالاترین کیفیت موجود در بازار تولید می کند. این محصول به روش ریخته گری تحت فشار تولید می شود. بدلیل روش ساخت این محصول است که ان از مقاومت بالایی برخوردار است. همچنین به دلیل تراکم بالای محصول ایجاد شده توانایی تحمل فشار بالاتری نیز دارد. همچنین به دلیل جنسی که این نوع کف کاذب داراست نسبت به بقیه کف کاذبها سبک تر می باشد. از کفپوش آلومینیومی می توان در مواردی که هدف، کاهش دادن بار مرده ساختمان و یا استفاده در طبقات بالایی ساختمان می باشد استفاده نمود.

کف کاذب آلومینیومی نیز مانند کف کاذب فولادی، دارای انواع مختلفی می باشد:

  1. کف-کادب آلومینیوم با روکش پی وی سی آنتی استاتیک
  2. کف-کاذب آلومینیوم با روکش اچ پی ال
  3. کف-کاذب آلومینیوم با روکش موکت
  4. کف-کاذب آلومینیوم با روکش پی وی سی

هر یک از کفپوش های کاذب دارای ویژگی های منحصر به فرد می باشند که تا حدامکان به بیان آنها پرداختیم. امیدواریم که این مقاله مورد توجه شما واقع شده باشد.

منبع

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/fAh
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *