فصل یکم ( مبانی موسیقی )
نُت (Note)
علامتی است که بوسیله ی آن صداهای موسیقی نوشته و اجرا می شوند .
حامل (Staff or Stave)
پنج خط افقی و موازی ، با فواصل معین که زیر و بَمی صدای نُت ها را مشخص می کند ، حامل نام دارد .
نُت ها روی خطوط حامل و یا میان آن ها نوشته می شوند . شمارش خطوط حامل ، پایین به بالا ، می باشد . به وسیله ی پنج خط حامل ، 11 نُت شناخته می شوند :
پنج نُت روی خطوط حامل (On the Lines)
چهار نُت بین خطوط حامل (In the Spaces)
یک نُت بالای حامل ( مماس با خط پنجم ) (Above)
یک نُت زیر حامل ( مماس با خط یکم ) (Below)
شناسایی نُت های موسیقایی
نُت های موسیقایی شامل هفت صدای اصلی می باشند که از چپ به راست به صورت زیر نوشته می شوند .
فارسی | دُ | رِ | می | فا | سُل | لا | سی |
فرانسوی | Do | Re | Mi | Fa | Sol | La | Si |
انگلیسی | C | D | E | F | G | A | B |
معادل ” سی ” می باشند . H ، معادل ” سی بِمُل ” و B تذکر : در کشورهای آلمانی زبان
(Clefs) کلیدها
کلید علامتی است که در سمت چپ حامل قرار می گیرد و نام و موقعیت صدای نُت ها را تعیین می کند .
انواع کلید ها در موسیقی :
- کلید ” سُل ” : معمولی ترین کلیدهاست که مبنایش خط دوم حامل پنج خطی می باشد ، در نتیجه نُتی که با این کلید روی خط دوم قرار دارد ، ” سُل ” نامیده می شود .
- انواع کلید : ” دُ “
- انواع کلید : ” فا “
مقایسه ی موقعیت کلیدها روی حامل 11 خطی
کلیدهای یاد شده بر روی حاملی که دارای 11 خط است و حامل عمومی نام دارد ، قرار گرفته اند . به عبارتی دیگر هر کلید بر روی حامل پنج خطی واقع شده ، ولی سطح خطوط حامل آن با سطح خطوط حامل کلید دیگر متفاوت است .
- کلید ” سُل ” : خطوط هفتم تا یازدهم حامل 11 خطی را در بر دارد که برای صدای خوانندگان سُلیست به کار می رود .
- کلید سُپرانو یا ” دُ ” ی خط یکم : خطوط ششم تا دهم حامل 11 را در بر دارد .
- کلید متسوسُپرانو یا ” دُ ” ی خط دوم : خطوط پنجم تا نهم حامل 11 را در بر دارد .
- کلید آلتو یا ” دُ ” ی خط سوم : خطوط چهارم تا هشتم حامل 11 خطی را در بر دارد .
تذکر : برای خوانندگان دارای وسعت صدایی سُپرانو ، متسوسوپرانو و آلتو از کلید ” سُل ” استفاده می شود .
- کلید تِنُر یا ” دُ ” ی خط چهارم : خطوط سوم تا هفتم حامل 11 خطی را در بر دارد .
- کلید ” دُ ” ی خط پنجم : در حال حاضر معمول نیست و به جای آن کلید ” فا ” ی خط سوم ( باریتن ) کاربرد دارد .
- کلید باریتن یا ” فا ” ی خط سوم : خطوط دوم تا ششم حامل 11 خطی را در بر دارد .
- کلید باس یا ” فا ” ی خط چهارم : خطوط یکم تا پنجم حامل 11 خطی را در بر دارد و برای صدای باس و سازهایی که در این محدوده ی صدایی قرار دارند ، به کار می رود .
تذکر : امروزه برای خوانندگان با وسعت صدایی باریتن از کلید ” فا ” ی خط چهارم (باس)
استفاده می شود .
یادآوری : امروزه برای نوشتن کُرال های چهار صدایی یا هارمُنی ، از حامل پیانو استفاده سُپرانو و آلتو را با استفاده از کلید ” سُل ” (Parts)می کنند ، به این ترتیب که بخش های در حامل بالا و بخش های تِنُر و باس را با استفاده از کلید ” فا ” ی خط چهارم ( باس ) در حامل پایین می نویسند . |
خطوط اضافه (Ledger lines)
هرگاه نُت ها از بالا و پایین حامل تجاوز کنند ، با استفاده از خطوط کوچک و موازی با حامل نوشته می شوند که به آن ها خطوط اضافه می گویند .
لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/uzd
کوتاه کننده لینک
کد QR :
آخرین دیدگاهها