بهترین ارقام نهال گردو در ایران کدامند؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

نهال های گردو یکی از بهترین ارقام میوه سازگار با کلیه شرایط آب و هوایی و اقلیمی میباشند. حتی در مناطق سردسیری و گرمسیری و شرایط آب وهوایی که سایر ارقام میوه قادر به رشد نمیباشند نیز به خوبی رشد میکند. انتخاب و خرید نهال گردو یک انتخاب اقتصادی و سودآوری در باغ به حساب میاید. به شرط آنکه نهالی که انتخاب میکنید به خوبی با باغ شما سازگار باشد. در این مطلب قصد داریم تا در کلیه شهرهای کشور را به شما معرفی نماییم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

بهترین ارقام نهال گردو در ایران کدامند؟

پیش از پاسخ به این سوال باید بدانیم نهال گردو پیوندی بهتر است یا بذری؟

نهال گردو پیوندی یا بذری :

ارقام نهال گردو به دو روش پیوندی و بذری تکثیر میشوند. ارقام نهال گردو پیوندی معمولا با تغییرات ژنتیکی و به صورت اصلاح شده تولید میشوند. از این رو سازگاری بالاتر و عملکرد بهتری در باغ به همراه خواهند داشت. ارقام نهال گردو بذری به روش سنتی تولید میشوند. به این ترتیب نهال های گردو پیوندی و بذری دارای تفاوت های زیر هستند:

  • ارقام نهال گردو پیوندی حدود 2 تا 3 برابر بیشتر از نهال های با پایه بذری محصول دهی به همراه دارند.
  • نهال گردو پیوندی کیفیت محصول بالاتری دارد. و محصولات آن هرساله یکدست و به صورت حداکثری است.
  • مقاومت نهال گردو پیوندی در برابر سرما و گرما بالاتر است.
  • نهال گردو پیوندی سریعتر باردهی خود را آغاز میکند.
  • نهال گردو پیوندی مقاومت بالاتری در برابر بیماری و افت دارند.
  • نهال گردو پیوندی دیرگل تر است. این درختان 20 تا 25 روز دیرتر گلدهی میکنند.

به این ترتیب نهال گردو پیوندی برای کاشت در باغ مناسب تر است.

نهال گردو ژنوتیپ چه ویژگی هایی دارد؟

نهال گردو ژنوتیپ معمولا بر 2 پایه بذری و پیوندی تولید میشود. تفاوت ارقام ژنوتیپ با سایر نهال های گردو :

این ارقام به علت اصلاحات انجام شده توسط نهالستان معمولا باردهی بیشتری دارند. نهال گردو ژنوتیپ از سال اول پس از کاشت باردهی خود را آغاز میکنند. میوه این درخت پوست کاغذی بوده و 50 درصد از وزن میوه را مغز تشکیل داده است. تحمل خشکی و رطوبت در نهال های گردو ژنوتیپ بالاتر است.

نهال های گردوی زیر برای کاشت در باغ کلیه شهرهای کشور مناسب اند:

  • نهال گردو ژنوتیپ تیپ 9
  • نهال گردو ژنوتیپ تیپ 8
  • نهال گردو ژنوتیپ تیپ 7
  • نهال گردو ژنوتیپ تیپ 6
  • نهال گردو چندلر پیوندی
  • نهال گردو فرنور پیوندی
  • نهال گردو اسرائیلی
  • نهال گردو ژنوتیپ برتر
  • نهال گردو تویسرکان
  • نهال گردو یالووا

نحوه انتخاب نهال گردو مناسب برای کاشت در باغ چگونه است؟

پس از کسب اطلاع از بهترین ارقام نهال گردو در کشور باید بدانیم کدامیک از این ارقام برای کاشت در باغ ما متناسب است. در این بخش قصد داریم بدانیم؛ فاکتورهای تاثیرگذار در انتخاب و خرید نهال گردو چیست؟

ارتفاع از سطح دریا : هریک از ارقام معرفی شده در بخش قبلی در ارتفاع مشخصی از سطح دریا بهترین بهره وری را به همراه دارند. باید با توجه به ارتفاع از سطح دریای نهال در سایت پالیز و ارتفاع منطقه؛ رقمی که بیشترین سازگاری را با باغ ما دارند؛ انتخاب کنید.

شرایط آب وهوایی : برخی از ارقام نهال گردو برای کاشت در مناطق سردسیری متناسب ترند. و در مقابل ارقام نهال گردو مناسب برای کاشت در مناطق گرمسیری نیز وجود دارند. میزان رطوبت و خشکی؛ بارندگی و دریافت نور خورشید و باد؛ در انتخاب و خرید بهترین نهال گردو سازگار تاثیرگذار است. معمولا در بخش اطلاعات هر محصول درباره نحوه سازگاری آن با شرایط آب وهوایی توضیحاتی وجود دارد. همچنین شما میتوانید با مشاوران ما در نهالستان پالیز به صورت رایگان تماس بگیرید. و از متناسب با شهر خود آگاه شوید.

میزان باردهی درختان : باردهی درختان هرچه بیشتر باشد، سودآوری شما از باغ بالاتر است. به شرط آنکه درخت بتواند با شرایط باغ شما سازگاری یافته و محصولی که تولید میشود یکدست و با کیفیت باشد. تا بازار پسندی بالاتری داشته باشد. بنابراین به دنبال خرید نهال گردویی باشید که پربارتر؛ با کیفیت تر بوده و زودتر به سن بلوغ میرسد.

عمر اقتصادی درختان : هرچه عمر اقتصادی درخت شما بیشتر باشد؛ طول مدت سودآوری شما از باغ بیشتر است. یعنی با یکبار خرید نهال گردو و نگهداری از درختان تا رسیدن به سن بلوغ؛ شما تا سالهای سال سودآوری حداکثری را از باغ تجربه خواهید نمود. البته دستیابی به سودآوری حداکثری نیازمند نگهداری صحیح؛ آبیاری کافی و حفظ سلامت درختان است.

شما میتوانید کلیه اطلاعات لازم درباره انواع ارقام نهال گردو را در سایت پالیز مطالعه فرمایید.

نتیجه گیری

باغداران خبره اغلب به دنبال یافتن راهی برای افزایش سودآوری و بهره وری از باغ هستند. این مورد به ما اهمیت انتخاب نهال گردو و نگهداری صحیح از درختان را یاداوری میکند. خوشبختانه ارقام نهال گردو متناسب و سازگار با کلیه شهرهای کشور با شرایط مختلف آب و هوایی تولید و عرضه میشود. با کسب اطلاعات کافی درباره محل باغ و همچنین ویژگی های ارقام نهال گردو میتوانید بهترین و پربارترین باغ گردو را احداث نمایید.

نهالستان پالیز بزرگترین مرکز تولید و پرورش نهال های گردو اصلاح شده؛ بذری و پیوندی؛ و ارقام گردو ژنوتیپ در سراسر کشورمان میباشد. نهالستان پالیز با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی دارای شناسنامه معتبر؛ گواهی رسمی و مجوز از جهاد کشاورزی میباشد. این مرکز، نهال های گردو را با بالاترین کیفیت برای کاشت در کلیه شهرهای کشور تولید میکند. نهال های گردو شناسنامه دار به همراه گواهی سلامت، کارت گارانتی معتبر 2 ساله، گواهی عاری از آفات؛ کارت قرنطینه و مجوز از موسسه ثبت نهال و بذر تولید و عرضه میشوند.

برای خرید نهال گردو و یا کسب اطلاعات بیشتر با ما در نهالستان پالیز به صورت آنلاین؛ تلفنی و حضوری در ارتباط باشید. همچنین برای کسب اطلاع از نحوه کاشت و رسیدگی به نهال های گردو؛ سایر مقالات ما را در سایت پالیز مطالعه فرمایید.

وبسایت : https://paliznahal.ir/

شماره تماس : واحد پشتیبانی و فروش نهالستان پالیز ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸ – ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷

آدرس دفتر : آذربایجان غربی، میاندوآب، خیابان ۲۴ متری فرهنگیان شرکت پالیز

آدرس گلخانه : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، کمربندی شمالی، میدان ولایت، اتوبان ولایت

 

5/5 - (3 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/eHT
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *