آموزش کیوبیس فصل پنجم بخش پنجم : ضبط صدا

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به ترتیب  Devices → device setup در نوار منو را کلیک کنید . در ستون سمت چپ نام وسیله سخت افزاری موجود در کامپیوتر خود را کلیک کنید . سپس در پانل سمت راست دکمه  Control panel را کلیک کنید .

پس از تنظیم شدت صدای ورودی برای ضبط صدا در یک شیار لازم است شدت و کیفیت صدای ضبط شده و ذخیره شده در فایل صوتی در هارد دیسک کامپیوتر را کنترل و مشخص نمایید . به ترتیب Project → project setup در نوار منو را کلیک کنید . در فیلد Record فرمت کلیک نموده و یکی از گزینه ها را انتخاب نمایید .

  • اگر ضبط صدا را با کیفیت bit float 32 انجام دهید کیفیت صدای ذخیره شده در فایل صوتیبسیار عالی خواهد بود . به خصوص اگر قرار است صدای ضبط شده با افکت ها همراه باشد بهتر است از این گزینه استفاده نمایید .
  • اگر ضبط صدای را کیفیت 24 bit یا  16  انجام دهید اگر شدت صدای ورودی پایین باشد احتمال افت کیفیت و ایجاد فضاهای خالی در صدای ضبط شده وجود دارد.

 

کنترل و نظارت صدای ضبط شده

عملیات Monitoring یعنی شنیدن صدایی که ضبط می شود . سه روش متفاوت برای کنترل صدای ضبط شده دارید : از طریق برنامه Cubase ، از طریق وسیله بیرونی مولد صدا ، و از طریق Asio direct monitoring .

 

 

کنترل و نظارت از طریق برنامه  Cubase

اگر عملیات Monitoring صدای ضبط شده را از طریق برنامه Cubase اجرا نمایید ، سیگنالهای ورودی با اجرای صدا میکس و ترکیب می شوند . مزیت این روش آن است که می توانید شدت و توازن صدا را در میکسر انجام داده و نیز افکتها و  Eq را به هنگام اجرای صدا به سیگنالهای ورودی اضافه نمایید .

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  آموزش کیوبیس فصل سیزدهم بخش نهم : افکتهای صوتی

مشکل اصلی این روش آن است که سیگنالهای ورودی بستگی به نوع کارت صوتی موجود در سیستم ممکن است تاخیر زمانی داشته باشد . به همین دلیل بهتر است هنگامی از برنامه Cubase برای اجرای عملیات Monitoring استفاده نمایید که یک کارت صوتی پر قدرت با مقدار Latency در کامپیوتر داشته باشید .

برای تشخیص مقدار Latency موجود در کارت صوتی کامپیوتر خود به ترتیب Devices → device setup در محیط برنامه را کلیک کنید . در پانل سمت چپ نام وسیله صوتی موجود در کامپیوتر را انتخاب نمایید . سپس در پانل سمت راست به مقادیر Latency دقت نمایید .

هنگامی که عملیات  Monitoring  را از طریق برنامه Cubase اجرا می کنید ، می توانید یکی از چهار روش موجود را برای اجرای این عملیات انتخاب نمایید . به ترتیب File → preferences در نوار منو را کلیک کنید .

در پانل سمت چپ گزینه Vst  را انتخاب نمایید . در فیلد  Auto monitoring کلیک نموده و گزینه دلخواه را انتخاب نمایید .

 

” ادامه دارد “

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/OusQHr
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *