آموزش فارسی میکس حرفه ای- بخش هفدهم

زمان مطالعه: 3 دقیقه

آموزش فارسی - بخش هفدهم

ادامه ی از درس قبلی

کار صدابردار این است که با حس و روح آهنگ ارتباط برقرار کند تا بتواند مناسب ترین میکس را برای آهنگ خلق کند. توجه خاص و دقیق به ایده های گروه و آهنگساز به صدابردار کمک می کند که به این حس و دریافت برسد. بنابراین کشف و درک علايق، ارزشها و خواسته های مشتری نکته بسیار مهمی است.

صدابرداران معمولا راجع به این علایق و ارزشها از مشتری سؤال می کنند و سپس به نمونه هایی مانند میکسی که آنها دوست دارند به دقت گوش می کنند.

یکی از نامساعدترین و خطرناک ترین حالتها هنگامی پیش می آید که شما با فردی که بشدت بی تجربه است یا راجع به فرایند ضبط و میکس آگاهی ندارد کار می کنید. در این میان فرقی میان استفاده از سازهای اصلی یا استفاده از سازهای مجازی وی اس تی نیست . 

مسئله این است که کسی که راجع به ضبط و فرایند آن چیزی نمی داند، کاملا ناخواسته و بدون قصد، ممکن است ایده های مبتکرانه و کاملا مناسب و خوبی را مطرح کند. گاهی درخواستهای خیالی و از روی سلیقه و هوس و از قرار معلوم خالی از هر گونه دلیل، می توانند استعداد و نبوغ محض باشند.

بنابراین من تصور می کنم که کسی که برای اولین بار با گروه ها و موزیسین هایی که بعدها مطرح شده اند کار کرده است، از همان ابتدا نسبت به آنها شگفت زده شده است. از سوی دیگر شما نمی توانید روی کسی که بسیار با تجربه است، اما شنوایی قابل قبولی برای اینکه همیشه بتواند ایده های خلاقانه و مناسب مطرح کند ندارد، حساب کنید.

 

همواره ممکن است جمله بعدی که از دهان آنها خارج می شود پوچ و غیر منطقی باشد. یک اصطلاح را نقل قول می کنیم: “هیچگاه راجع به یک کتاب از روی جلد آن قضاوت نکنید.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  ¡هولا الکسا! آمازون آموزش های انگلیسی مبتنی بر هوش مصنوعی را برای اسپانیایی زبانان گسترش می دهد

 

به عبارت دیگر هیچگاه درباره کسی براساس اطلاعات و عقاید پیش زمینه ای که نسبت به او دارید قضاوت نکنید. آنها را در سطحی خلاقانه و بالاتر بسنجید. همیشه استعداد و نبوغ می تواند بوسیله استرس پوشیده شود.

همواره نظرات و ایده های مناسب خود و دیگران را در جایی یادداشت کنید تا هم آن را فراموش نکنید و هم بتوانید در نهایت این ایده ها را بصورت یک بانک در آورید و همواره به همراه داشته باشید. هیچگاه هیچ ایده و نظری را فراموش نکنید و به راحتی از کنار آن عبور نکنید.

مخاطبان عام:

اغلب گروه هایی که به استودیو می آیند، دوست دارند موسیقی آنها نیز مانند آهنگهای معروف و مطرح صدا بدهد. برخی مردم این کار را تقلید و کپی برداری از آثار دیگران تلقی می کنند و با آن مخالفند. این مطلب در مورد آهنگسازی صحیح می باشد اما در میکس لزوما درست نمی باشد. معمولا خلاقانه ترین انواع میکس برای اکثر افراد جاذبه دارد و تکراری نمی شود و بسیاری از ما از اینکه بتوانیم میکسهای شبیه میکس های موفق و جذاب دیگران انجام دهیم خوشحال خواهیم شد.

به عنوان یک صدا بردار، گوش دادن به آثار موسیقی که در این صنعت به روز می باشند و دقت به آنها می تواند کمک زیادی به شما باشد. روشی که هر سبک از موسیقی در طول تاریخ، به آن روش ضبط و میکس شده، معمولا نقش مهمی در چگونگی عملکرد روی یک پروژه خاص دارد. بنابراین بررسی اینکه هر سبک از موسیقی معمولا چگونه میکس شده بسیار مهم است.

 

هرگاه یک آهنگ را می شنوید، هر اتفاقی را که در میکس آن افتاده است با دقت یادداشت کنید.

ولوم صداها، پن، اکولایز و افکتهایی که برای هر صدا استفاده شده است را یادداشت کنید. سپس از خود بپرسید: “چرا صدا بردار به این نحو عمل کرده است؟ چرا ولوم صداها و پن استفاده شده به اینگونه است؟ و…” و حتى “آنها چگونه فکر کرده اند؟” سپس مهمترین سؤال این است: “آیا من نحوه جایگذاری صداها را به این ترتیب که این صدابردار انجام داده است می پسندم؟ آیا من اینگونه عمل می کردم؟”

اولین باری که یک صدارا می شنوید، ممکن است نظر خاصی نداشته باشید. اما بار بعدی که آن را می شنوید متوجه تفاوتهای آن می شوید. هنگامی که برای سومین بار این صدا را می شنوید، اگر دقیقا به آن گوش کنید، احتمالا قادر خواهید بود که بگویید کدامیک از سه صدا برای شما واضح تر و بهتر بوده است.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  آموزش میکس- آموزش فارسی میکس حرفه ای- بخش اول

 

پس از اینکه این کار را چند سال انجام دادید، به یک چشم انداز و نمای باور نکردنی از کاری که دیگران روی صدا انجام می دهند دست میابید و خواهید دانست که علایق و سلیقه شما چگونه است.

آنگاه می توانید هر کاری که می خواهید انجام دهید. هنگامی که مشغول میکس می شوید، هر صدا را دقیقا به گونه ای که می خواهید قرار می دهید و اگر کسی مخالف باشد، شما دانش و تجربه و اطمینان لازم برای اینکه به آنها ثابت کنید که چیزی که انجام میدهید بر اساس علوم علمی و عملی میکس میباشد 

این آموزش فارسی میکس حرفه ای- بخش هفدهم بود که از نظر شما گذشت . با ادامه ی آموزشهای میکس حرفه ای آهنگ  و آموزشهای آهنگسازی با فروشگاه همراه باشید

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/ebc
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *