چگونه یک برنامه اندروید را از خارج از Play Store نصب کنیم

زمان مطالعه: 8 دقیقه

با مجله هشت پیک با مقاله ی چگونه یک برنامه را از خارج از Play Store نصب کنیم همراه ما باشید

سیستم عامل اندروید همیشه با تمایل خود به اجازه دادن به افراد خارج از خطوط رنگ متمایز شده است. به عنوان یک قاعده، تلفن‌های هوشمند اندرویدی دارای رابط کاربری بسیار قابل تنظیم، طیف گسترده‌ای از مدل‌ها و طعم‌های منحصربه‌فرد اندروید برای انتخاب هستند، و – شاید مهم‌تر از همه – توانایی نصب برنامه‌ها از هر جایی که دوست دارید، نه فقط فروشگاه رسمی Play .

این روش در زبان محاوره ای به عنوان «بارگذاری جانبی» شناخته شده است تا آن را از دانلود برنامه ها از یک بازار رسمی برنامه یا سایر منابع مبتنی بر ابر متمایز کند. در روزهای ابتدایی بارگذاری جانبی، برنامه‌های اندروید باید به صورت فایل‌های APK در رایانه شخصی شما بارگیری می‌شد و از طریق اتصال USB روی تلفن شما نصب می‌شد. خوشبختانه، در سال های اخیر تغییر کرده است. در حال حاضر، تقریبا تمام مدرن اندروید دستگاه ها می توانند هر فایل APK را که دانلود کرده اید در سیستم فایل محلی خود با استفاده از مرورگر تلفن خود نصب کنند، به شرطی که بدانید کجا آن را پیدا کنید و تنظیمات لازم را تغییر داده باشید.

هشداری در مورد نصب فایل های APK روی گوشی هواوی.

آنچه باید قبل از نصب APK بدانید

مهم‌ترین چیزی که در مورد نصب مستقیم APK باید به خاطر بسپارید این است که هیچ‌کس لزوماً این برنامه‌ها را بررسی نکرده است تا تأیید کند که این برنامه‌ها عاری از ویروس، بدافزار یا سایر موارد زشت هستند.

در مقابل، گوگل سخت کار می کند تا فروشگاه Play را عاری از بدافزار نگه دارد. برخی چیزها هنوز به صورت پنهانی در دسترس هستند، بنابراین Play Store کاملاً در برابر بدافزار مصون نیست، اما شانس شما برای ضربه زدن به آن بسیار کمتر از دانلود APK از منابع دیگر است.

این بدان معناست که نصب APK ها فقط از منابع قابل اعتماد بسیار مهم است. بازارهای جایگزین ایجاد شده معمولاً شرط بندی های مطمئنی هستند. همچنین گاهی اوقات فایل‌های APK مستقیماً توسط توسعه‌دهندگان معتبر در وب‌سایت‌های خودشان مانند Epic Games توزیع می‌شوند. فورتنایت یا برنامه های همراه برای لوازم جانبی سخت افزاری مانند آداپتورهای Android Auto.

با این حال، بسیاری از مخازن APK طرح‌دار نیز وجود دارد، بنابراین فقط جستجوی Google نکنید و اولین APK را که پیدا می‌کنید، بگیرید. همچنین، از APK هایی که نسخه های کرک شده یا دزدی شده برنامه های Play Store هستند، به خوبی دوری کنید. مسائل حقوقی و اخلاقی را که بگذریم، اینها به احتمال زیاد خطرناک و تهاجمی هستند.

همین امر در مورد هر APK که به شما امکان دسترسی به اطلاعات شخصی یا مالی حساس را می دهد صدق می کند – هیچ سازمان دولتی قانونی، مؤسسه مالی یا فروشنده الکترونیکی هرگز برنامه های تلفن همراه خود را به عنوان APK برای بارگذاری جانبی توزیع نمی کند، بنابراین هر برنامه ای مانند این که در خارج از آن پیدا کنید فروشگاه Play تقریباً تضمین شده است که بدافزار هستند، حتی اگر قانونی به نظر برسند. مجرمان سایبری انواع ترفندها را امتحان می کنند تا هویت شما را بدزدند و شما را از پولی که به سختی به دست آورده اید جدا کنند، از جمله ایجاد برنامه های مشابه اندروید که نسخه های پیچیده تری از وب سایت های فیشینگ متقاعد کننده فریبنده هستند.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  نحوه تولید تصاویر هوش مصنوعی با Google Gemini

برای روشن بودن، هیچ یک از اینها به این معنی نیست که شما باید از نصب برنامه ها از منابع دیگر بترسید. درست مانند بارگیری نرم افزار در رایانه شخصی خود، تا زمانی که نسبتاً محتاط باشید و به مخازن APK معتبر و معتبر پایبند باشید، باید خوب باشید.

نحوه بارگذاری جانبی یک APK

چگونه اندرویدی خود را برای دانلود APK آماده کنیم

از آنجایی که نصب فایل‌های APK از منابع ناشناخته بدون خطر نیست، گوگل و سایر سازندگان دستگاه‌های اندرویدی می‌خواهند قبل از اینکه به شما اجازه دهند برنامه‌ها را بارگذاری جانبی کنید، مطمئن شوید که با چه چیزی مواجه می‌شوید. در نتیجه، قابلیت نصب برنامه ها از منابع ناشناس به طور پیش فرض مسدود شده است. این همچنین به جلوگیری از یافتن حفره هایی توسط بازیگران بد کمک می کند که ممکن است به آنها اجازه دهد بدون اطلاع شما برنامه های نامشروع را به گوشی شما مخفی کنند.

خبر خوب این است که فعال کردن آن بسیار آسان است. هنگامی که برای اولین بار یک APK دانلود شده را باز می کنید، احتمالاً از شما خواسته می شود مجوزهای لازم را اعطا کنید، اما در اینجا نحوه انجام فعالانه این کار آورده شده است. مراحل زیر مربوط به نسخه استوک اندروید 14 است و اگر از پوسته خاص فروشنده مانند One UI سامسونگ یا OnePlus OxygenOS استفاده می کنید، ممکن است کمی متفاوت باشد. اگر مطمئن نیستید به کجا نگاه کنید، باید بتوانید از قسمت جستجوی برنامه تنظیمات برای جستجوی “برنامه های ناشناخته” استفاده کنید.

مرحله 1: برنامه تنظیمات را در تلفن اندرویدی خود باز کنید.

گام 2: انتخاب کنید برنامه ها.

تنظیمات Android 14 که منوی برنامه‌ها را برجسته می‌کند.

مرحله 3: به پایین اسکرول کنید و انتخاب کنید دسترسی به اپلیکیشن ویژه.

تنظیمات برنامه‌های Android 14 که آیتم منوی دسترسی ویژه برنامه را برجسته می‌کند.

مرحله 4: انتخاب کنید برنامه های ناشناخته را نصب کنید تقریبا از نیمی از پایین لیست.

تنظیمات برنامه‌های Android 14 نشان می‌دهد که مورد منوی نصب برنامه‌های ناشناخته برجسته شده است.

مرحله 5: با این کار لیستی از برنامه های موجود در گوشی اندرویدی شما که قادر به نصب فایل های APK هستند را به شما نشان می دهد.

Android 14 صفحه برنامه‌های ناشناخته را نصب کنید که کروم، درایو و فایل‌های Google فهرست شده را نشان می‌دهد.

مرحله 6: مواردی را که می‌خواهید فایل‌های APK را با آن‌ها نصب کنید انتخاب کنید – Chrome و Files by Google گزینه‌های معمول هستند – و سوئیچ کناری را تغییر دهید از این منبع اجازه دهید برای هر کدام.

Android 14 تنظیمات برنامه‌های ناشناخته را برای Google Chrome نصب کنید.

مرحله 7: برای امنیت بیشتر، ممکن است بخواهید این تنظیم را برای Chrome غیرفعال کنید و آن را فقط برای یک برنامه مدیریت فایل مانند Files by Google روشن کنید. برای این کار باید فایل‌های APK خود را قبل از نصب آن‌ها در برنامه فایل‌ها باز کنید. این کمی راحت‌تر است، اما ایمن‌تر است زیرا از نصب مستقیم فایل‌های APK مضر از طریق مرورگر شما جلوگیری می‌کند.

دو تلفن Pixel که تنظیمات امنیتی برنامه را برای Play Protect نشان می‌دهند.

مرحله 8: در نهایت، ایده خوبی است که مطمئن شوید Google Play Protect کار خود را انجام می دهد. این تقریباً همیشه باید به طور پیش‌فرض روشن باشد، مگر اینکه عمداً آن را خاموش کرده باشید، اما می‌توانید با باز کردن برنامه تنظیمات و انتخاب مجدد آن را بررسی کنید. امنیت و حریم خصوصی > امنیت برنامه. اگر فعال نباشد، یک اخطار با یک دکمه قرمز بزرگ می‌بینید که می‌توانید برای روشن کردن آن انتخاب کنید.

دو تلفن پیکسل که صفحات اصلی F-Droid و فروشگاه App Amazon را نشان می دهند.

چگونه یک فایل APK را پیدا کنیم

هنگامی که مجوز حداقل یک برنامه داخلی را برای نصب برنامه های ناشناخته روی تلفن خود صادر کردید، آماده یافتن برخی از آنها هستید. این کار به راحتی با مراجعه به یک وب سایت مناسب در مرورگر وب گوشی شما انجام می شود.

بهترین مکان برای شروع یک مخزن APK مانند F-Droid، APKMirror یا TapTap است، مگر اینکه قبلاً یک فایل APK خاص در ذهن داشته باشید. بسیاری از اینها همچنین برنامه‌های کاتالوگی را ارائه می‌کنند که می‌توانید دانلود کنید تا مرور و نصب فایل‌های APK از سایت‌هایشان آسان‌تر شود.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  اندروید 14 دوست ندارد برنامه های جانبی را به روز کنید

اگر قصد دارید به طور منظم از یک مخزن استفاده کنید، این یک امتیاز خوب است زیرا از مشکل ردیابی و نصب دستی هر APK جدید در مرورگر خود جلوگیری می کند. اساساً، این‌ها مانند نسخه‌های خود از فروشگاه Google Play کار می‌کنند، اگرچه معمولاً به همان اندازه صیقلی نیستند.

با این وجود، قبل از اینکه بتوانید از آن برای واکشی برنامه‌های دیگر از مخزن آن استفاده کنید، یک بازار جایگزین باید به‌عنوان APK دانلود و به صورت دستی نصب شود. معمولاً به محض بازدید از یکی از این سایت‌ها، پیوند برجسته‌ای پیدا می‌کنید که می‌توانید مانند هر فایل دیگری برای دانلود کاتالوگ APK استفاده کنید.

نحوه نصب APK

نصب یک APK بر روی تلفن یا رایانه لوحی Android شما ساده و شبیه به نصب یک برنامه در رایانه شخصی شما است. فایل‌های APK مانند هر فایل دیگری دانلود می‌شوند، به این معنی که در پوشه «دانلودها» دستگاه شما قرار می‌گیرند. برای نصب یک APK، آن را باز می‌کنید و به چند درخواست سریع پاسخ می‌دهید.

مرحله 1: با استفاده از Chrome، از وب‌سایتی با یک فایل APK که می‌خواهید بر روی تلفن خود نصب کنید بازدید کنید و برای دانلود آن روی دکمه مناسب ضربه بزنید.

هشدار در مرورگر کروم اندروید 14 که نشان می‌دهد ممکن است فایلی مضر باشد.

گام 2: ممکن است پیامی را مشاهده کنید که به شما هشدار می دهد فایلی که می خواهید دانلود کنید ممکن است مضر باشد. این یک هشدار استاندارد است که هنگام دانلود هر فایل APK نشان داده می شود، بنابراین جای نگرانی نیست. انتخاب کنید به هر حال دانلود کنید.

مرورگر کروم اندروید 14 تأیید بارگیری فایل را با دکمه باز نشان می دهد.

مرحله 3: پس از تکمیل بارگیری، کادر تأیید “فایل دانلود شده” باید در بالای صفحه ظاهر شود. انتخاب کنید باز کن فایل APK را بلافاصله نصب کنید.

مرورگر کروم Android 14 درخواست نصب یک برنامه دانلود را نشان می دهد.

مرحله 4: اگر به Chrome اجازه نصب برنامه‌های ناشناس را داده‌اید، یک پنجره بازشو می‌بینید که نام برنامه را از داخل بسته APK نشان می‌دهد و از شما می‌خواهد تأیید کنید که می‌خواهید آن را نصب کنید. انتخاب کنید نصب.

مرورگر کروم اندروید 14، درخواست امنیتی را نشان می دهد که کاربر را به برنامه تنظیمات هدایت می کند تا نصب برنامه های ناشناخته را فعال کند.

مرحله 5: اگر به Chrome اجازه نصب برنامه‌های ناشناس را نداده‌اید، به جای آن یک هشدار امنیتی با دکمه‌ای نشان داده می‌شود که شما را مستقیماً به برنامه تنظیمات می‌برد تا بتوانید این مجوز را فعال کنید.

برنامه Android 14 Files by Google فهرستی از فایل‌های APK را در پوشه دانلودها نشان می‌دهد.

مرحله 6: اگر ترجیح می‌دهید به Chrome اجازه نصب برنامه‌های ناشناخته را ندهید، می‌توانید به جای آن برنامه Files را در تلفن خود باز کنید و فایل APK را از پوشه بارگیری‌ها پیدا کرده و باز کنید. این مرحله اضافی امنیت بیشتری را برای جلوگیری از نصب تصادفی برنامه های ناخواسته اضافه می کند.

مرورگر کروم اندروید 14 برای باز کردن یک برنامه تازه نصب شده درخواستی را نشان می دهد.

مرحله 7: در هر صورت، پس از اتمام نصب برنامه، یک پاپ آپ تأیید خواهید دید. شما می توانید انتخاب کنید باز کن برای راه اندازی برنامه تازه نصب شده یا انجام شده برای بستن پیام این برنامه در صفحه اصلی شما ظاهر می شود و می تواند مانند هر برنامه دیگری باز، جابجا یا حذف شود.

امیدواریم از این مقاله چگونه یک برنامه اندروید را از خارج از Play Store نصب کنیم مجله هشت پیک نیز استفاده لازم را کرده باشید و در صورت تمایل آنرا با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز از قسمت پایین و درج نظرات ، ما را در مجله 8pic همراهی کنید . همچنین سایت هشت پیک فضای رایگان برای آپلود عکس و آپلود فایل را در بخش آپلود سنتر برای شما مهیا کرده است و آماده ی میزبانی از فایلهای شماست . در بخش مجله نیز میتوانید همواره از به روزترین مقالات هشت پیک استفاده کنید

 

امتیاز بدهید
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *