نحوه انتخاب کیبورد مکانیکی مناسب

زمان مطالعه: 11 دقیقه

با مجله هشت پیک با مقاله ی نحوه انتخاب مکانیکی مناسب همراه ما باشید

ممکن است شنیده باشید که چندین نفر به این موضوع اشاره می کنند که کیبوردهای مکانیکی بهترین چیز بعدی بعد از نان برش خورده هستند. همه چیز از حس کلیدها گرفته تا صدای تولید شده توسط کیبوردهای مکانیکی بهتر از همتایان غشایی خود هستند. این ممکن است شما را به فکر خرید یک صفحه کلید مکانیکی سوق دهد. اما، درست مانند لباس‌ها، صفحه‌کلیدهای مکانیکی بر اساس یک اندازه کار نمی‌کنند. نگران نباشید، زیرا ما به شما در انتخاب صفحه کلید مکانیکی مناسب کمک خواهیم کرد.

نحوه_انتخاب_صحیح_صفحه_کلید_مکانیکی

برخلاف صفحه‌کلید غشایی که بیشتر در پیکربندی‌های استاندارد موجود است، صفحه‌کلیدهای مکانیکی بسیار پیچیده‌تر هستند. آنها انواع مختلفی از سوئیچ ها، طرح بندی ها، کلیدهای کلیدی و غیره دارند. در حالی که برخی دوست دارند کلیدهای خود را عمیق‌تر فشار دهند، برخی دیگر ممکن است صفحه‌کلید باریکی را ترجیح دهند که جابجایی کلیدها کم باشد. بهترین بخش این است که می توانید تمام این جنبه ها را بر روی یک صفحه کلید مکانیکی مطابق با سلیقه خود سفارشی کنید. در اینجا تمام جنبه هایی وجود دارد که باید هنگام تصمیم گیری برای خرید یک صفحه کلید مکانیکی در نظر بگیرید.

چیدمان مکانیکی صفحه کلید

شاید دیده باشید که همه کیبوردها تعداد کلیدهای یکسانی ندارند. برخی دارای ردیف تابع، برخی دارای num pad و برخی دیگر حتی کلیدهای جهت نما ندارند! همه اینها چیدمان های مختلفی هستند که افراد و نیازهای مختلف را برآورده می کنند. اجازه دهید به طور خلاصه به آنها اشاره کنیم.

1. صفحه کلید 100٪: 104 کلید

این معمولاً به عنوان یک صفحه کلید با اندازه کامل نیز شناخته می شود. یک صفحه کلید با طرح 100٪ دارای 104 کلید استاندارد است و حتی ممکن است دکمه ها یا دستگیره های قابل برنامه ریزی اضافی داشته باشد. چنین صفحه‌کلیدهایی عموماً دارای کلیدهای عملکردی، میانبرهای رسانه‌ای، مجموعه‌ای استاندارد از کلیدهای جهت دار و یک صفحه شماره اختصاصی در سمت راست هستند.

راهنمای کلیدهای مکانیکی 1راهنمای کلیدهای مکانیکی 1

اگر کار شما شامل تعداد زیادی خرده اعداد است و اغلب خود را در میان سلول‌های یک برگه اکسل می‌بینید، صفحه‌کلید طرح‌بندی 100% راه حلی است. توجه داشته باشید که این کیبوردها بسیار بزرگ هستند و فضای کمی را روی میز شما اشغال می کنند.

2. صفحه کلید 96٪: 100 کلید

تابلوی چیدمان 96% دارای تمام کلیدهای ضروری از جمله یک عدد صفحه است. با این حال، چند کلید میانبر را برای صرفه جویی در فضا از دست می دهد. وقتی صحبت از صرفه جویی در فضا شد، باید بگوییم که کلیدهای تخته های 96% بیشتر در کنار هم قرار گرفته اند و فاصله آنها با یکدیگر زیاد نیست. این باعث صرفه جویی قابل توجهی در فضای روی میز شما می شود.

راهنمای کلیدهای مکانیکی 2راهنمای کلیدهای مکانیکی 2

اساساً، اگر نمی‌خواهید صفحه اعداد را از دست بدهید، اما فضای کاری کوچکی دارید، باید یک صفحه کلید 96٪ را انتخاب کنید.

3. صفحه کلید TKL (Tenkeyless): 87 کلید

این نقطه ای است که ما شروع به از دست دادن شماره پد اختصاصی کرده ایم. اگر زیاد با اعداد بازی نمی کنید و می توانید به ردیف اعداد بالای صفحه کلید بسنده کنید، با یک صفحه کلید TKL کاملاً خوب خواهید بود. از نظر فاصله، چیدمان صفحه کلید TKL مشابه صفحه کلید 100٪ است.

راهنمای کلیدهای مکانیکی 3راهنمای کلیدهای مکانیکی 3

اینطور فکر کنید: یک صفحه کلید 100% بردارید و با کلیدهای اعداد قسمت را بردارید. چیزی که در نهایت به آن می رسید یک صفحه کلید TKL است. این یکی از محبوب ترین چیدمان ها به دلیل اندازه جمع و جور آن بدون قربانی کردن کلیدهای مهم است. اگر گیمر هستید یا روی اسناد کار می کنید، این یک طرح ایده آل است.

4. 75% صفحه کلید: 84 کلید

چند کلید میانبر صفحه را از صفحه کلید TKL بردارید و بقیه کلیدها را روی هم بچسبانید. در نهایت با یک هیئت مدیره 75 درصدی مواجه خواهید شد. شخصاً، این چیدمان صفحه کلید مورد علاقه من است زیرا فرم فاکتور فشرده است و کلیدهای غیر ضروری زیادی وجود ندارد.

راهنمای کلیدهای مکانیکی 4راهنمای کلیدهای مکانیکی 4

با این حال، توجه داشته باشید که کلیدهای جهت دار به اندازه صفحه کلید TKL از هم فاصله ندارند، بنابراین اگر در مورد آن خاص هستید، بهتر است پیکربندی TKL را انتخاب کنید. همچنین شایان ذکر است که یافتن کلیدهای صفحه کلید 75% می تواند کمی دشوار باشد زیرا اندازه کلید Shift سمت راست کمی کوچکتر از حد معمول است.

5. صفحه کلید 65٪: 68 کلید

در این مرحله، زمان خداحافظی با کلیدهای عملکردی است. این کار یک ردیف کامل را از بالا جدا می کند که باعث کاهش بیشتر ابعاد صفحه کلید می شود.

راهنمای کلیدهای مکانیکی 5راهنمای کلیدهای مکانیکی 5

جدای از این، بقیه چیدمان مشابه صفحه کلید 75 درصدی باقی مانده است. اگر فکر نمی کنید ردیف تابع برای شما مفید باشد، می توانید با دریافت صفحه کلید 65 درصد، چند دلار (و فضا) صرفه جویی کنید. توجه داشته باشید که همراه با ردیف عملکرد، از دکمه های کنترل رسانه اختصاصی نیز صرف نظر می کنید.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  4 روش برای بازخوانی صفحات وب در Safari در iPhone، iPad و Mac

6. صفحه کلید 60٪: 61 کلید

بسیاری از گیمرها تمایل دارند صفحه کلیدهای 60% را ترجیح دهند زیرا فضای بسیار کمی روی میز اشغال می کنند. همچنین دارای کلیدهای حداقلی است که به خوبی برای گیمرها کار می کند زیرا آنها در درجه اول به کلیدهای WASD و ردیف اعداد متکی هستند.

راهنمای کلیدهای مکانیکی 6راهنمای کلیدهای مکانیکی 6

در حالی که ضریب فرم فشرده ممکن است شما را جذب کند، به خاطر داشته باشید که 60٪ صفحه کلیدها مجموعه ای از کلیدهای پیکان اختصاصی ندارند. این ممکن است برای بسیاری از کاربران بسته به نوع کاری که روی رایانه خود انجام می دهید، سردرگمی شود. اگر نمی خواهید حافظه عضلانی خود را برای استفاده از یک صفحه کلید کاملا جدید تمرین دهید، اگر می خواهید یک صفحه کلید قابل حمل داشته باشید، بهتر است از صفحه کلید 65 درصد استفاده کنید.

کدام چیدمان برای من بهترین است؟

ما مزایا/معایب هر طرح بندی را به همراه مصرف کننده هدف مناسب ذکر کرده ایم. حالا این شما هستید که تصمیم می گیرید کدام نوع برای استفاده شما مناسب است. شما باید بتوانید به بهترین شکل ممکن به این سوال پاسخ دهید زیرا می‌دانید که صفحه اعداد چقدر برای شما مهم است یا هر چند وقت یکبار از کلیدهای جهت‌دار استفاده می‌کنید.

انواع کلیدهای مکانیکی

اکنون که تصمیم گرفتید چه طرحی را انتخاب کنید، تصمیم بعدی نوع سوئیچ مورد نظر بر روی صفحه کلید است. صفحه کلیدهای مکانیکی بر اساس اصل سوئیچ ها کار می کنند. هنگامی که یک کلید را فشار می دهید، یک سوئیچ فعال می شود و فشار کلید شناسایی می شود. برای تسهیل این فرآیند، انواع مختلفی از سوئیچ ها به سه دسته کلی تقسیم می شوند. بیایید به آنها بپردازیم و به شما کمک کنیم بهترین سوئیچ را برای استفاده خود انتخاب کنید.

کلیدهای کلیکی

همانطور که از نام آن پیداست، سوئیچ های کلیکی با فشار دادن یک کلید، صدای “کلیک” مشخصی تولید می کنند. در حالی که برخی از کاربران عاشق این صدا هستند، برخی دیگر نمی توانند چند دقیقه با آن صحبت کنند. مزیت سوئیچ های کلیکی این است که هنگام تایپ همراه با صدا، بازخورد کلیکی ارائه می دهند. اگر یک تایپیست لمسی هستید و نمی‌خواهید یک کلید را تا انتها فشار دهید تا آن را فعال کنید، حس کلیدهای کلیکی را دوست خواهید داشت.

راهنمای کلیدهای مکانیکی 8راهنمای کلیدهای مکانیکی 8

رایج ترین نوع سوئیچ های کلیکی سوئیچ های Cherry MX Blue هستند. من شخصاً از نحوه کلیک کردن سوئیچ‌ها خوشم می‌آید، اما صدا می‌تواند آزاردهنده باشد، مخصوصاً با جلسات طولانی تایپ. اگر در محیط اداری کار می کنید که همکارانتان دور شما می نشینند، به من اعتماد کنید، نمی خواهید یک صفحه کلید کلیکی برای کار بگیرید. مگر اینکه مطمئناً با نداشتن دوست در محل کار مشکلی ندارید.

سوئیچ های لمسی

اگر همچنان می‌خواهید هنگام تایپ بدون صدای بلند احساس «کلیک» داشته باشید، سوئیچ‌های لمسی راه حلی هستند. این سوئیچ ها هنگام تایپ بازخورد لمسی ارائه می دهند که هر بار که کلید را فشار می دهید مانند یک ضربه کوچک به نظر می رسد. پس از مدتی آزمایش سوئیچ‌های Cherry MX Blue، من شخصاً به سوئیچ‌های Cherry MX Brown تغییر دادم – که ماهیت لمسی دارند.

راهنمای کلیدهای مکانیکی 9راهنمای کلیدهای مکانیکی 9

اکثر مردم از استفاده از سوئیچ های لمسی لذت خواهند برد، زیرا آنها به اندازه کافی بازخورد هنگام تایپ ارائه می دهند – بدون اینکه افراد اطراف شما را آزار دهند. با این حال، سوئیچ‌های لمسی بسته به عوامل متعدد دیگری مانند نوع سوئیچ، روانکاری بودن یا نبودن فنرها، نوع کلاهک‌ها و غیره، همچنان می‌توانند کمی نویز داشته باشند. برای آن

سوئیچ های خطی

کلیدهای خطی در بین سه نوع، ساده ترین راه اندازی هستند. اساساً، کمی نیرو برای شروع فشار دادن کلید کافی است که در سناریوهایی مانند بازی ضروری است. اگر هیچ نوع بازخورد لمسی یا صدایی هنگام تایپ نمی خواهید، سوئیچ های خطی راه حلی هستند.

راهنمای کلیدهای مکانیکی 10راهنمای کلیدهای مکانیکی 10

اگر یک صفحه کلید مکانیکی نسبتا بی صدا می خواهید یا یک گیمر هستید، سوئیچ های Cherry MX Red نمونه خوبی از سوئیچ های خطی برای صفحه کلید شما هستند.

سوئیچ های با مشخصات پایین

از آنجایی که سوئیچ های مکانیکی معمولاً فواصل راه اندازی طولانی دارند، صفحه کلیدهای مکانیکی معمولاً بلند هستند و در نتیجه دسترسی به تمام قسمت های برد مشکل است. برای مقابله با این، می توانید سوئیچ های مکانیکی با مشخصات پایین را نیز بردارید. این سوئیچ ها فواصل محرک بسیار کمتری دارند و از این رو فشار دادن آنها راحت تر است. چندین صفحه کلید مکانیکی کم حاشیه مانند Kyechron K3 وجود دارد. سوئیچ های سطح پایین نیز در یکی از سه پیکربندی – کلیکی، لمسی یا خطی قرار می گیرند.

کدام سوئیچ را باید دریافت کنم؟

طبقه بندی سوئیچ ها در بالا بسیار گسترده است و البته همه انواع سوئیچ های موجود در بازار را در بر نمی گیرد. در کنار Cherry MX، چندین برند دیگر مانند Gateron، Kailh و Razer وجود دارند که سوئیچ‌های مختلفی را می‌سازند. اگرچه ممکن است رنگ‌ها و پیکربندی‌های متفاوتی داشته باشند و نیروهای محرک و فواصل متفاوتی داشته باشند، همچنان تحت هر یک از سه دسته‌ای که در بالا ذکر شد قرار می‌گیرند.

انواع سوئیچ هاانواع سوئیچ ها
تصویر: KPrepublic

برای درک نوع بازخوردی که هنگام تایپ ارائه می‌دهند، می‌توانید انواع مختلفی از اسناد را از تولیدکنندگان مختلف سوئیچ مرور کنید. همچنین شایان ذکر است که عوامل دیگری مانند نوع فنر، بدنه، و روغن کاری یا عدم روانکاری سوئیچ نیز به احساس کلید هنگام تایپ کمک می کند.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  نحوه اتصال مک بوک به تلویزیون (با سیم و بی سیم)

انواع کلیدهای کلیدی

قسمت بعدی یک صفحه کلید مکانیکی که می توانید آن را مطابق میل خود شخصی سازی کنید، درپوش های صفحه کلید است. کلاهک ها در اصل بالاترین قسمت کلید هستند که انگشتان شما روی آن قرار می گیرند. آنها افسانه های کلیدی را روی آنها چاپ کرده اند.

انواع مختلفی از کلاهک ها وجود دارد که بر اساس شکل، ارتفاع و اندازه کلیدها دسته بندی می شوند. آنها را می توان به طور عمده به SA، DA، XDA، Cherry و OEM طبقه بندی کرد. در اینجا یک نمودار مقایسه خوب وجود دارد که تمام کلیدهای کلید را در کنار هم قرار می دهد تا به شما کمک کند نوع مناسب استفاده خود را انتخاب کنید.

اگر کلیدهای بلند را دوست دارید، باید پروفایل SA را انتخاب کنید. نمایه DSA هنگام تایپ با شکل انگشتان شما مطابقت دارد که می تواند تجربه تایپ شما را راحت تر کند.

راهنمای کلیدهای مکانیکی 7راهنمای کلیدهای مکانیکی 7
تصویر: سوییچ و کلیک کنید

اگر یک پیشنهاد ساده می خواهید – کلیدهای پروفایل Cherry جهانی هستند و از این رو برای جلسات تایپ طولانی و بازی پیشنهاد می شوند. با این حال، شما همچنین می توانید از کلیدهای کم مشخصات برای بازی استفاده کنید.

جدا از پروفیل ها، کلاهک ها بر اساس موادی که از آن ساخته شده اند نیز دسته بندی می شوند. ABS و PBT رایج ترین انواع مواد مورد استفاده در ساخت کلاهک کلید هستند. کلاهک های ABS مقرون به صرفه تر هستند و از این رو با گذشت زمان فرسوده می شوند.

از طرف دیگر، کلیدهای PBT درجه بالاتری دارند و با گذشت زمان محو نمی شوند. هر دو نوع کلاهک در رنگ‌ها، طرح‌ها و تم‌های زیادی موجود هستند که می‌توانید بسته به ظاهری که می‌خواهید انتخاب کنید.

فاکتورهای متفرقه ای که هنگام خرید کیبورد مکانیکی باید در نظر گرفت

جدا از این سه دسته کلی که در بالا مورد بحث قرار گرفتیم، فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که در هنگام تصمیم گیری برای خرید کیبورد مکانیکی باید در نظر گرفته شود. مواد شاسی، پیکربندی‌های سیمی/بی‌سیم، PCB، اسپیسرها، روغن‌کاری و مدها. در حالی که این عوامل مهم ترین نیستند، ممکن است بخواهید در حین ورود به سوراخ خرگوش صفحه کلیدهای مکانیکی، عمیق تر در آنها کاوش کنید.

خرابی سوئیچخرابی سوئیچ
تصویر: Redragon

این ما را به این واقعیت می رساند که می توانید یک صفحه کلید مکانیکی از پیش ساخته شده از یک سازنده خریداری کنید یا قطعات جداگانه را توسط خودتان جدا کنید و صفحه کلید سفارشی خود را بسازید. البته، هنگام ساختن صفحه‌کلید خود، انعطاف‌پذیری و توانایی تغییر و اصلاح حتی کوچک‌ترین جنبه‌ها را بر اساس ترجیحات خود دریافت می‌کنید.

در حالی که شما آن سطح از سفارشی‌سازی را با صفحه‌کلیدهای از پیش ساخته شده دریافت نمی‌کنید، اما راحت‌ترین مسیر برای اکثر خریداران است زیرا نیازی به دانش مونتاژ ندارد.

صفحه کلیدهای قابل تعویض داغ

اگرچه کلاهک های اکثر صفحه کلیدهای مکانیکی توسط کاربر قابل تعویض هستند، سوئیچ ها اغلب روی PCB لحیم می شوند. بنابراین، اگر صفحه‌کلیدی با سوئیچ‌های Cherry MX Blue خریداری می‌کنید، بیشتر درگیر آن‌ها هستید، مگر اینکه بخواهید با مشکل لحیم‌کردن آن‌ها و لحیم کردن سوئیچ‌های جدید مواجه شوید. با این حال، اگر صفحه کلیدهای قابل تعویض گرم را انتخاب کنید، می توانید هر زمان که بخواهید سوئیچ ها را تعویض کنید.

صفحه کلید hotswapصفحه کلید hotswap
تصویر: Redragon

اگر یک صفحه کلید قابل تعویض گرم با سوئیچ های Cherry MX Blue خریداری می کنید، می توانید به سادگی سوئیچ ها را خاموش کنید، سوئیچ های جایگزین مورد نظر خود را دریافت کنید و آنها را به صفحه کلید وصل کنید تا آنها را تغییر دهید. چقدر راحت! بنابراین، اگر می‌خواهید انواع مختلف سوئیچ‌ها را آزمایش کنید و می‌خواهید هر از چند گاهی صفحه‌کلید خود را سفارشی کنید، توصیه می‌کنیم صفحه‌کلیدهای مکانیکی با قابلیت تعویض داغ را انتخاب کنید.

کدام صفحه کلید مکانیکی را بخرم؟

پیشنهاد یک صفحه کلید مکانیکی که مطابق با نیازهای همه باشد، دشوار است. همانطور که قبلاً ذکر شد، در مورد صفحه کلید هیچ اندازه یکسانی وجود ندارد. اگر همچنان می خواهید یک توصیه پایه برای کمک به تصمیم گیری در مورد نوع صفحه کلید داشته باشید، در اینجا چند پیشنهاد وجود دارد.

Keychron K2 Pro یک صفحه کلید مکانیکی با قابلیت تعویض داغ با طرح بندی 75 درصد است. اگر اسناد زیادی را تایپ می کنید، وب را مرور می کنید یا از رایانه خود برای ارسال پیامک استفاده می کنید، این صفحه کلید به خوبی به شما کمک می کند.

اگر گیمر هستید، احتمالاً طرح بندی TKL با صفحه کلید سیمی را ترجیح می دهید. HyperX Alloy Origins Core با نورپردازی فانتزی RGB و سوئیچ های خطی گزینه خوبی است که به بازی روان کمک می کند.

البته، اینها فقط دو مورد از هزاران گزینه موجود هستند. می‌توانید از میان صفحه‌کلیدهای مکانیکی برای Mac که دارای کلیدهای اختصاصی هستند تا صفحه‌کلیدهای مکانیکی مقرون‌به‌صرفه‌ای را انتخاب کنید که به دردسر نمی‌خورند.

مهم نیست که کدام صفحه کلید را بخرید، امیدواریم فاکتورهای ذکر شده در بالا به شما کمک کند تا از صفحه کلید مکانیکی ایده آل برای استفاده خود استفاده نکنید. اگر سؤالی دارید یا به کمک بیشتری نیاز دارید، در بخش نظرات زیر سؤالات خود را مطرح کنید.

امیدواریم از این مقاله نحوه انتخاب کیبورد مکانیکی مناسب مجله هشت پیک نیز استفاده لازم را کرده باشید و در صورت تمایل آنرا با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز از قسمت پایین و درج نظرات ، ما را در مجله 8pic همراهی کنید . همچنین سایت هشت پیک فضای رایگان برای آپلود عکس و آپلود فایل را در بخش آپلود سنتر برای شما مهیا کرده است و آماده ی میزبانی از فایلهای شماست . در بخش مجله نیز میتوانید همواره از به روزترین مقالات هشت پیک استفاده کنید

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/dazoSW
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *