زنان با اضافه وزن بسیار زیاد چطور بارداری بهتری داشته باشند؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

دوران بسیار حساسی برای مادر و جنین است. زمانی هم که زنان اضافه وزن بسیار زیادی داشته باشند مشکلات بیشتری هم مادر و هم جنین را در معرض خطر قرار می‌دهند. با اینکه اضافه وزن در دوران بارداری یک موضوع طبیعی است اما عدم کنترل آن قبل از بارداری و رسیدن به یک وزن ایده‌آل می‌تواند مشکل ساز باشد. در نتیجه برای اینکه بتوانید دوران بارداری را به راحتی و مطمئن پشت سر بگذارید باید حواستان به این موضوع باشد. ما در این مطلب قصد داریم در مورد اینکه زنان با اضافه وزن بالا چطور می‌توانند بارداری بهتری داشته باشند صحبت کنیم. پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را از دست ندهید و تا انتها همراه ما باشید.

اضافه وزن یعنی چه؟

اضافه وزن زیاد یا همان چاقی به معنی داشتن وزنی بیشتر از مقدار طبیعی و نرمال است. وزن بالایی که می‌تواند منجر به بروز مشکلات سلامتی و بیماری‌های گوناگونی شود. اغلب اوقات افرادی که چاق هستند توده چربی زیادی در بدن خود دارند. BMI یا همان شاخص توده بدنی معیاری است که میزان تعادل وزنی بدن را می‌توان با آن مشخص کرد. این معیار با توجه به نسبت وزن و قدتان تعیین می‌شود. زمانی که BMI یک فرد بیشتر از 25 باشد به معنی اضافه وزن است. اگر این معیار بالای 30 باشد یعنی فرد از چاقی رنج می‌برد.

تصویری از زنی باردار که اضافه وزن دارد.

تاثیر اضافه وزن در بارداری

یکی از عوارضی که اضافه وزن بسیار بالا برای زنان به همراه دارد اختلالات تخمدان است. وزن بالا می‌تواند با مهار کردن تخمک گذاری مانع باروری شود. جالب این است که حتی در زنانی که به صورت مرتب تخمک گذاری دارند اگر که میزان BMI بدن‌شان بالا باشد احتمال بارداری کمتر است یا اینکه مدت زمان بیشتری برای باردار شدن نیاز دارند. علاوه بر این‌ها تحقیقات نشان داده که میزان BMI بالا می‌تواند منجر به عدم موفقیت فرآیند لقاح آزمایشگاهی یا همان IVF شود. به طور کلی اضافه وزن بالا در دوران بارداری عواقب بسیار زیادی به همراه دارد:

  • آپنه خواب
  • فشار خون بالا
  • مشکلات قلبی و عروقی
  • دیابت در دوران بارداری
  • اختلالات کلیوی و کبدی
  • عدم توانایی برای زایمان طبیعی و نیاز به سزارین
شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  دوران بارداری را با تکنولوژی همراه شوید

این‌ها برخی از خطرات و عواقب اضافه وزن در دوران بارداری هستند که مادر را در معرض خطر قرار می‌دهند.

اضافه وزن در دوران بارداری و تاثیر آن بر جنین

همان طور که گفتیم هر خطری که مادر را تهدید کند می‌تواند به صورت مستقیم بر روی جنین هم تاثیر بگذارد. همان طور که انتظار می‌رود اضافه وزن هم می‌تواند سلامت جنین را به خطر بیندازد. از خطراتی که در کمین جنین قرار دارند می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • آسم دوران کودکی
  • چاقی دوران کودکی
  • مشکلات شناختی
  • اختلالات مادرزادی
  • مشکلات متعدد رشد
  • ماکروزومی جنینی یا همان جثه بزرگ‌تر از حالت طبیعی در زمان تولد

تصویری از جنین درون شکم مادر.

وزن ایده‌آل در دوران بارداری

همان طور که گفتیم اضافه وزن در دوران بارداری امری کاملا طبیعی است. بارداری دوران حساسی برای زنان است. در زمان بارداری هورمون‌ها به شکل عجیبی تغییر می‌کنند، این یعنی میزان ترشح و سطح آن‌ها با هر زمان دیگری متفاوت است. البته که عوامل دیگری هم در بالا رفتن وزن تاثیر دارند. از مصرف بیش از اندازه مواد غذایی گرفته تا کمبود فعالیت بدنی، مصرف دارو، استرس و بیماری‌های زمینه‌ای مانند کم کاری تیروئید یا سندرم تخمدان پلی کیستیک. کم کاری تیروئید یکی از شایع‌ترین دلایل اضافه وزن در بین زنان باردار است. دکتر غدد به شما کمک می‌کند که با مصرف دارو کم کاری تیروئید را برطرف کنید و میزان تولید و ترشح هورمون‌ها را به وضعیت طبیعی برگردانید. (منبعنو اندیش)

به این نکته دقت کنید زمانی که قصد بارداری دارید باید به میزان وزن و BMI قبل از بارداری توجه داشته باشید. بر حسب این مقادیر می‌توانید میزان وزنی که باید در دوران بارداری اضافه کنید را محاسبه کنید. به منظور محاسبه وزن ایده‌آل بهتر است که با یک متخصص زنان درمانکده مشورت کنید.

همچنین میزان وزنی که در این شرایط دارید در بهترین حالت باید به مقدار زیر باشد:

بارداری تکی

این یعنی تنها یک جنین را حمل می‌کنید. در این صورت اگر که BMI شما 30 یا بالاتر از آن است اضافه وزن ایده‌آل در این دوران برای شما بین 5 تا 9 کیلوگرم است.

بارداری چند قلویی

زمانی که احتمال چند قلو بودن وجود دارد و BMI شما 30 یا بالاتر از آن است افزایش وزن توصیه شده بین 11 تا 19 کیلوگرم است.

چطور می‌توانید وزن‌تان را برای بارداری مدیریت کنید

مدیریت وزن و حفظ کردن یک عدد مناسب برای بارداری کار سختی نیست. به نکاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم دقت کنید:

  • یک وقت مشاوره قبل از بارداری بگیریداگر که قصد بچه دار شدن را دارید و BMI شما هم بالاتر از 30 است توصیه می‌کنیم که قبل از اقدام برای بارداری با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید. احتمال دارد که پزشک شما یک برنامه تغذیه برایتان تدوین کند تا به وزن مناسب و ایمن برای بارداری برسید. همچنین در این دوران بر روی میزان ویتامین‌ها و مکمل‌های دریافتی‌تان هم تمرکز می‌شود.
  • در دوران بارداری مرتب به پزشک‌تان سر بزنیدیکی از کارهایی که نباید پشت گوش بیندازید وقت معاینه قبل از زایمان است. این معاینه‌های منظم اجازه داده که پزشک بر روی وضعیت شما نظارت داشته باشد. در این صورت اگر که خطر دیابت، فشار خون بالا یا عارضه‌های دیگر وجود داشته باشد در همان ابتدا جلوگیری می‌شوند. این هم به نفع خودتان است و هم به نفع نوزاد.
  • یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنیدداشتن رژیم غذایی سالم تنها مختص به دوران زایمان و بارداری نیست. اما اهمیت این موضوع در این دوران بیشتر از هر زمان دیگری به چشم می‌آید. پیشنهاد می‌کنیم که برای داشتن وزن و وضعیت سلامتی ایده‌آل یک رژیم غذایی سالم و مغذی را دنبال کنید. همچنین در دوران بارداری به فولیک اسید، پروتئین، کلسیم و آهن زیادی نیاز دارید. برای جذب این مواد می‌توانید از مکمل هم استفاده کنید. همچنین در این دوران از نوشیدنی‌های الکلی و سیگار هم دوری کنید.
  • تحرک کافی داشته باشید.عموم مردم بر این باور هستند که در دوران بارداری نباید هیچ گونه فعالیتی داشته باشید. این باور از پایه و اساس اشتباه است. شما باید در این دوران تحرک کافی داشته باشید. می‌توانید با کمک پزشک‌تان و مشورت با او فعالیت‌هایی که برایتان ایمن هستند را دنبال کنید. ایروبیک، شنا و پیاده‌روی بهترین گزینه‌های روی میز هستند.
شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  عوارض شایع بارداری

تصویری از زنی باردار که در حال تهیه غذایی سالم و حاوی سبزیجات است.

مراقبت‌های پزشکی

کنترل اضافه وزن در دوران بارداری یک امر حیاتی بوده و باید در این زمینه با یک پزشک مشورت کنید. پزشک متخصص با محاسبه شاخص توده بدنی و مقایسه آن با وزن قبل و بعد از بارداری میزان اضافه وزن‌تان را مشخص کرده و با دنبال کردن راه‌کارهای مناسب شما را برای کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده‌آل تشویق می‌کند. اگر به دنبال پزشک متخصص هستید می‌توانید از سایت درمانکده کمک بگیرید. درمانکده یک پایگاه اطلاعاتی کامل از معتبرترین و باتجربه‌ترین پزشکان در اختیارتان می‌گذارد. همچنین می‌توانید علاوه بر مشاوره آنلاین نوبت معاینه حضوری هم بگیرید.

 

3/5 - (2 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/PbS
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *