توضیح اجزای کامپیوتر: نحوه انتخاب قطعات کامپیوتر مناسب

زمان مطالعه: 13 دقیقه

با مجله هشت پیک با مقاله ی توضیح اجزای کامپیوتر: نحوه انتخاب قطعات کامپیوتر مناسب همراه ما باشید

آیا تا به حال رویای ساختن یک کامپیوتر را داشته اید، ماشینی که با خلاقیت شما زمزمه می کند و هر کاری را که برای آن انجام می دهید از پس آن بر می آید؟ مطمئناً، می توانید بیرون بروید و یک دکل از پیش مونتاژ شده برای خود بخرید، اما ساخت DIY جذاب تر به نظر می رسد. فضای بسیار بیشتری برای سفارشی سازی ارائه می دهد و همچنین می توانید بیشترین ارزش را از آن بگیرید. همانطور که گفته شد، هنگام انتخاب قطعات یا اجزای مورد استفاده می تواند یک کار دلهره آور باشد. خوشبختانه، این راهنما اینجاست تا کار انتخاب قطعات کامپیوتر مناسب را بسیار آسان‌تر کند.

 

نحوه انتخاب قطعات مناسب رایانه شخصی

چه علاقه‌مند به باشید، چه یک تولیدکننده محتوا که مرزهای خلاقیت را پیش می‌برد، یا کسی که به دنبال تعادل کامل برای کارهای روزمره است، هر جزء که انتخاب می‌کنید به سمفونی عملکرد رایانه شخصی شما کمک می‌کند.

در این مقاله، ما شما را در هزارتوی ف فاکتورها، پردازنده‌ها، مادربردها، راه‌حل‌های خنک‌کننده، رم، کارت‌های گرافیک، گزینه‌های ذخیره‌سازی، منابع تغذیه و موارد بسیار مهمی که همه آن‌ها را به هم مرتبط می‌کند، راهنمایی می‌کنیم. هر بخش اسرار این مؤلفه ها را آشکار می کند و به شما قدرت می دهد تا تصمیمات آگاهانه بگیرید و دیدگاه خود را زنده کنید. پس اجازه بدهید به این کار برسیم.

درک نیازهای شما

قبل از غواصی در دنیای درخشان پردازنده ها و کارت های گرافیک، لحظه ای را به درون خود نگاه کنید. هدف اصلی کامپیوتر شما چه خواهد بود؟ آیا این یک دکل بازی برای نبردهای مجازی حماسی، یک نیروگاه تولید محتوا برای ویرایش و استریم، یا اسب کاری برای انجام کارهای حرفه ای خواهد بود؟ شناسایی نیازهایتان مانند گذاشتن پایه و اساس ساختتان است. این تضمین می کند که هر جزء که انتخاب می کنید به اهداف خاص شما کمک می کند.

قطعات داخلی کامپیوتر چگونه قطعات کامپیوتر مناسب را انتخاب کنیمقطعات داخلی کامپیوتر چگونه قطعات کامپیوتر مناسب را انتخاب کنیم

یکی دیگر از جنبه های مهم انتخاب قطعات یا اجزای مناسب برای کامپیوتر شما، تصمیم گیری در مورد بودجه شما است. در نظر بگیرید که چقدر مایلید در ماجراجویی ساخت رایانه شخصی خود سرمایه گذاری کنید. ایجاد تعادل بین عملکرد مطلوب و واقعیت مالی ضروری است. اجزای مختلف با برچسب‌های قیمت متفاوت عرضه می‌شوند و بودجه شما نقشی اساسی در تصمیم‌گیری اینکه کدام حوزه‌ها را اولویت‌بندی کنید، ایفا می‌کند.

بررسی داخلی RGB Kingston Fury Renegade RGB DDR5 7200 32GB RAMبررسی داخلی RGB Kingston Fury Renegade RGB DDR5 7200 32GB RAM

در حالی که هیچ پایانی برای مقدار پولی که می توانید برای قطعات رایانه شخصی خرج کنید وجود ندارد، مهم است که ابتدا این دو اصل را نهایی کنید. هنگامی که با آن آماده شدید، می‌توانیم با بررسی اجزای جداگانه، درک عملکرد آنها و سپس تصمیم‌گیری درباره نحوه انتخاب قطعات رایانه شخصی مناسب برای ساخت خود شروع کنیم.

CPU: مغز عملیات

CPU یا واحد پردازش مرکزی، مغز رایانه شما است که تمام کارهای سنگین را انجام می دهد – محاسبات، پردازش داده ها و اجرای برنامه ها. AMD و Intel دو بازیگر اصلی هستند. پردازنده‌های AMD Ryzen برای ارائه عملکرد عالی با قیمت‌های رقابتی شناخته شده‌اند، در حالی که پردازنده‌های Core اینتل در برنامه‌های تک رشته‌ای و سازگاری بهبودیافته برتر هستند. به آن اضافه کنید، هر دو AMD و Intel نیز زیر مجموعه های خود را دارند.

ارزشش را دارد بررسی Intel Core i7 14700Kارزشش را دارد بررسی Intel Core i7 14700K

در دنیای AMD، می‌توانید AMD Athlon را برای ساخت‌های اقتصادی و سرورهای رسانه انتخاب کنید. برای بازی یا کارهای با عملکرد بالا، AMD سری پردازنده های Ryzen را ارائه می دهد. در نهایت، برای بارهای کاری شدید مانند تولید ویدئو، مدل سازی سه بعدی و برنامه های کاربردی در درجه سرور، Ryzen Threadripper را دارد.

از طرف دیگر، اینتل دارای هر دو پردازنده Pentium و Celeron برای مقابله با AMD Athlon است. برای کاربران اصلی، آنها سری i را در گزینه های i3، i5، i7 و i9 دارند. در نهایت، برای بارهای شدید، سری پردازنده های Intel Xeon وجود دارد.

بررسی Whats New 2 Intel Core i7 14700Kبررسی Whats New 2 Intel Core i7 14700K

بر اساس نوع رایانه شخصی که قصد دارید بسازید و پولی که برای خرج کردن در دسترس است، می توانید CPU مورد نظر خود را انتخاب کنید. به عنوان مثال، نسل چهاردهم اینتل Core i7-14700K جدید یک توصیه محکم برای اکثر ساخت‌های رایانه‌های شخصی جدید است. با این حال، اگر مورد استفاده شما شامل بارهای سنگین یا بازی شدید نیست، حتی می توانید پردازنده i5 یا پردازنده AMD Ryzen نسل قبلی را انتخاب کنید. درباره جدیدترین مدل‌ها تحقیق کنید، نظرات را بخوانید و بهترین توازن عملکرد و هزینه را که با نیازهای شما مطابقت دارد پیدا کنید.

RAM: فضای کاری

حافظه دسترسی تصادفی (RAM) به عنوان فضای کاری موقت رایانه شخصی شما عمل می کند و داده های مورد استفاده توسط برنامه های فعال را ذخیره می کند. بسته به پردازنده ای که انتخاب می کنید، می توانید بین رم DDR4 یا DDR5 یکی را انتخاب کنید. دومی جدیدتر است، عملکرد سریع‌تری ارائه می‌دهد و همچنین گزینه‌ای برای فضای بیشتر است. با این حال، از آنجایی که فناوری جدیدی است، بسیار گران‌تر است. از سوی دیگر، حافظه DDR4 عملکرد بسیار خوبی را با ارزش برای پول بهتر ارائه می دهد.

RAM 1 نحوه انتخاب قطعات کامپیوتر مناسبRAM 1 نحوه انتخاب قطعات کامپیوتر مناسب
منبع: Corsair

هر صفحه مشخصات پردازنده نوع رمی را که پشتیبانی می کند مشخص می کند تا از سازگاری CPU شما با رم انتخابی شما اطمینان حاصل شود. هنگامی که بین DDR4 و DDR5 نهایی کردید، می‌توانید مقدار RAM را بسته به مورد استفاده خود انتخاب کنید. برای بازی و استفاده عمومی، 16 گیگابایت معمولا کافی است، در حالی که سازندگان محتوا ممکن است از 32 گیگابایت یا بیشتر بهره ببرند.

بررسی طراحی 1 Kingston Fury Renegade RGB DDR5 7200 32GB RAMبررسی طراحی 1 Kingston Fury Renegade RGB DDR5 7200 32GB RAM

به غیر از مقدار رم، فاکتورهای دیگری که باید در نظر گرفته شود، سرعت ساعت یا فرکانس است. سرعت ساعت RAM سرعتی است که حافظه کامپیوتر شما (RAM) به داده ها از CPU دسترسی پیدا می کند. هرچه سرعت ساعت بیشتر باشد، رم شما می تواند داده های بیشتری را در هر ثانیه پردازش کند.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  نحوه حذف سطل بازیافت از دسکتاپ

به عنوان مثال، رم Kingston Fury Renegade DDR5-7200 در مقایسه با رم با فرکانس 4400 مگاهرتز بسیار سریعتر عمل می کند. باز هم، بسته به حجم کاری خود، می توانید بیشتر برای رم سریعتر هزینه کنید، یا به رم خوب متناسب با بودجه خود بسنده کنید.

مادربرد: فریم اصلی

مادربرد شما سیستم عصبی مرکزی کامپیوتر شما است که همه اجزا را به هم متصل می کند. هنگام انتخاب مادربرد، چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشت، در درجه اول سازگاری. بسته به پردازنده ای که انتخاب کرده اید، باید مادربردی را انتخاب کنید که از آن پشتیبانی کند. حالا چگونه آن را بررسی می کنید؟ خوشبختانه، بسیار آسان است.

هر دو AMD و Intel اطلاعاتی را برای سوکت/پلتفرم که پردازنده هایشان در صفحه مشخصات استفاده می کنند ارائه می دهند. برای زمینه، آخرین پردازنده های سری Ryzen 7000 AMD از سوکت AM5 استفاده می کنند. از سوی دیگر، آخرین نسل پردازنده های اینتل بر روی پلتفرم LGA1700 اجرا می شود.

سوکت مادربرد نحوه انتخاب قطعات کامپیوتر مناسبسوکت مادربرد نحوه انتخاب قطعات کامپیوتر مناسب
منبع: مادربرد ASUS ROG Strix Z790-E Gaming

بسته به پلتفرم، می توانید مادربردی را انتخاب کنید که از سوکت CPU انتخابی شما پشتیبانی کند. پس از اتمام کار، مورد بعدی سازگاری RAM است. هر مادربرد فقط از یک استاندارد رم پشتیبانی می کند، DDR4 یا DDR5.

بر اساس رمی که قبلا انتخاب کرده اید، می توانید مادربرد سازگار را انتخاب کنید. یک راه آسان برای اطلاع از سازگاری قطعات رایانه شخصی، استفاده از PCPartPicker است. شما به سادگی می توانید بخش های مورد نظر خود را وارد کنید و وب سایت به شما خواهد گفت که آیا آنها با یکدیگر سازگار هستند یا خیر.

مادربرد 1 نحوه انتخاب قطعات کامپیوتر مناسبمادربرد 1 نحوه انتخاب قطعات کامپیوتر مناسب
منبع: مادربرد GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX

جدای از آن، اگر قصد دارید در آینده ارتقا دهید، مطمئن شوید که مادربرد شما می تواند اجزای جدیدی را در خود جای دهد. همچنین در صورت نیاز باید به دنبال ویژگی هایی مانند پورت های USB، اسلات های PCIe و وای فای داخلی باشید. مادربرد جزء مهمی است که عملکرد کلی و قابلیت ارتقاء سیستم شما را تعیین می کند.

فرم فاکتور: انتخاب شاسی

یکی دیگر از مواردی که بر انتخاب مادربرد تأثیر می گذارد، فرم فاکتور است. فاکتور فرم را به عنوان اسکلت رایانه شخصی خود در نظر بگیرید که اندازه و طرح آن را تعیین می کند. این یکی دیگر از عواملی است که باید هنگام انتخاب قطعات مناسب برای رایانه شخصی خود در نظر بگیرید.

ATX، Micro-ATX، و Mini-ITX رایج ترین عوامل شکل هستند. ساخت ATX یک گزینه کلاسیک و جادار است که برای دستگاه‌های بازی کامل با فضای کافی برای ارتقا ایده‌آل است. از سوی دیگر، ساخت Micro ATX یک گزینه جمع و جور و در عین حال همه کاره است که برای میزهای کوچکتر یا ساخت‌های اقتصادی مناسب است. در نهایت، Mini-ITX وجود دارد، که کوچکترین فاکتور شکلی است که برای ساخت‌های فشرده یا HTPC مناسب است.

بر اساس فاکتور فرمی که تصمیم می گیرید، باید مادربرد را انتخاب کنید. در حالی که بیشتر ویژگی‌ها باید در تمام ابعاد یکسان باقی بمانند، یک برد کوچکتر احتمالاً در مقایسه با ساخت ATX فضای کمتری برای ارتقا و اورکلاک خواهد داشت.

کارت گرافیک: برای رفتارهای بصری

برای گیمرها و حرفه ای های خلاق، کارت گرافیک (GPU) مسلما مهم ترین جزء است. تمام رندرهای گرافیکی، از جلوه های بصری خیره کننده در بازی گرفته تا ویرایش روان ویدیو را مدیریت می کند. در زمان نگارش این مقاله، AMD و NVIDIA تولیدکنندگان پیشرو هستند و اینتل نیز گزینه های جذابی را ارائه می کند. اگر می‌خواهید چگونه GPU مناسب را انتخاب کنید، بودجه و نیازهای عملکرد خود را در نظر بگیرید.

کارت گرافیک 1 نحوه انتخاب قطعات کامپیوتر مناسبکارت گرافیک 1 نحوه انتخاب قطعات کامپیوتر مناسب
منبع: ASUS TUF Gaming جی فورس RTX 4080 OC Edition

اگر به دنبال ساخت یک سیستم جدید برای بازی‌های معمولی 1080p با سرعت 60 فریم در ثانیه هستید، Nvidia RTX 4060 یا حتی نسل قبلی RTX 3060 کافی است. از سوی دیگر، برای بازی‌های سطح بالا در رزولوشن 4K با نرخ فریم آنلاک، باید روی RTX 4080 یا AMD Radeon 7900 XTX پول زیادی بخرید. همچنین، یک نکته اضافی، اگر یک کارت گرافیک رده بالا را انتخاب می‌کنید، حتماً یکی از این براکت‌های پشتیبانی GPU را برای جلوگیری از افتادگی تهیه کنید. این راه طولانی در تضمین طول عمر GPU شما و سایر اجزای متصل کمک خواهد کرد.

کارت گرافیک 2 نحوه انتخاب قطعات کامپیوتر مناسبکارت گرافیک 2 نحوه انتخاب قطعات کامپیوتر مناسب
منبع: XFX Speedster MERC310 AMD Radeon RX 7900XTX

یکی دیگر از مواردی که اکثر مصرف کنندگان می پرسند این است که آیا باید بیشتر روی CPU یا GPU خرج کنند. باز هم، آن را به مورد استفاده شما خلاصه می شود. اگر بازی تمرکز اصلی شماست، تخصیص بخش قابل توجهی از بودجه خود به یک کارت گرافیک با کیفیت ممکن است اقدام عاقلانه ای باشد. برعکس، اگر به تولید محتوا علاقه دارید، سرمایه گذاری روی یک CPU قدرتمند و رم کافی باید اولویت اصلی شما باشد.

ذخیره سازی: همه داده های شما

گزینه های ذخیره سازی شما تعیین می کند که چه مقدار داده می توانید ذخیره کنید و چقدر سریع می توانید به آن دسترسی داشته باشید. اساساً، سه نوع اصلی گزینه ذخیره سازی برای رایانه شخصی وجود دارد. اول از همه، هارد دیسک یا هارد دیسک وجود دارد. اینها ظرفیت های ذخیره سازی بزرگی را با قیمت های مقرون به صرفه اما سرعت خواندن/نوشتن کندتر ارائه می دهند.

سپس درایوهای حالت جامد (SSD) وجود دارد. اینها زمان بوت سریع و بارگذاری برنامه را ارائه می دهند که آنها را برای سیستم عامل و برنامه های پرکاربرد ایده آل می کند. در نهایت، برای سرعت نهایی، می‌توانید SSD‌های NVMe را انتخاب کنید که سریع‌ترین شکل SSD در بازار هستند. SSD های NVMe به دلیل سرعت نوشتن بالای 7000 مگابایت بر ثانیه برای کارهای پرفشار مانند ویرایش ویدیو ترجیح داده می شوند.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  کد خطا و کد موفقیت برنامه‌ریز وظایف توضیح داده شده است
نحوه انتخاب قطعات کامپیوتر مناسبنحوه انتخاب قطعات کامپیوتر مناسب
منبع: Samsung 990 PRO NVMe SSD

چیزی که یک کامپیوتر خوب را می سازد، ترکیب مناسب SSD و HDD است. در حالت ایده آل، می توانید یک SSD سریع برای سیستم عامل خود تهیه کنید، در حالی که یک HDD با ظرفیت بالا برای ذخیره داده های بیشتر دریافت کنید. از طرف دیگر، اگر در مورد بازی های 4K سطح بالا یا ویرایش فشرده ویدیو هستید، باید حداقل یک درایو NVMe با ظرفیت 256 گیگابایت در رایانه شخصی خود داشته باشید.

بهترین بخش در مورد ذخیره سازی این است که می توانید با فضای ضروری دیسک شروع کنید تا همه چیز را راه اندازی کنید و بعداً ساخت خود را ارتقا دهید. از آنجایی که فضای ذخیره سازی در فرمت های اتصال مختلف مانند SATA، PCIe 3.0 و NVMe در دسترس است، می توانید بعداً نیز فضای ذخیره سازی بیشتری اضافه کنید.

همچنین بخوانید: برای بهترین عملکرد، این هیت سینک ها را برای SSD های M.2 بررسی کنید.

منبع تغذیه: قدرت واقعی

شما می توانید قوی ترین قطعات را برای رایانه شخصی خود خریداری کنید، اما PSU بخشی است که تمام انرژی را به آنها می رساند. منبع تغذیه، که اغلب نادیده گرفته می شود، قهرمان گمنام رایانه شخصی شما است. این برق دیوار AC را به برق DC تبدیل می کند که قطعات شما می توانند از آن استفاده کنند. انتخاب مناسب تضمین می کند که آنها آب کافی برای کار ایمن و کارآمد دریافت می کنند.

هنگام انتخاب یک PSU، وات، رتبه بازده و مدولار بودن آن را در نظر بگیرید. برای وات، باید مقدار کمی بالاتر از میزان مصرف برق رایانه شخصی خود انتخاب کنید. برای این کار، می توانید به سادگی نیازهای برق اجزای خود را جمع آوری کنید و یک PSU با کمی فضای سر برای ارتقاءهای آینده انتخاب کنید. از طرف دیگر، می توانید از PCPartPicker استفاده کنید که جدا از اینکه به شما در سازگاری اجزا کمک می کند، میزان مصرف انرژی ساخت خود را نیز به شما نشان می دهد.

PSU ASUS 80PSU ASUS 80
منبع: ASUS ROG STRIX 1000W Gold PSU

در مورد بهره وری، به دنبال منبع تغذیه تایید شده 80+ باشید که نشان دهنده راندمان بهتر و مصرف انرژی کمتر است. در نهایت، بسته به ترجیحات خود می توانید بین PSU های ماژولار، نیمه ماژولار یا غیر ماژولار یکی را انتخاب کنید. اگر مشکلی ندارید که با کابل های بیشتری سر و کار داشته باشید، یک PSU غیر ماژولار کاملا مقرون به صرفه خواهد بود.

با این حال، PSU های مدولار به شما امکان می دهند کابل های استفاده نشده را جدا کنید و جریان هوا و زیبایی را بهبود بخشید. در نهایت، یک PSU نیمه ماژولار دارای کابل 24 پین مادربرد خواهد بود، اما همه کابل‌های برق دیگر (GPU، SATA، CPU) قابل جدا شدن هستند.

PSU NZXTPSU NZXT
منبع: NZXT

نکته ای که باید به خاطر بسپارید این است که هرگز یک PSU ارزان قیمت نکنید. از آنجایی که منبع تمام انرژی است، یک PSU نامناسب در صورتی که چیزی کوتاه شود یا خراب شود، کل رایانه شخصی شما را با خود از بین می برد. در دام حقه های مارک های ناشناخته با ادعاهای غیر منطقی نیفتید. همیشه روی یک PSU قابل اعتماد با راندمان خوب و فضای سر کافی برای ارتقاهای آینده سرمایه گذاری کنید.

 

کیس و خنک کننده: حرارت را کم کنید

کیس شما تمام اجزای شما را در خود جای داده و شخصیت کامپیوتر شما را مشخص می کند. موردی را انتخاب کنید که با فاکتور فرم انتخابی شما مطابقت داشته باشد و فضای کافی برای اجزای شما داشته باشد. به آن اضافه کنید، قاب کامپیوتر شما نیز باید سبک شما را نشان دهد. می‌توانید قاب‌هایی را انتخاب کنید که با سبک و بودجه شما مطابقت داشته باشد، از طرح‌های مینیمالیستی براق گرفته تا برج‌های با نور RGB.

کیس و کابینت برای قطعات کامپیوترکیس و کابینت برای قطعات کامپیوتر
منبع: CORSAIR iCUE 4000X RGB Tempered Glass Mid-Tower ATX PC Case

در حالی که ظاهر عالی است، مهم است که خنک کننده را فراموش نکنید. جریان هوای خوب برای خنک کردن و اطمینان از عملکرد بهینه تمام اجزای رایانه بسیار مهم است. به این ترتیب، به دنبال مواردی با پانل های مشبک و پایه های فن باشید. حتی اگر برخی از کیس ها دارای فن های از پیش شده هستند، هرگز نمی توانید با افزودن طرفداران بیشتری به رایانه شخصی خود اشتباه کنید.

Cooler Master AIO نحوه انتخاب قطعات کامپیوتر مناسبCooler Master AIO نحوه انتخاب قطعات کامپیوتر مناسب
منبع: Cooler Master MasterLiquid ML360L ARGB Liquid Cooler

همچنین، در حالی که ما به موضوع خنک‌سازی می‌پردازیم، مهم است که تاکید کنیم که هر CPU با خنک‌کننده خود همراه نیست. به این ترتیب، شما باید روی یک خنک کننده CPU نیز سرمایه گذاری کنید. خنک کننده هوا و مایع دو گزینه اصلی هستند. کولرهای هوا مقرون به صرفه و قابل اعتماد هستند، در حالی که کولرهای مایع برای مدیریت گرما در تنظیمات با کارایی بالا کارآمد هستند. یک راه حل خنک کننده را بر اساس میزان مصرف و بودجه خود انتخاب کنید و مطمئن شوید که با کیس شما مطابقت دارد.

 

قطعات مناسب را برای رایانه شخصی خود به راحتی انتخاب کنید

و همین است. با توجه به نیازها و ترجیحات خاص خود، قطعات رایانه شخصی مناسب را برای ساخت DIY خود انتخاب کنید. وقتی تصمیم می‌گیرید کجا پرپر کنید، سرمایه‌گذاری بیشتری روی مؤلفه‌هایی در نظر بگیرید که مستقیماً با کاربرد اصلی شما هماهنگ هستند، مانند یک GPU قوی برای بازی یا یک CPU قدرتمند برای تولید محتوا.

مولفه هایی را که برای نیازهای محاسباتی شما اهمیت دارند، اولویت بندی کنید و از تعادل هماهنگ در بودجه خود اطمینان حاصل کنید. به یاد داشته باشید، همیشه این نیست که بیشترین هزینه را بکنید، بلکه به این است که عاقلانه برای چیزهایی که برای شما مهم است خرج کنید.

در بیشتر موارد، خرید قطعات کامپیوتر به صورت جداگانه ارزان‌تر است. با انتخاب قطعات مناسب برای رایانه شخصی خود، انعطاف پذیری برای شکار بهترین معاملات، بهره مندی از تخفیف ها و تبلیغات را به دست می آورید. این می تواند در مقایسه با خرید یک سیستم از پیش ساخته شده، صرفه جویی قابل توجهی داشته باشد.

پس ادامه دهید، قطعات مناسب را برای ساخت رایانه شخصی خود انتخاب کنید و چیزی عالی بسازید. چه در حال آماده شدن برای شکوه بازی باشید، چه خلاقیت خود را در تولید محتوا آزاد کنید یا صرفاً به دنبال یک همراه قابل اعتماد برای کارهای روزمره باشید، رایانه شخصی شما در انتظار شماست.

امیدواریم از این مقاله توضیح اجزای کامپیوتر: نحوه انتخاب قطعات کامپیوتر مناسب مجله هشت پیک نیز استفاده لازم را کرده باشید و در صورت تمایل آنرا با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز از قسمت پایین و درج نظرات باعث دلگرمی مجموعه مجله 8pic باشید

5/5 - (1 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/RQDmQY
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *