ترید اتوماتیک ارز دیجیتال چیست؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

روزگاری برای انجام هر کار ساده و تکراری به حضور انسان نیاز بود. این حضور انسانی همواره با محدودیت‌هایی چون خستگی، کندی، دخیل کردن احساسات و اشتباهات انسانی همراه بود و گریزی از این‌ مسائل وجود نداشت. تصور کنید ربات معامله گر ارز دیجیتال در اختیار داشته و معامله کنید. در حال حاضر و در عصر ارتباطات و اطلاعات چنین کارهایی قابل خودکارسازی و اتوماتیک کردن است و می‌توان از بسیاری از خطاها و اشتباهات پیش‌گیری کرده و سرعت انجام کارها را تا حد زیادی افزایش داد.

 

معامله‌گری و ترید ارزهای دیجیتال هم مانند بسیاری از کارهای دیگر امروزه می‌تواند به صورت اتوماتیک انجام شود. آمارها نشان‌گر افزایش میزان معاملات خودکار ارز دیجیتال در بازار است. در چنین شرایطی بد نیست با چیستی و چگونگی استفاده از ربات‌های تریدر آشنا شویم و مزایا و معایب آن را بررسی کرده و نمونه‌هایی از آن را بشناسیم.

برای بررسی این موارد در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

ترید اتوماتیک ارز دیجیتال به زبان ساده چیست؟

اگر در بازار ارزهای دیجیتال معامله کرده باشید معمولاً برای ترید ابتدا به حساب صرافی خود وارد می‌شوید. سپس به صورت دستی و با توجه به تحلیل و استراتژی معاملاتی خود موقعیت معاملاتی را پیدا کرده و در اسرع وقت وارد معامله می‌شوید. معمولاً در این موارد حد سود و حد زیان را تعیین می‌کنید و به انتظار می‌نشینید تا معامله به هدف برسد. ممکن است در صورتی که در ابتدای راه فعالیت معاملاتی خود باشید در بسیاری از موارد نتوانید به درستی موقعیت‌های معاملاتی را تشخیص دهید و در اجرای درست استراتژی معاملاتی خود دچار خطا و اشتباه شوید.

حتی اگر به استراتژی معاملاتی و یافتن موقعیت‌های معاملاتی درست مسلط باشید گاهی اوقات ممکن است دچار ترس یا طمع در معاملات شوید و احساسات خود را در معاملات دخیل کنید. بیشتر ما تجربه دخیل کردن احساسات در معاملات را داریم و هرگز نتیجه مثبتی از این دخالت نگرفته‌ایم.

ربات‌ها می‌توانند با سرعت و دقتی بسیار بالاتر از انسان عمل کرده و موقعیت‌های معاملاتی را تشخیص داده و براساس استراتژی، حد سود و زیان را تعیین کنند و بدون داشتن هیچ‌گونه احساساتی به معامله بپردازند. طبیعی است وقتی چنین امکانی برای انسان وجود داشته باشد ممکن است ترجیح دهد از ترید اتوماتیک ارز دیجیتال استفاده کند و از مزایای آن بهره‌مند شود.

ربات‌های ترید اتوماتیک ارز دیجیتال چگونه عمل می‌کنند؟

ربات‌های معامله‌گر خودکار ارز دیجیتال معمولاً بر اساس الگوریتم‌ عمل کرده و با استفاده از API‌های مختلف می‌توانند اطلاعات را از منابع مختلف دریافت کرده و کارهای مختلفی را انجام دهند. اگر بخواهیم فرآیند کار رل به شکل ساده توضیح دهیم می‌توانیم مراحل زیر را بیان کنیم.

  • تجزیه و تحلیل داده‌ها: در جهان فناوری محور، داده یکی از مهم‌ترین لوازم رسیدن به موفقیت است. به همین خاطر ربات‌های ترید اتوماتیک ارز دیجیتال نیازمند تجزیه و تحلیل داده هستند. نرم‌افزارهایی که قابلیت یادگیری ماشین دارند می‌توانند داده‌کاوی را با سرعتی بسیار بیشتر از انسان انجام دهند. این نرم‌افزارها با تجزیه و تحلیل دقیق داده‌ها‌ می‌توانند موقعیت‌های معاملاتی را تشخیص داده و تولید سیگنال کنند. این سیگنال‌ها ممکن است بر اساس اندیکاتورهای معاملاتی یا هرگونه استراتژی معاملاتی داده شده به نرم‌افزار تولید شوند.
  • تخصیص ریسک: فرآیند تخصیص ریسک به این صورت انجام می‌شود که ربات نر‌م‌افزاری تصمیم می‌گیرد چگونه ریسک را میان موقعیت‌های معاملاتی مختلف تقسیم کرده و تخصیص دهد تا ریسک را به حداقل برساند. این قوانین معمولاً میزان تخصیص سرمایه به هریک از معاملات را تعیین می‌کنند و در واقع به منزله همان پلن مدیریت ریسک و سرمایه هستند.
  • اجرا: فرآيند خرید و فروش ارزهای دیجیتال با توجه به سیگنال ایجاد شده در مراحل قبل را مرحله اجرا می‌گویند. در این مرحله سیگنال خرید یا فروش ایجاد شده به قسمت اجرا ارسال می‌شود تا از طریق API مربوطه اجرا شود.

با انجام این مراحل ربات معامله‌گر دقیقاً می‌داند چه کاری را باید به چه شکل و با چه مراحلی انجام دهد. نکته واجد اهمیت این است که باید بدانید وقتی از ربات صحبت می‌کنیم اصلا یک شیء سخت‌افزاری یا تصوری که از ربات‌های کارگر یا ربات‌هایی که در فیلم‌ها می‌بینید مورد نظرمان نیست. بلکه این تنها تکه‌ای از کد و نرم‌افزار است که معمولاً از روی سرور اجرا می‌شود و قابلیت خواندن اطلاعات از منابع مختلف را دارد.

آيا ترید اتوماتیک ارز دیجیتال سودده است؟

برخلاف تصور بسیاری از افراد در حال حاضر بیشتر معاملات در همه بازارهای معاملاتی جهان از سوی ربات‌ها انجام می‌شود و میزان معاملات الگوریتمی از معاملات دستی انجام شده در بازارهای فارکس، بورس وال‌استریت و همچنین بازار جهانی ارزهای دیجیتال بیشتر است.

دلیل اصلی این مسئله سرعت بسیار بالای ربات‌های اتوماتیک نسبت به انسان است. همچنین این ربات‌های خودکار ترید ارز دیجیتال بر خلاف انسان احساسات ندارند و حس‌های خود را در معاملات دخیل نمی‌کنند. از سوی دیگر سوگیری که یکی از مشکلات معاملات انسانی است در معاملات خودکار و رباتیک و الگوریتمی دیده نمی‌شود که همین امر باعث برتری معاملات الگورتیمی و خودکار بر معاملات دستی و انسانی می‌شود.

در نظر داشته باشید که ترید اتوماتیک ارزهای دیجیتال خارج از اشکال و ایراد و بدون زیان نیست. تنها مورد این است که ربات‌های معامله‌گر باعث خودکار کردن انجام ترید می‌شوند و به این طریق به سوددهی معامله‌گران تازه‌کار و حرفه‌ای و باتجربه کمک می‌کنند.

طبیعی است که میزان سوددهی ربات معامله‌گر کاملاً وابسته به نحوه برنامه‌نویسی و الگوریتمی است که از آن تبعیت می‌کند.

عوامل موثر در سوددهی معاملات اتوماتیک ارز دیجیتال

هر چه استراتژی که صورت کد در آمده است کارآمدتر باشد ربات معامله‌گر می‌تواند سوددهی بیشتری داشته باشد. از سوی دیگر میزان توانایی برنامه‌نویس و تبدیل استراتژی به کد دقیق و کارآمد و سریع نیز در میزان عملکرد ربات موثر است. در این زمینه لازم است برنامه‌نویسی که کار پیاده‌سازی را برعهده دارد به صورت کامل بر اصول معامله‌گری و استراتژی تدوین شده و جزئیات آن تسلط داشته باشد و علاوه بر آن در مهارت‌های برنامه‌نویسی سرآمد باشد.

یکی از عوامل مهم دیگر در استفاده از ربا‌ت‌های معامله‌گر ارز دیجیتال قیمت و هزینه‌ای است که بابت استفاده از آنها باید پرداخت کنید. برخی از این ربات‌ها رایگان هستند و برخی دیگر شامل هزینه‌ می‌شوند. در حال حاضر بیشتر ربات‌های بسیار حرفه‌ای که قابلیت‌های شخصی‌سازی ویژه‌ای را برای شما فراهم می‌کنند شامل هزینه‌های نسبتاً سنگینی هستند که باید با توجه به میزان سرمایه و بودجه خود نسبت به خرید یا عدم استفاده از آن‌ها تصمیم بگیرید.

مزایا و معایب استفاده از ترید اتوماتیک ارز دیجیتال

مزایا

  • کمینه کردن احساسات در معامله‌گری
  • بک تست (آزمایش ربات معامله‌گر در گذشته بازار)
  • حفظ دقیق نظم معاملاتی
  • افزایش سرعت سفارش گذاری و معامله در تایم‌فریم‌های کوچک

معایب

  • هزینه‌ اولیه بالا
  • هزینه‌های نگهداری
  • عدم انعطاف
  • اثرگذاری مشکلات فنی، قطعی اینترنت، مشکلات سرور و مسائل جانبی

کلام آخر

در این مقاله به مسئله ترید اتوماتیک ارز دیجیتال و چیستی و چگونگی آن پرداختیم. نحوه انجام آن را بررسی کردیم و عواملی که بر سوددهی آن اثر می‌گذارند را شناختیم در آخر هم مزایا و معایب مهم استفاده از ربات‌‌های معامله‌گر خودکار را مورد بررسی قرار دادیم. به نظر می‌رسد با توجه به استفاده روزافزون و هر چه بیشتر از فناوری به کارگیری ابزارهای خودکارسازی معامله‌گری ارزهای دیجیتال امری غیر قابل اجتناب است. با این وجود شناخت صحیح از ابزارها و مزایا و معایب این کار می‌تواند در استفاده بهتر و دقیق‌تر از چنین ابزارهایی بسیار کمک کننده باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/RRBdfz
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *