گرانی طلا و دلار در روزهای آغازین تابستان 99

زمان مطالعه: 4 دقیقه

در روزهای اخیر  و تیر ماه 99 شاهد افزایش قیمت ناگهانی طلا و دلار  بوده ایم . به طوری که نرخ دلار از 22 هزار تومن و قیمت سکه تمام بهار آزادی از 10 میلیون تومان بالاتر رفت. در این مطلب قصد داریم تا با کمک سایت خبری ملک هفت به بررسی علل و عوامل موثر بر افزایش قیمت طلا و سکه در ایران بپردازیم.

به گزارش پایگاه خبری هفت ملک؛ قیمت طلا در ماه‌های اخیر روندی افزایشی داشته است. طبق پیش‌بینی رئیس اتحادیه طلا و جواهر و همچنین پیش‌بینی مجله فوربس قیمت طلا روندی کاملاً افزایشی داشته و در ماه‌های اخیر نیز به این روند ادامه خواهد داد.

طبق شرایط پیش‌آمده تقاضای چندانی برای خرید طلا و سکه در بازار وجود ندارد. این مسئله به دلیل نوسانات بالای طلا و سکه است و کسانی که قصد فروش طلا دارند همچنان منتظر افزایش قیمت‌ها و کسانی که قصد خرید دارند منتظر کاهش قیمت‌ها در بازار هستند. در حال حاضر در بازار طلا رکود ایجادشده است که به نفع مردم و واحدهای صنفی نیست و لازم است بانک مرکزی برای خروج از این رکود تصمیماتی را اتخاذ کند. افزایش قیمت دلار و پایین آمدن ارزش ریال نیز یکی از دلایل افزایش قیمت طلا در بازارهای ایران است.

این افزایش قیمت طلا تا جایی ادامه داشت که قیمت مسکن ، متری 1000 دلار را هم رد کرد!

همچنین با توجه به تعطیلی تالارهای پذیرایی و کنسل شدن مراسم ازدواج کاهش خریدوفروش طلا در کشور بازهم ادامه داشته و به نظر نمی‌رسد با توجه به اوضاع پیش‌آمده رونق به بازار طلا بازگردد.

علل افزایش قیمت طلا و سکه

برای افزایش قیمت طلا 5 دلیل مطرح می‌شود که موج دوم کرونا در جهان، بیکاری در آمریکا، تعرفه‌های جدید آمریکا علیه اروپا، فصل درآمدها و جنگ تجاری آمریکا و چین از جمله این دلایل هستند.

1-      شیوع موج دوم کرونا؛ کرونا میهمان ناخوانده این روزها که اقتصاد جهانی را دچار مشکلات فراوانی کرده و بسیاری از مشاغل را با تهدید جدی روبه‌رو کرد. بسیاری از سرمایه‌داران دارایی خود را در معرض خطر دیده و باعث می‌شود که طلا را جایگزین سرمایه و دارایی خود کنند. موج دوم کرونا که در حال حاضر در بسیاری از کشورها به راه افتاده است باعث شده است که قیمت طلا روزبه‌روز افزایش داشته باشد و این روند افزایشی طی چند ماه آینده نیز پیش‌بینی می‌شود.

2-      دلیل دوم که مجله فوربس بر آن تأکید دارد اعمال تعرفه‌های جدید بر صادراتی است که از اروپا وارد آمریکا می‌شود. در حال حاضر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در حال اعمال تعرفه‌های جدید بر 3.1 میلیارد دلار صادرات اروپا به آمریکا است و بعید است از موضع خود عقب‌نشینی کند. در صورت ادامه این روند تنش‌ها افزایش خواهد یافت و سرمایه‌گذاران به‌سوی طلا جذب خواهند شد تا سرمایه خود را از خطر دور کنند.

3-      در حال حاضر با توجه به اینکه آمریکا کشور چین را در شیوع کرونا مقصر می‌داند جنگ تجاری میان دو کشور افزایش یافته است. با توجه به ادامه این تنش‌ها بعید است که چین عقب‌نشینی کرده و وارد این رقابت تنگاتنگ خواهد شد. ممانعت چین از دخالت‌ها و آزار و اذیت چین باعث افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی شده است.

4-      دلیل دیگر به افزایش نرخ بیکاری در آمریکا برمی‌گردد. با شیوع کرونا بسیاری از مشاغل در کشور آمریکا به تعطیلی کشانده شد و فروشگاه‌های زیادی تعطیل شدند. شرکت‌های بزرگ اقدام به تعدیل نیرو کردن و همین امر نرخ بیکاری در کشور آمریکا را افزایش داد. آمارها نشان می‌دهد تعداد کسانی که برای دریافت بیمه بیکاری مراجعه کرده‌اند روزبه‌روز زیادتر می‌شود و اقتصاد آمریکا نسبت به مدت مشابه سال قبل کوچک‌تر شده است. افت شدید قیمت نفت آمریکا نیز یکی از این موارد بود. هنوز مشخص نیست که بعد از پایان کرونا اوضاع به حالت قبل بازمی‌گردد یا نه.

5-      دلیل پنجم به فصل درامدها مربوط می‌شود. با توجه به پایان موج اول کرونا امیدی در اقتصاد به وجود آمد که فصل جدیدی در اقتصاد به وجود خواهد آمد؛ اما با توجه به شیوع موج دوم کرونا بازهم شرکت‌های بزرگ آمریکایی سرمایه خود را در معرض خطر دیدند و طلا را جایگزین سرمایه‌های خود کردند.

باید دید با اتمام موج دوم و احیاناً کشف واکسن کرونا امیدها به اقتصاد بازخواهد گشت یا نه. این در حالی است که بسیاری از متفکران معتقدند بعدازاین با جهان پسا کرونا مواجه خواهیم بود و جهان دیگر به چهره قبلی خود بازنخواهد گشت. جهان پسا کرونا چهره جدیدی خواهد داشت که باعث ایجاد تحولات اقتصادی و سیاسی در جهان خواهد بود.

 

آخرین آمارها از نرخ طلا و سکه در کشور

طبق آخرین خبرها قیمت طلا و سکه در روز 15 تیر در بازار بازهم روندی افزایشی داشته است. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به بیش از 10 میلیون و 380 هزار تومان رسیده است. همچنین قیمت نیم‌سکه 5 میلیون و 50 هزار تومان و قیمت ربع‌سکه به 2 میلیون و 960 هزار تومان رسیده است. هر گرم طلای 124 عیار به 924 هزار و 300 تومان معامله شد و قیمت طلا در بازارهای جهانی نیز به یک هزار و 755 دلار در هر اونس رسید.

 

به روزترین قیمت ها و نرخ شاخص های طلا و سکه و ارز در سایت ملک7

برای اطلاع از قیمت های روز طلا ، سکه ، ارز ، مسکن، بورس و سهام و… و همچنین اطلاع از اخبار و اطلاعیه های مسکن و بازار های دیگر سرمایه گذاری  میتوانید به راحتی به سایت اخبار مسکن ملک هفت مراجعه نمایید. همچنین کارشناسان و متخصصان melke7 آماده راهنمایی و مشاوره شما عزیزان در زمینه خرید ملک میباشند.

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/Lda
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *