مروری بر تاریخچه سازه های پارچه ای

زمان مطالعه: 4 دقیقه

متحرک

۴۴۰۰۰ سال قبل در عصر یخبندان و در دشت های یخ زده سیبری انسان هایی از سرمای شدید نجات پیدا کرده بودند آنها پوست حیوانات را بین چوب ها آویزان کرده و برای خود سرپناهی گرم ساخته بودند.

پس از آن عشایر، چادر نشینان و سرخپوستان از پوست حیوانات برای داشتن خانه بهره می بردند.

یکی از ابتدایی ترین نوع چادر های کوچ نشینان مغول که به یورت شهرت داشت بود.

امروز از سازه های پارچه ای در معماری مدرن و جدید استفاده های بسیاری می شود. این سازه ها به دلیل سبک بودن، انعطاف پذیری بالا و قابل بازیافت بودن بسیار حائز اهمیت و توجه هستند.

در معماری قرن ۲۱ از این سازه ها برای پوشش سقف ورزشگاه ها، سقف فروشگاه ها، سایبان پارکینگ فرودگاه ها و فضاهای بسیاری استفاده می شود.

یکی از مهمترین کاربردهای این سازه های چادری استفاده از آنها به عنوان سایبان در مناطق گرم است که نمونه بارز آن مسجد پیامبر در مدینه است.

مزایا استفاده از سازه های پارچه ای

  • فرم پذیری بسیار بالا
  • سبک بودن
  • زیبایی و تنوع طرح
  • استفاده از پارچه هایی با عمر مفید ۲۰+ سال
  • مقاومت در برابر باد تا ۱۱۰ کیلومتر (براساس نوع طراحی(
  • مقاومت در برابر بار فشاری مانند برف تا ۱۵۰ کیلوگرم در هر مترمربع
  • سرعت بالای ساخت و نصب
  • امکان برچیدن و نصب مجدد در محلی جدید
  • عدم تغییر رنگ پارچه در طول عمر مفید آن
  • تنوع رنگی پارچه و قابلیت نورپردازی
  • عایق صوت و حرارت
  • خاصیت ضد کپک و قارچ پارچه های پی وی سی
  • غیر قابل اشتعال
  • پارچه هایی با فناوری نانو و خود تمیز شونده

اهمیت استفاده از سازه های پارچه ای

امروزه سهم قابل توجهی از آب در ساخت مصالح ساختمان ها مصرف می شود. کمبود آب در دنیا معضلی بسیار مهم است که باید ما نیز اهمیتی خاص به این بخش از انرژی زمین بدهیم تا دچار بحرانی شدید در آینده ای نه چندان دور نشویم.

یکی از سیستم های ساختمانی در دهه اخیر به دلیل تعامل و سازگاری با محیط زیست بسیار مورد توجه قرار گرفته است سازه های کششی هستند.

موضوع مهم دیگر در ارتباط با سازه های پارچه ای مانا بودن این سازه ها در طبیعت است بدین صورت که قابل بازیات و بازگشت به طبیعت می باشند.

محصولات سازه های پارچه ای تیوان

گروه مهندسی تیوان به عنوان شرکت متخصص در زمینه معماری سازه های پارچه ای متحرک و ثابت فعالیت می کند.

محصولات اصلی این شرکت شامل طراحی، ساخت و اجرا انواع سازه های پارچه ای شامل انواع آلاچیق پارچه ای، سایبان پارچه ای، سقف متحرک برای کاربری های متفاوتی می باشد.

آلاچیق پارچه ای

این سازه های پر استفاده و زیبا در کاربری فراوانی به واسطه سایزهای مختلف و مقرون به صرفه بودن نسبت به مصالح دیگر دارند.

داشتن فضایی راحت و دلنشین برای استراحت در حیاط ، باغ و روف گاردن ما را ملزم به داشتن آلاچیق پارچه ای با طراحی بی نظیر و رنگ های متنوع می کند.

در دفتر سایت کاکتوس موزیک آلاچیق پارچه ای جهت استفاده برای مصاحبه های تصویری توسط سازه های پارچه ای تیوان طراحی، ساخت و اجرا شد که نتیجه آن بسیار رضایت بخش بود.

سایبان پارچه ای

برای سایه اندازی در فضایی خاص و یا جدا کردن دو فضا از یکدیگر بهترین گزینه استاده از سایبان های پارچه ای متناسب با کاربری ما می باشد.

استفاده از سایبان پارچه ای برای جلوگیری از دید دیگران از فضایی نامناسب در رستوران ارکیده واقع در میدان آرژانتین تهران توسط سازه های پارچه ای تیوان طراحی و اجرا شد .

استفاده از سایبان های پارچه ای برای ماشین و سایبان پارکینگ ودرو کاربرد بسیار مهم و پرطرفدار این سازه های مدرن امروزی است.

سازه های پارچه ای تیوان با دادن ایده های مختلف برای طراحی سایبان های خودرو کارفرما را به بهترین شکل راهنمایی می کند. پس از انتخاب طرح و نوع و رنگ پارچه و سازه براساس سلیقه فردی و شرایط اقلیمی کار برای ساخت با بهترین کیفیت به کارگاه فرستاده شده و نتیجه را می توان در پروژه های این شرکت مهندسی مشاهده کرد.

سایبان پارچه ای تراس هم گونه ای از این سازه با کیفیت و زیبا است برای ارادی که می خواهند فضای تراس یا حیاط خلوت خود را قدری شخصی تر و راحت تر کنند و بتوانند از آن استفاده بیشتری داشته باشند.

عمر مفید این سازه و پارچه های پی وی سی استفاده شده در آن ها یکی از مهمترین مزایای استفاده از این سازه های جدید و پرطرفدار معماری است.

سقف متحرک

این نمونه بی نظیر از سازه های پارچه ای هم عمر بسیاری ندارند این سازه ها نیز مانند بقیه سازه های مدرن معماری برحسب نیاز طراحی و تولید شده اند.

داشتن سقفی که هم که هر زمان نیاز بود باز باشد و هرزمان نه بتوان آن را جمع کرد ایده ای بی نظیر برای ساخا سقف متحرک بود.

خیلی از فضاها نیازمند وجود نور و آسمان در فصلی از سال هستند و در فصلی دیگر نیستند بنابراین داشتن سقف متحرک که تنها با زدن ریموت به راحتی باز و بسته شود و فضایی چهار فصل را بیافریند بهترین انتخاب است.

این گونه سقف ها برای کاربری های متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد از جمله آن ها سقف متحرک رستوران، سقف متحرک کافه، سقف متحرک استخر، سقف متحرک حیاط خلوت، سقف متحرک حیاط و … که البته به عنوان سایبان متحرک نیز نامیده می شوند.

 

5/5 - (2 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/mqK
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *