ادامه آموزش فصل سوم : فاصله شناسی

زمان مطالعه: 3 دقیقه

انواع دیگر فواصل موسیقایی

1 . اگر به فواصل کوچک نیم پرده ی کرُماتیک اضافه شود ، تبدیل به فاصله ی بزرگ و با اضافه شدن نیم پرده ی دیگر تبدیل به فاصله ی افزوده ، بازهم با اضافه شدن نیم پرده ی دیگر تبدیل به فاصله ی افزوده تر می شوند .

184

2 . اگر به فواصل بزرگ و درست ، نیم پرده ی کرُماتیک اضافه شود ، تبدیل به فاصله ی افزوده و با اضافه شدن نیم پرده ی دیگر ، تبدیل به فاصله ی افزوده می شوند .

185

3 . اگر از فواصل بزرگ ، نیم پرده ی کرُماتیک کم شود ، تبدیل به فاصله ی کوچک و با کم کردن نیم پرده ی دیگر تبدیل به فاصله ی کاسته و باز هم با کم کردن نیم پرده ی دیگر ، تبدیل به فاصله ی کاسته تر می شوند .

186

4 . اگر در فواصل کوچک و درست ، نیم پرده ی کرُماتیک کم شود ، تبدیل به فاصله ی کاسته و با کم کردن نیم پرده ی دیگر ، تبدیل به فاصله ی کاسته تر می شود .

187

188

 معکوس  (Inversion of Intervals)

اگر نُت اول ( بَم ) یک فاصله را یک اُکتاو بالا برده ( بعد از نُت دوم قرار دهید ) یا نُت دوم ( زیر ) یک فاصله را یک اُکتاو پایین آورده ( قبل از نُت اول قرار دهید ) فاصله ی معکوس ایجاد می شود .

تذکر : با کم کردن عددِ فاصله ، از عدد 9 معکوس آن به دست می آید .

200

همان طور که ملاحظه می شود ، مجموع اعداد یک فاصله با معکوس آن عدد 9 می باشد . پس برای پیدا کردن معکوس یک فاصله ، عدد آن فاصله را از عدد 9 کم می کنید .

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  آموزش کیوبیس بخش یازدهم از فصل دوم : پنجره پروژه ها

201

 

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/ANx
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *