ادامه آموزش فصل سوم : فاصله شناسی
سیستم کُماتیک یا هُلدِر (Holder System )
تفاوتی که در بین نیم پرده های دیاتُنیک و کرُماتیک موجود است ، یکی در آن ها و دیگری در مقدار آن ها می باشد . برای روشن شدن مطلب باید با سیستمی به نام هُلدِر ( Holder ) که توسط ویلیام هُلدِر معرفی شده است آشنا شوید تا تفاوت مقدار آن ها نیز مشخص شود .
در سیستم هُلدِر هر پرده از 9 واحد مساوی به نام کُمای هُلدِری (Comma) که هر نیم پرده ی دیاتُنیک از 4 واحد ( کُما ) و هر نیم پرده ی کرُماتیک از 5 واحد ( کُما ) تشکیل شده است به طوری که اگر هر پرده را به دو قسمت کنند اجبارا به دو قسمت نامساوی تقسیم خواهد شد :
- یک نیم پرده ی کرُماتیک 5 واحدی و یک نیم پرده ی دیاتُنیک 4 واحدی مانند : ” دُ ” 5 واحد ( کُما ) ” دُ ” دییز 4 واحد ( کُما ) رِ
- و یا به عکس یک نیم پرده ی دیاتُنیک 4 واحدی و یک نیم پرده ی کرُماتیک 5 واحدی مانند : ” دُ ” 4 واحد ( کُما ) ” رُ بِمُل ” 5 واحد ( کُما ) ” رِ بِکار “
تذکر مهم : فاصله ی پرده ای در موسیقی از دو نیم پرده ی دیاتُنیک و کرُماتیک تشکیل شده که اگر از هر یک از آن ها نیم پرده ی کرُماتیک کم کنید ، نیم پرده ی دیاتُنیک و اگر از آن ها نیم پرده ی دیاتُنیک کم کنید نیم پرده ی کرُماتیک باقی می ماند .
نُت های مترادف یا اِنهارمُنیک ( Enharmonic Notes )
دو نُت غیر هم نام که اجرای آن ها بر روی شستی های پیانو یکی باشد ، مانند ” دُ دییز ” و ” رِ بِمُل ” را مترادف یا اِنهارمُنیک گویند .
اگر نُت اول ( بَم ) یک فاصله را نیم پرده ی کرُماتیک بالا یا نُت دوم ( زیر ) را نیم پرده ی کرُماتیک پایین ببرید ، فاصله نزدیک تر می شود ، ولی باز هم تعداد فاصله های میانی آن ثابت می ماند .
تذکر : اگر نُت اول ( بَم ) یک فاصله را نیم پرده ی کرُماتیک پایین یا نُت دوم ( زیر ) را نیم پرده ی کرُماتیک بالا ببرید ، فاصله دورتر می شود . ولی تعداد فاصله های میانی آن ثابت می ماند .
لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/fFO
کوتاه کننده لینک
کد QR :
آخرین دیدگاهها