ادامه آموزش فصل سوم : فاصله شناسی

زمان مطالعه: 3 دقیقه

سیستم کُماتیک یا هُلدِر (Holder System )

تفاوتی که در بین نیم پرده های دیاتُنیک و کرُماتیک موجود است ، یکی در آن ها و دیگری در مقدار آن ها می باشد . برای روشن شدن مطلب باید با سیستمی به نام هُلدِر ( Holder ) که توسط ویلیام هُلدِر معرفی شده است آشنا شوید تا تفاوت مقدار آن ها نیز مشخص شود .

در سیستم هُلدِر هر پرده از 9 واحد مساوی به نام کُمای هُلدِری (Comma) که هر نیم پرده ی دیاتُنیک از 4 واحد ( کُما ) و هر نیم پرده ی کرُماتیک از 5 واحد ( کُما ) تشکیل شده است به طوری که اگر هر پرده را به دو قسمت کنند اجبارا به دو قسمت نامساوی تقسیم خواهد شد :

  1. یک نیم پرده ی کرُماتیک 5 واحدی و یک نیم پرده ی دیاتُنیک 4 واحدی مانند : ” دُ ”   5 واحد ( کُما )   ” دُ ” دییز   4 واحد ( کُما )   رِ
  2. و یا به عکس یک نیم پرده ی دیاتُنیک 4 واحدی و یک نیم پرده ی کرُماتیک 5 واحدی مانند : ” دُ ” 4 واحد ( کُما )  ” رُ بِمُل ”  5 واحد ( کُما ) ” رِ بِکار “

179

تذکر مهم : فاصله ی پرده ای در موسیقی از دو نیم پرده ی دیاتُنیک و کرُماتیک تشکیل شده که اگر از هر یک از آن ها نیم پرده ی کرُماتیک کم کنید ، نیم پرده ی دیاتُنیک و اگر از آن ها نیم پرده ی دیاتُنیک کم کنید نیم پرده ی کرُماتیک باقی می ماند .

180

نُت های مترادف یا اِنهارمُنیک ( Enharmonic Notes )

دو نُت غیر هم نام که اجرای آن ها بر روی شستی های پیانو یکی باشد ، مانند ” دُ دییز ” و ” رِ بِمُل ” را مترادف یا اِنهارمُنیک گویند .

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  ادامه آموزش فصل اول : مبانی موسیقی کاربردی

181

اگر نُت اول ( بَم ) یک فاصله را نیم پرده ی کرُماتیک بالا یا نُت دوم ( زیر ) را نیم پرده ی کرُماتیک پایین ببرید ، فاصله نزدیک تر می شود ، ولی باز هم تعداد فاصله های میانی آن ثابت می ماند .

182

تذکر : اگر نُت اول ( بَم ) یک فاصله را نیم پرده ی کرُماتیک پایین یا نُت دوم  ( زیر ) را نیم پرده ی کرُماتیک بالا ببرید ، فاصله دورتر می شود . ولی تعداد فاصله های میانی آن ثابت می ماند .

183

3.5/5 - (6 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/fFO
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *