آموزش میکس- آموزش فارسی میکس حرفه ای- بخش دوم

زمان مطالعه: 5 دقیقه

میکس- آموزش فارسی - بخش دوم

مقدمه بخش دوم

این آموزش میکس برای توضیح اینکه چگونه می توان یک میکس خوب خلق کرد طرح شده است. هر چند که میکس تنها یکی از مراحلی است که موجب خلق یک ضبط خوب صدا می شود. فاکتورهای مهم دیگری نیز در ایجاد یک ضبط با کیفیت مشراکت دارند:

فصل 1: “تصویر کلی یک قطعه ضبط شده موسیقی”

این فصل شامل ۱۱ مشخصه کلی یک ضبط خوب و توضیح آنها می باشد: سبک، ملودی، ریتم، هارمونی، اشعار، تنظیم، سازبندی، ساختار آهنگی، اجرا، کیفیت تجهیزات و ضبط، میکس، هر یک از این مشخصات باید اساسا دارای کیفیت خوب باشند و در صورتیکه حتی یکی از آنها فاقد این خصوصیت باشد، کار ضبط را با مشکل مواجه می کند. میکس تنها یکی از این ۱۱ مشخصه است، اما در عین حال یکی از قدرتمند ترین آنها است چرا که می تواند برخی از خصوصیات ضعیف تر و اشکالات را پنهان کند و در مقابل خصوصیات زیبایی که در مشخصه های قوی تر کار وجود دارد را روشن تر جلوه دهد.

در فصل اول می بینیم که مهندس صدا چه کارهایی برای پالایش این اجزا می تواند انجام دهد.ادامه کتاب به توضیح درباره مشخصه میکس می پردازد. |

فصل 3: “راهنمایی هایی برای انجام یک میکس خوب”

این فصل تمام دلایلی را که برای خلق یک روش خاص میکس یا روشی دیگر وجود دارند را توضیح می دهد. | بخش A: این بخش توضیح می دهد که چگونه سبک موسیقی بر روی روش میکس آهنگ تأثیر می گذارد. بخش B این بخش شرح می دهد که چگونه آهنگ و تمام جزئیات آن، روش میکس آن آهنگ را تعیین می کند، این بخش به بررسی جزئیات آهنگ می پردازد و توضیح می دهد که چگونه هر یک از این مشخصات ممکن است در به کارگیری و جایگذاری درجه های صدا، اکولایزرها، پن و افکت ها تأثیر گذار باشند بخش : در مورد این مطلب بحث می کند که چگونه افراد مختلف از جمله صدابرداری گروه موسیقی، تهیه کننده، شنوندگان و…. در روشی که میکس انجام می شود مشارکت دارند. این مطلب سخت ترین کاری که صدابردار باید انجام دهد را توضیح می دهد که عبارت است از اینکه نظرات و پیشنهادات و خواسته های تمام کسانی را که در پروژه مشارکت دارند را گرفته و تصمیم گیری کند که کدام یک برای انجام این پروژه بهتر است. سپس با مهارت کامل شروع به کار کند تا در نهایت بهترین ضبط و میکس ممکن را ارائه دهد. به این ترتیب او می تواند نقش فوق العاده ای که عوامل انسانی مختلف و نظرات و خواسته های آنها در انجام کار دارد را به طور عادلانه و صحیح پوشش دهد

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  آموزش کیوبیس بخش سوم از فصل اول : مدیریت پروژه و فایل ها

فصل ۲: ارائه تجسم تصویری”

این فصل به شرح چارچوب تعریف شده کتاب در مورد تصاویر و جایگیری ظاهری صدا بین بلندگوها می پردازد. بخش A تفاوت میان دریافت امواج فیزیکی صدا که از بلندگوها بیرون می آیند را با حس مجتم شده از تصاویر نشان می دهد. این نکته مهمی است چرا که این دو گاهی اوقات ترکیب شده اما تصاویر فقط تجسم را نشان می دهند نه امواج فیزیکی صدا را. | بخش B به معرفی تصویری درجه صدا (ولوم)، فرکانس و پن می پردازد و سپس محدوده تصاویر را توضیح می دهد.(فضای محدود شده ای که میکس در میان بلندگوها شنیده می شود.)

فصل ۴: “وظایف و کارکردهای تجهیزات استودیو و نمایش تصویری پارامترهای مرتبط”

این فصل با استفاده از تصاویر توضیح داده شده در فصل ۲ به توضیح عملکرد هر یک از تجهیزات استودیو در میکس می پردازد. این توضیحات به صورت خلاصه اما تکنیکی به شرح عملکرد این تجهیزات می پردازد. چنانچه خواهید دید، تصاویر، جزئیات و وظایف پیچیده را به راحتی قابل درک می کنند.) بخش A: این بخش وظایف اولیه فیدر ها، کمپرسور و لیمیتر، نویزگیت ها و چگونگی تنظیم آنها برای سازهای مختلف در سبک های گوناگون موسیقی را توضیح می دهد. | پخش B این بخش تفاوت میان انواع گوناگون اکولایزرهای گرافیکی، پارامتریک و رول آف را شرح می دهد و تمام محدوده های فرکانسی موجود در صدا را توضیح می دهد. در کنار فرکانس های منفرد، مهم است که بدانیم چگونه فرکانسهای مختلف در کنار یکدیگر صدا ها را خلق می کند. این ساختار هارمونیک، زیر بنای ساخت صدا می باشد. این نکته مهمی است چرا که وقتی شما از یک اکولایزر استفاده می کنید در واقع ولوم هارمونیک های صدا را تغییر می دهید. مهمتر اینکه این بخش یک فرایند پله به پله برای استفاده از اکولایز به شما ارائه می دهد تا بتوانید صدایی خوب که منطبق بر خواست شما می باشد تولید کنید. بخش C: اصول جایگذاری چپ به راست در میکس را پوشش می دهد. (Paining) بخش D هر یک از عملکرد ها و پارامترهای معمول در تأخيرها، فلنجرها، گروسها، انتقال دهنده های فاز، پس آوا ها و پردازنده های هارمونی را توضیح می دهد. در اینجا تمام جزئیات تجهیزات به صورت تصویری پوشش داده خواهد شد. تصاویر برای نشان دادن اینکه چگونه کلیه تجهیزات به همراه هم برای خلق روشهای مختلف میکس به کار می روند استفاده می شوند

باشد، بلکه او باید با پیچیدگی های مختلفی که می توانند بوسیله تجهیزات در میکس خلق شوند به خوبی آشنا شود.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  ادامه آموزش فصل سوم : فاصله شناسی

این بخش بررسی های عمیقی در مورد اینکه چگونه هر یک از تجهیزات در استودیو، داینامیک های موسیقایی و حسی مختلفی برپایه سبک موسیقی و آهنگ و جزئیات آن و چیزی که مردم می خواهند، خلق می کند، انجام می دهد. تجهیزات در اتاق کنترل این فصل با توضیح سه سطح از داینامیک هایی که می توانند بوسیله هر یک از

از جمله درجه های صدا، اکولایزر، پن و افکتها خلق شوند شروع می شود. سپس در مورد هر وسیله در اتاق کنترل توضیح می دهد که این وسیله بر پایه سه سطح ممکن داینامیک ها برای درجه های صدا، اکولایز، پن و افکت های بر پایه زمان، چه کاری انجام می دهد. ( شامل چیدمان و جایگیری وسیله و تنظیمات مرتبط، طرح استقرار و تنظیمات متغیر) بدانید، دنیایی هنگامی که تمام کارهایی که می توان بوسیله تجهیزات در استودیو انجام داد را

کاملا جدید مقابل شما قرار خواهد گرفت.

فصل ۶: روشهای میکس”

این فصل کاوشی است در مورد داینامیک هایی که می توانند بوسیله ترکیب تجهیزات استودیو به همراه هم، ایجاد شوند. صرف نظر از اینکه شما از کدام وی اس تی یا پلاگین در میکس خود استفاده کنید .  این فصل توضیح می دهد که چگونه داینامیک های سطح بالا می توانند با استفاده از ترکیب تنظیمات گوناگون و متنوع خلق شوند. هنگامی که شما سبک خاصی از میکس را خلق کرده اید، سخت ترین کار ممکن این است که تمام تنظیمات را روی تمام دستگاه ها یکباره تغییر دهید تا سبک خاص و جدیدی از میکس را ایجاد کنید. هیچ چیز سخت تر و پیچیده تر از این بررسی فنی نیست. این فصل در مورد این تکنیک بحث می کند

فصل ۵: “داینامیک های موسیقایی و حسی معمول و متداولی که بوسیله تجهیزات استودیویی خلق می شوند.”

این فصل ابتدا در مورد داینامیک های متفاوتی که در موسیقی یافت می شوند و محدوده بسیار بزرگ و باورنکردنی ممکن که افراد مختلف در موسیقی درک می کنند که شامل احساسات و عواطف، فرم های خیالی و واکنش های روانشناختی و فیزیکی، تصاویر ذهنی و حتی مضامین فرهنگی و معنوی می باشد، توضیح می دهد.

کنسول میکس و بقیه تجهیزات در استودیو می توانند داینامیک های موسیقایی و حسی خلق کنند. بنابراین یک صدابردار تنها نباید راجع به کار تجهیزات اطلاعات داشته است

 

در پستهای بعدی با ادامه ی حرفه ای آهنگ با فروشگاه الو وی اس تی همراه باشید

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/aOj
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *