آموزش میکس- آموزش فارسی میکس حرفه ای- بخش چهارم

زمان مطالعه: 5 دقیقه

میکس- آموزش فارسی - بخش چهارم

به عنوان یک صدابردار، ممکن است به یک نت نابجا در ملودی اشاره کنید، اما ممکن است که همان نت به صورت تعمدی به کار رفته باشد. همچنین ممکن است با موردي از: بداهه نوازی گروه در خلال ملودی اصلی و مثلاً در بین جملات خواننده (مخصوصا در موسیقی جاز) موافق نباشید. در این مواقع شما می توانید به آنها یادآوری کنید که این می تواند ایده خوبی باشد. که آنها ملودی را به صورت صحیح در کروسی اول بنوازند یا بخوانند تا ملودی درست را نکات مثبت یک ملودی می تواند جذابیت، زیبایی، و قابل حسی و درک بودن آن باشد و نکات منفی ملودی می تواند شلوغ بودن بیش از حد، ساده و پیش پا افتاده

اگر اطلاعات زیادی راجع به پیچیدگی های ریتمها داشته باشید، ممکن است پیشنهاداتی را در مورد آن ارائه کنید. دنیایی از ریتمهای گوناگون وجود دارد که در کلاسهای تئوری موسیقی آموخته می شوند. اما به هر حال اگر شما هیچ چیزی هم در مورد ریتمها ندانید، هنوز یک چیز وجود دارد که می توانید راجع به آن بحث کنید: “یا ریتم خیلی شلوغ یا خیلی ساده است؟”

همه می توانند بگویند که ملاقلان ریتم کسل کننده یا خیلی پیچیده است. اگر – – – ،ایتا جوانان بگیرد نتیجه می گیرید که ریتم احتیاج به پرتر شدن و اصلاح دارد. اگر نتوانید — 五 | – 。- 2 تحمل کنید؛ نتیجه می گیرید که ریتم احتیاج به خلوت تر شدن و برداشتن قسمتهای زائد آن دارد. وقتی که قسمتی از ریتم با قسمتی دیگر از ان همخوانی نداشته باشد، باید گروه را متوجه آن کنید. مثلاً ممکن است قطعه یا پارت گیتار با کیبورد یا Kick ll همخوانی نداشته باشد.

برای مثال ممکن است پیشنهاد کنید که الگوی درامز برای یک بیت تغییر کند و به صورت پاساژ یا بریج ظاهر شود و با ممکن است تغییری در پارت گیتار بار برایسازگاری و پیوستگی سبک، متفاوت و متغیر هستند. در بعضی آهنگها، سبک قوی، معین و پیوسته است. در حالی که در بعضی دیگر ممکن است سبک مشخصی موجود نباشد (اگرچه سبک می تواند “بی سبکی “باشد )، بعنوان یک صدابردار، شما می توانید. پیشنهاداتی را ارائه کنید که به قدرت و پیوستگی و محسوس تر شدن سبک کمک کند. چنین توضیح و تعییری ممکن است وقتی ارائه شود که یک چیزی در آهنگ مناسب و بجا نباشد. مثلا ممکن است به این نکته اشاره کنید که یک چیع گیتار الکتریک شاید مناسب حالی و هوای یک آهنگ عاشقانه نباشد، یا یک افکت Flange فضایی ممکن است مناسب یک قطعه Rock in Roll نباشد. ممکن است کسی بخواهد صدا یا افکنی را که در آهتگی دیگر شنیده است استفاده کند، اما می دانیم که این صدا یا افکت مناسب موسیقی فعلی نیست. یکی از مسئولیتهای صدابردار این است که این ناسازگاریها و ناهماهنگی ها را یادآوری کند.(البته با حفظ احترام و ادب ) یی جردن به این مطلبی که هر مشخصه چگونه با پیوستگی کل یک آهنگ در ارتباط است و در آن نقش دارد، می تواند اغلب ناهماهنگی ها و معایبی را که احتیاج به اصلاح نهایی دارند آشکار سازد. مهمتر از ان اینکه چنین تجزیه و تحلیل جزء به جزء و مفصلی، معمولاً می تواند به شما در خلق تفکرات جدید و ایده های نو کمک کند، ارزشها و نکات مثبت برای یک سبک یا تم، می تواند وجود و پیوستگی، رنگ و

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  آموزش کیوبیس فصل سیزدهم بخش هجدهم : افکتهای صوتی

همچنین پیچیدگی آن باشد. نکات منفی آن نیز می تواند تکرار، غیر خلاقانه بودن و قابل پیش بینی بودن آن باشد.

مشخصه ۲: ملودی ” ملودی ایراد دارد” نه تنها در فرایند تولید کم اثر هستند بلکه ممکن است رابطه شما با گروه را نیز خراب کند. حقیقت این است که شما نمی توانید چیز زیادی راجع به خط ملودی بگویید. شاید بگویید که ملودی خیلی شلوغ یا خیلی ساده است در حالیکه در هر دو حالت ممکن است این دقیقاً چیزی باشد که خواسته گروه و مد نظر آنهاست. برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات کپی رایت، در صورتیکه شما بفهمید که خط ملودی دقیقاً شبیه یک آهنگ دیگر است، ممکن است بخواهید که این نکته را بیان کنید کهکروس ها مناسب باشد. امکان دارد که تغییر در ریتم در جاهایی ناکارآمد یا گیج کننده باشد. در این صورت باید بگویید “آیا این واقعا چیزی است که شما می خواهید؟”

همچنین شما می توانید در مورد تمپوی موسیقی با توجه به سبک و حالت آن نظر دهید. اغلب گوش دادن به ملودی خواننده (Vocal) می تواند روش خوبی برای بدست آوردن تمپوی مورد نیاز و صحیح باشد.

نکات مثبت ریتم می تواند پیچیدگی یا سادگی آن باشد. نکات منفی می تواند شلوغی یا خلوتی بیش از حد، تمپوی غلط و نامناسب و گسیختگی و بی ربطی آن باشد.

ضبط صداهای دیگر استفاده کنید. مثلا می توانید همین عمل را برای داشتن یک افکت کر کلیسایی مورمن” بصورت استریوی کامل انجام دهید.

بسیاری از گروهها از تمام تواناییها و امکانات موجود برای ضبط صداهای زمینه اطلاع کافی ندارند، بنابراین وظیفه صدابردار است که در مواقع مناسب استفاده از این امکانات را پیشنهاد کند. معمولا بهتر است که گروه صداهای زمینه را دو یا چند بار ضبط کنند تا بتوان از میان آنها قسمتهای مناسب را انتخاب کرد و به کار برد.

نکات مثبت برای هارمونی می تواند در بر داشتن قسمتهای چندگانه با ساختار آکوردی منحصر بفرد آن باشد. نکات منفی آن می تواند سادگی یا شلوغی بیش از حد و همچنین داشتن تنظیم و ساختار آكوردی نامناسب یا غلط باشد.

مشخصه ۴: هارمونی

اگر بتوانید قطعه های هارمونی برای یک گروه تنظیم کنید خواه آنکه این قطعه ها توسط ساز زنده نواخته شوند یا شما از وی اس تی ها بهره بگیرید ، آنها طبیعتا به شما ایمان خواهند آورد، البته در صورتیکه آنها توانایی اجرای آن را داشته باشند. بلعکس اگر چیزی درباره ساختار آکورد ها، معكوسها و… ندانید، اکثر افراد می توانند بگویند که این موسیقی، به نوعی خوب صدا نمی دهد.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  ادامه آموزش فصل اول : مبانی موسیقی

گذشته از نقد کردن در مورد نتهای بکار رفته در قطعه های هارمونی، شما می توانید در مورد تعداد این قطعه ها و نحوه قرار گیری آنها در میکس نهایی اظهار نظر کنید. ممکن است یک گروه آگاهی کاملی راجع به راه های مختلفی که هارمونی و صداهای زمینه می توانند ضبط شوند نداشته باشد.

شما می توانید یک هارمونی به بخشی را با یک میکروفن ضبط کنید و در میکس آنها را به بلندگوی چپ منتقل کنید، سپس همان سه بخش را روی یک تراک دیگر دوباره ضبط و به بلندگوی راست منتقل کنید و به این ترتیب هارمونیهایی کاملا استریو را خلق کنید. همچنین می توانید سه بخش را با سه میکروفن جدا ضبط و آنها را در قسمتهای راست، وسط و چپ در میان بلندگوها قرار دهید، سپس دوباره همان سه بخش را ضبط و بگونه ای جایگذاری کنید که از هر سه بخش ۲ تا در راست، وسط و چپ داشته باشید. همچنین می توانید یک هارمونی سه بخشی را ۱۰ بار روی ۱۰ تراک مختلف ضبط کنید و به این ترتیب ۳۰ صدا داشته باشید. سپس آنها را در دو تراک پخش کنید (اصطلاحأ Ping Pong) یا (Bounce)، هنگامی که این ۳۰ تراک را در ۲ تراک میکس کردید، می توانید ۱۰ تراک اصلی را پاک کرده و دوباره از این تراکها برای

مشخصه ۵: شعر

اینکه مستقیما به کسی بگویید که “شعر شما بد است نمی تواند تدبیر خیلی مناسبی باشد. جالب است بدانید که خیلی از آهنگهای ماندگار و موفق صرفأ دارای اشعار خوبی نبوده اند. بنابراین به شما پیشنهاد می کنم هنگامی که در مورد شعر کسی پیشنهاد یا نظر می دهید بسیار مراقب باشید، مگر اینکه او را به خوبی بشناسید. اگر شما یک کلمه به یک ترانه اضافه کنید طبق قانون شما مالک نصف آن ترانه خواهید بود، بنابراین می توان متصور بود که بعضی از ترانه سرایان به همین دلیل، در مورد پذیرش هر پیشنهادی بسیار محتاط باشند. بنابراین و به دلیل قوانین کپی رایت، یک صدابردار باید در مورد اظهار نظر در این بخش بسیار بسیار محتاطانه عمل کند. به جای مطرح کردن اشعار جدید، بهتر است که همیشه گروه را وادار کنید که ایده های جدید را خودشان مطرح کنند. یکی از چیزهای مهمی که باید در مورد آن خیلی دقت شود این است که اشعار موزون بوده و از لحاظ ریتم صحیح باشند. در سبک های معینی از موسیقی مانند Rap، هماهنگی وزنی وریتمی شعر با موسیقی کاملا حیاتی و مهم می باشد. اگر اشعاری را بشنوید که هجا بندی های آن خیلی زیاد یا خیلی کم باشد، باید با گروه در مورد آن و اینکه آیا تناسب ریتمیک خوبی با موسیقی دارد یا خیر، صحبت کنید. اگر نظر آنها مساعد نبود، به آنها در طرح ایده ای جدید کمک کنید.

 

با ما در پستهای بعدی و بخشهای بعدی آموزش فارسی میکس حرفه ای از بزرگترین و اولین فروشگاه وی اس تی یعنی فروشگاه الو وی اس تی همراه باشید

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/PgUOwU
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *