آموزش فصل سوم : فاصله شناسی

زمان مطالعه: 4 دقیقه

فصل سوم

فاصله شناسی

انتظار می رود هنرجو در پایان این فصل اهداف ی و رفتاری زیر را فرا گیرد :

اهداف آموزشی

  • فواصل موسیقی را بشناسد و نام آنها را یاد گرفته باشد .
  • تفاوت پرده و نیم پرده را بداند .
  • با علامات تغییر دهنده آشنا گردد .
  • نیم پرده های دیاتُنیک و کروماتیک را از یک دیگر تشخیص دهد .
  • انواع فواصل و معکوس آن را بشناسد .
  • فاصله های ساده و ترکیبی را تحلیل کند .

اهداف رفتاری

  • فواصل موسیقی را نام گذاری کند .
  • پرده و نیم پرده را تعریف کند .
  • علایم تغییر دهنده را مشخص کند .
  • نیم پرده های دیاتُنیک و کروماتیک را نشان دهد .
  • معکوس فواصل را بنویسد .
  • فاصله های ساده و ترکیبی را نمایش دهد .

فاصله ی موسیقیایی (Musical Interval)

تفاوت زیر و بمی یا نسبت فرکانس ( بسآمد ) میان دو صدا را فاصله گویند .

فاصله

1: متصّل (Conjunct) : عبارت است دو نُت پی در پی با رعایت ترتیب نُت ها مانند ” می ” تا ” فا ” یا ” سُل ” تا ” لا “

2 : منفصل (Disjunct)  : عبارت است از دو نُت غیر پی در پی مانند ” می ” تا ” دُ “

فاصله

نیم پرده ( Half Tone) و پرده (Whole Tone)

کوچکترین فاصله ی موسیقی در کشورهای غربی نیم پرده است ، در سازهای شستی دار اگر بین دو شستی سفید مجاور ، یک شستی سیاه باشد ، فاصله ی میان آن دو شستیِ سفید ، یک پرده است و در غیر این صورت فاصله ی هر شستی سفید یا سیاه مجاور نیز نیم پرده است .

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  یادگیری و آموزش ارز دیجیتال به صورت گام به گام

نیم پرده

تعیین نام فاصله ها (Nominating Musical Intervals)  

هر فاصله با توجه به تعداد نُت های تشکیل دهنده آن نام گذاری می شود .

مثلا فاصله ی ” دُ ” تا ” می ” که نُت ” رِ ” از میان آن ها حذف شده ( ” دُ ” ، ” رِ ” ، “می ” ) فاصله ی سوم نام دارد .

تذکر : تعداد فاصله های میانی هر فاصله ،همیشه یک کم تر از شماره ی فاصله می باشند .

مثلا فاصله ی سوم ، از دو فاصله ی مجاور هم ( ” دُ ” تا ” رِ ” و ” رِ ” تا ” می ” ) تشکیل شده است .

در حالی که این فاصله به علت تعداد نُت های تشکیل دهنده ی آن سوم می باشد .

نام فاصله ها

تذکر : برای جلوگیری از اشتباه معمولا فاصله را بالا رونده حساب می کنند .

نام فاصله های مختلف در موسیقی

اگر نُت های موسیقی را از نُت ” دُ ” تا ” دُ ” ی بعدی دنبال یک دیگر بنویسند فاصله ی هر یک از نُت ها از نُت  اولی به این صورت خواهد بود .

1 . فاصله ی یکم درست یا هم صدا (Perfect Unison) فاصله ی بین دو نُت هم نام و هم صدا را که مقدار آن صفر است ( مانند ” دُ ” تا ” دُ ” یکم درست گویند .

160

2 . فاصله ی دوم بزرگ (Major Second) فاصله ی بین دو نُت که یک پرده است ، ( مانند ” دُ ” تا ” رِ ” ) را دوم بزرگ گویند .

161

3 . فاصله ی سوم بزرگ (Major Third) فاصله ی بین دو نُت که 2 پرده است ، ( مانند ” دُ ” تا ” می ” ) را سوم بزرگ گویند .

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  بهترین راه برای آموزش نقاشی چیست؟

162

4 . فاصله ی چهارم درست (Perfect Fourth) فاصله ی بین دو نُت که 2 پرده و یک نیم پرده است ، ( مانند ” دُ ” تا ” فا ” ) را چهارم درست گویند .

163

5 . فاصله ی پنجم درست (Perfect Fifth) فاصله ی بین دو نُت که 3 پرده و یک نیم پرده است ، ( مانند ” دُ ” تا ” سُل ” ) را پنجم درست می گویند .

164

6 . فاصله ی ششم بزرگ (Mahor Sixth) فاصله ی بین دو نُت که 4 پرده و یک نیم پرده است ، ( مانند ” دُ ” تا ” لا ” ) را ششم بزرگ گویند .

165

7 . فاصله ی هفتم بزرگ (Major Seventh) فاصله ی بین دو نُت که 5 پرده و یک نیم پرده است ، ( مانند ” دُ ” تا ” سی ” ) را هفتم بزرگ گویند .

168

8 . فاصله ی هشتم بزرگ (Perfect Octave) فاصله ی بین دو نُت که 5 پرده و 2 نیم پرده است ، ( مانند ” دُ ” تا ” دُ ” ی یک اُکتاو بالاتر ) را هشتم یا اُکتاو درست گویند .

169

4.7/5 - (168 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/Rfk
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *