آشنایی با گره چینی فلزی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

در ابتدا قصد داریم درباره گره چینی توضیحاتی ارائه دهیم. گره چینی یکی از عناصر قدیمی در معماری ایران است که با استفاده از قرار دادن طرح های هندسی در کنار هم، نقش هایی متنوع خلق می کند. با بهره گیری از این هنر غنی ایرانی و زیبا، آثار بسیار با ارزش و اصیلی در طی سده های قبل ایجاد شده است که هویت ایران اسلامی می تواند از آن نشات بگیرد. هر شخصی که به آثار سنتی و اسلامی علاقه مند است، نیاز است که با گره چینی هم آشنا شود.

در هنر گره چینی، از برش، حک کردن، آجربری، کاشی تراشی، آینه بری و تکنیک های مختلف دیگری کمک گرفته می شود که با قرار دادن قطعه های مختلف در کنار هم، یک اثر هنری زیبا با نقش و نگار خاص ایجاد می کند. از هنر اصیل، زیبا و ایرانی گره چینی برای دکوراسیون منازل، فضاهای اداری و تجاری، اماکن مقدس و مساجد و حتی بانک ها می توان استفاده کرد. انتخاب مصالح در این هنر اهمیت بسیار دارد و از چوب، فلز یا دیگر مواد اولیه استفاده می شود. طرح و الگو های بیشماری هم برای ساخت آن استفاده می شود. آثاری که با گره چینی تولید می شوند، به دلیل وقت و زحمت زیادی که صرف تهیه و تولید آن می شود، هزینه بسیار بالایی دارند.

از جمله اشیایی که از هنر گره چینی می توان در آن ها استفاده کرد می توان به مبلمان، تابلو ها، درب و پنجره، لوستر ها و حتی جواهرات اشاره کرد. این معماری غنی ایرانی، به بسیاری از کشورها راه یافته است و کشورهای همسایه ایران، از این هنر اصیل باستانی ایرانی هم استقبال زیادی می کنند. در ادامه این مقاله قصد داریم به نوعی از گره چینی که برای ساخت آن از فلز استفاده می شود، بپردازیم و اطلاعات جامعی در این زمینه به شما ارائه دهیم.

گره چینی فلزی چیست؟

گره چینی فلزی که به هنر ایران در دوران اسلامی باز می گردد و بعد از ورود دین اسلام به ایران رونق گرفت، برای استفاده در درب و پنجره های مسجدها، کاخ ها، نرده ها، درب و پنجره های خانه ها و … به کار رفت. ترکیب هنر گره چینی فلزی با استفاده از چوب و شیشه های رنگی، جلوه ای بسیار زیبا به اثر نهایی می بخشد.

استفاده از نقوش هندسی با نظم مشخص و هماهنگ، به نظم و هماهنگی هستی اشاره دارد و دلیل استفاده از آثار گره چینی فلزی در اماکن مقدس و مسجد ها، همین مورد می تواند باشد. قرینگی و موزون بودن نقش هایی که با گره چینی ایجاد می شود، زیبایی منحصر به فردی ایجاد می کند که نشان از اصالت هنر ایرانی اسلامی است.

درب و پنجره و نرده گره چینی فلزی

درب و پنجره و نرده گره چینی فلزی در اماکن مختلفی مانند کاروان سراها، مدارس، خانه ها، باغ های سنتی ایرانی و اماکن مقدس مانند مساجد مورد استفاده قرار می گیرند و زیبایی این اماکن را صد چندان می کنند. با عجین شدن تکنولوژی روز و ابزارهای پیشرفته با روش های قدیمی و هنرمندانه، تولید و ساخت درب و پنجره های دارای گره چینی فلزی با پیشرفت چشمگیری مواجه شده است و طرح ها و آثار بسیار زیبایی با این روش هنرمندانه تولید شده است. درب و پنجره مسجدی را حتما در مساجد قدیمی مشاهده کرده اید که چه زیبایی نفس گیری دارند و حال با شیوه ساخت این درب و پنجره ها آشنا می شویم.

نوع فلز به کار رفته برای گره چینی فلزی

برای سفارش درب و پنجره یا موارد دیگر که با گره چینی فلزی ساخته می شوند، نیاز است که درباره انواع فلز مناسب برای این آثار هنری اطلاعاتی کسب کنید. همان طور که می دانید، درب و پنجره های با گره چینی فلزی، به دلیل موقعیت آن ها که در فضای باز قرار دارند و امکان برخورد باران و آب با این آثار هنری هست، نیاز است که از بهترین و با کیفیت ترین فلزات تولید شوند. توجه به ضد زنگ بودن این فلزات هم اهمیت بالایی دارند. برای این آثار از پروفیل های فولادی استفاده می شود. قوطی ها، نبشی ها و ورق ها برای بالا بردن استحکام محصول نهایی اهمیت زیادی دارد. همچنین برای استحکام بیشتر، این فلزات برای اتصال به یکدیگر، جوشکاری می شوند و برای جوشکاری از الکترود یا CO2 کمک گرفته می شود.

مشخصات اصلی یک اثر گره چینی فلزی با کیفیت

نحوه تشخیص کیفیت آثار گره چینی فلزی، توسط متخصصان این حوزه انجام می گیرد. در ابتدا باید کارشناس مربوطه به دانش هندسه و طراحی کاملاً آگاهی و تسلط داشته باشد. گروه تخصصی آسوفلز یکی از تیم های مجرب و متخصص در حوزه تولیدات گره فلزی است که با استفاده از کارشناسان با تجربه در این حوزه، انواع پروژه های هنری در این زمینه را انجام می دهند. نقش هایی که برای آثار گره چینی فلزی تولید می شود، باید توسط یک فرد متخصص طراحی شود و کاملاً منحصر به فرد باشد. پس از آن گره ها، نحوه انجام گره چینی، نحوه ترسیم و در نهایت اجرای آن، کاری بسیار تخصصی است که نیازمند دقت و تجربه بالایی است.

نوع جوشکاری که در آثار گره چینی فلزی انجام می گیرد، در اتصال درست و مناسب گره ها اهمیت بالایی دارد. بنابراین توجه به این نکته هم بسیار حائز اهمیت است. گره چیزی فلزی باید با جوشکاری CO2 تکمیل شود و عدم پاشش این نوع جوشکاری، بر کیفیت و بی عیب بودن محصول نهایی بسیار تاثیر گذار است.

موارد استفاده از گره چینی فلزی

در ادامه به صورت موردی به اماکن، اشیا و مواردی که در آن ها می توان از گره چینی فلزی استفاده کرد، اشاره می کنیم. گروه صنعتی آسوفلز از گره چینی فلزی در موارد زیر استفاده می کنند:

  • گنبد و گلدسته های مسجد ها
  • اماکن مذهبی
  • درب، پنجره، نرده، نورگیر و سقف های کاذب
  • ایستگاه های مترو، اتوبوس و فرودگاه ها
  • نرده های مجتمع های اداری تجاری و حتی مسکونی
  • برای ساخت المان های خاص در میادین شهر یا برای مناسبت های خاص مذهبی
  • طراحی های صنعتی

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم به جوانب مختلف گره چینی فلزی اشاره ای داشته باشیم تا از یک سو با این هنر زیبا و اسلامی آشنا شوید و از سوی دیگر برای افرادی که قصد خرید و یا سفارش آثار گره چینی فلزی را دارند، راهنما باشیم.

4.6/5 - (31 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/jdb
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *