ادامه آموزش فصل اول : مبانی موسیقی کاربردی
برای مشخص شدن نام این نُت ها :
- با کلید ” سُل “
- چون این نُت بالای حامل می باشد
با توجه به اصل 1 ، از نُت ” لا ” ( نُت مذکور روی خطوط اضافه است ) یک در میان تا 3 خط بالا می روید : ” لا ” ، ” دُ ” ، ” می ” در نتیجه ، نام نُت ، ” می ” است
- با کلید ” فا “
- چون این نُت پایین حامل می باشد
- با توجه به اصل 4 ، از نُت ” رِ ” ( نُت مذکور زیر خطوط اضافه است ) ، یک در میان تا 3 خط اضافه پایین می روید : ” رِ ” ، ” سی ” ، ” سُل ” در نتیجه ، نام نُت ، ” سُل ” است .
تذکر : برای جلوگیری از ازدیاد خطوط اضافه و سهولت در نُت خوانی ، از کلیدهای مختلف استفاده می شود .
رابطه ی نُت ها در کلیدهای ” دُ ” و ” فا ” با کلید ” سُل “
کلید ” دُ ” ی خط یکم ← نُت مربوط به کلید ” سُل ” را ، یک فاصله ی سوم پایین می آورد .
کلید ” دُ ” ی خط دوم ← نُت مربوط به کلید ” سُل ” را ، یک فاصله ی پنجم پایین می آورد .
کلید ” دُ ” ی خط سوم ← نُت مربوط به کلید ” سُل ” را ، یک فاصله ی هفتم پایین می آورد .
کلید ” دُ ” ی خط چهارم ← نُت مربوط به کلید ” سُل ” را ، یک فاصله ی نهم پایین می آورد .
کلید ” فا ” ی خط سوم ← نُت مربوط به کلید ” سُل ” را ، یک فاصله ی یازدهم پایین می آورد .
کلید ” فا ” ی خط چهارم ← نُت مربوط به کلید ” سُل ” را ، یک فاصله ی سیزدهم پایین می آورد .
تذکر 1 : کلید ” فا ” ی خط چهارم ( باس ) ، نُت مربوط به کلید باریتُن را یک فاصله ی سوم ( 3 نُت ) پایین می برد (عکس این موضوع نیز صحیح می باشد ، یعنی کلید باریتُن ، نُت مربوط به کلید ” فا ” ی خط چهارم ( باس ) را یک فاصله ی فاصله ی سوم بالا می برد ) .
تذکر 2 : اگر از هر نُت در کلید آلتو ( ” دُ ” ی خط سوم ) ، یک نُت بالا رفته و سپس یک اُکتاو پایین بیایند ، نام و موقعیت آن نُت در کلید ” سُل ” مشخص می شود .
تذکر 3 : اگر از هر نُت در کلید تِنُر ( ” دُ ” ی خط چهارم ) ، یک نُت پایین رفته و سپس یک اُکتاو پایین بیایند ، نام و موقعیت آن نُت در کلید ” سُل ” مشخص می شود .
لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/TAg
کد QR :
آخرین دیدگاهها