آموزش کیوبیس فصل چهارم بخش اول : گذرگاههای ورودی و خروجی

زمان مطالعه: 2 دقیقه

 فصل چهارم

گذرگاههای ورودی و خروجی

برنامه Cubase ار مجموعه ای از گذرگاههای ورودی و خروجی برای انتقال صدا بین برنامه با سخت افزار صوتی موجود در کامپیوتر استفاده می کند . گذرگاههای ورودی ( Input  busses ) این امکان را فراهم می سازد تا صدای ورودی به سخت افزار صوتی را به محیط برنامه منتقل نمایید . بنابر این  هنگامی که صدا را در محیط Cubase ضبط می کنید در واقع از یک یا چند گذرگاه ورودی در سیستم استفاده می کنید .

گذرگاههای خروجی نیز این امکان را فراهم می سازد تا صدای تولید شده یا موجود در برنامه را به سخت افزار صوتی موجود در سیستم منتقل نمایید . هنگامی که یک پروژه را در محیط Cubase  اجرا می کنید در واقع از گذرگاههای خروجی استفاده می  کنید .

بنابراین گذرگاههای ورودی و خروجی برای کار با برنامه Cubase اهمیت زیادی دارند . لازم است تا با سیستم گذرگاهها در برنامه Cubase آشنا شده و این گذرگاهها را به درستی تنظیم نمایید . سپس می توانید با خیالی آسوده عملیات ضبط ، اجرا و میکس صدا را انجام دهید .

 

تنظیم گذرگاهها

در محیط پروژه های Cubase هر تعداد گذرگاه می توان ایجاد نمود . در برنامه Cubase sx می توانید هر نوع گذرگاه صوتی مونو یا استریو یا فرمتهای پخش فراگیر را ایجاد نمایید  تنظیمات گذرگاهها در هر پروژه همراه فایل آن پروژه ذخیره می شوند . بنابراین می توانید همه گذرگاههای مورد نیاز را ایجاد و تنظیم نموده و سپس فایل پروژه را به عنوان یک الگو  ( Template )  ذخیره نمایید .

می توانید پروژه های جدید بر اساس الگوی ذخیره شده ایجاد نموده و به این ترتیب همه گذرگاههای مورد نیاز را قبلا ایجاد و تنظیم  نموده اید . اما در یک پروژه به چه نوع گذرگاههایی نیاز داریم ؟ این موضوع بستگی دارد به امکانات سخت افزار صوتی موجود در کامپیوتر ، تنظیمات صوتی موجود در سیستم و نوع پروژه فرض کنید یک کارت صوتی دارید که هشت ورودی و خروجی آنالوگ و دو ورودی و خروجی دیجیتال استریو دارد . فرض کنید پروژه مورد نظرشما با فرمت پخش فراگیر 5.1 باشد . فهرست گذرگاههای ورودی مورد نیاز شامل  موارد زیر می باشد :

  • حداقل به یک گذرگاه ورودی استریو نیاز دارید که به یک جفت ورودی آنالوگ متصل باشد . به این ترتیب می توانید صدا را به روش استریو ضبط کنید . اگر لازم است که از یک جفت ورودی آنالوگ دیگر نیز صدا ضبط کنید ، مجبورید یک گذرگاه ورودی استریو اضافه نمایید .
  • اگر چه می توانید ورودی استریورا در یک شیار تک کانال ضبط نمایید اما بهتر است از ورودی تک کانال برای شیارهای تک کانال استفاده نمایید .
  • برای ورودی صدای دیجیتال استریو بهتر است یک گذرگاه استریو ایجاد نمایید .
  • اگر بخواهید صدای فراگیر را داخل یک شیار با فرمت صدای فراگیر منتقل نمایید ، لازم است یک گذرگاه ورودی با فرمت پخش فراگیرایجاد و تنظیم نمایید .
شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  آموزش کیوبیس فصل شانزدهم قسمت نهم : کنترلر Midi

 

 

گذرگاههای خروجی که ممکن است در یک پروژه نیاز داشته باشید :

  • به منظور کنترل و شنیدن میکس های استریو به یک یا چند گذرگاه خروجی استریو نیاز دارید .
  • برای انتقال صدای دیجیتال به یک گذرگاه استریو نیاز دارید که به خروجی استریو دیجیتال متصل شده باشد .
  • به یک گذرگاه خروجی با فرمت پخش فراگیر ( مطابق با فرمت مورد پشتیبانی اسپیکرها ) نیاز دارید .

 

 

 

” ادامه دارد “

 

امتیاز بدهید

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/LVW
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *