نحوه سفارشی سازی پروفایل های Windows Server PowerShell

زمان مطالعه: 5 دقیقه

با مجله هشت پیک با مقاله ی نحوه سفارشی سازی پروفایل های Windows Server PowerShell همراه ما باشید

این مقاله بر نحوه سفارشی سازی پروفایل های PowerShell ویندوز سرور تمرکز خواهد کرد . اگر PowerShell ابزار روزانه شماست، ممکن است بخواهید پروفایل های خود را ایجاد و سفارشی کنید. پروفایل های PowerShell اساساً اسکریپت های PowerShell (PS1) هستند که هنگام شروع جلسه در PowerShell اجرا می شوند و برای پیکربندی یک محیط خاص استفاده می شوند.

پروفایل های PowerShell ویندوز سرور را سفارشی کنید

 

وقتی نمایه PowerShell خود را سفارشی می‌کنید، می‌توانید از آن برای راه‌اندازی محیط‌ها و خودکارسازی وظایف خاص در سرور ویندوز استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توانید دستورات، متغیرهای محیطی، نام مستعار، ماژول‌ها را وارد کنید، و توابع اضافه کنید. به زبان ساده، می‌توانید وظایف و محیط‌های مناسب خود را سفارشی کنید. اما قبل از شروع سفارشی‌سازی، ابتدا باید بررسی کنید که آیا موجودی دارید یا خیر. اگر نه، باید یک نمایه PowerShell ایجاد کنید.

نحوه بررسی و ایجاد نمایه جدید PowerShell

برای بررسی اینکه آیا یک نمایه PowerShell موجود در سرور ویندوز دارید، PowerShell را به عنوان مدیر باز کنید، Test-Path $profile را تایپ کنید و Enter را بزنید . این خط فرمان به طور خودکار آزمایش می کند که آیا شما یک نمایه PowerShell قبلی در سیستم خود دارید یا خیر. اگر پروفایل موجود در سرور وجود نداشته باشد، PowerShell نادرست را نشان می دهد، و شما باید یک پروفایل جدید ایجاد کنید.

برای ایجاد یک پروفایل PowerShell جدید در ویندوز سرور، از دستور New-Item استفاده کنید و Ente r را فشار دهید. شبیه این خواهد شد:

if (!(Test-Path -Path <profile-name>)) {
New-Item -ItemType File -Path <profile-name> -Force
}

پروفایل های PowerShell ویندوز سرور

دستور if به شما امکان می دهد یک نمایه جدید بدون بازنویسی پروفایل موجود دیگر ایجاد کنید.

به عنوان مثال، اگر می خواهید یک PowerShell از کاربر برنامه میزبان ایجاد کنید، دستور زیر را اجرا کنید:

if (!(Test-Path -Path $PROFILE)) {
New-Item -ItemType File -Path $PROFILE -Force
}

نحوه سفارشی سازی پروفایل های Windows Server PowerShell

اکنون که یک نمایه PowerShell دارید، نکته بعدی این است که آن را مطابق تنظیمات خود سفارشی کنید. کارهای زیادی می توانید در اینجا انجام دهید. اجازه دهید به سفارشی سازی های رایج PowerShell در سرور ویندوز نگاه کنیم.

نمایه PowerShell خود را ویرایش کنید

 

پروفایل های Windows Server PowerShell را سفارشی کنید

دستور notepad برای ویرایش پروفایل شما استفاده می شود. برای مثال، اگر می‌خواهید نمایه PowerShell خود را ویرایش کنید، دستور notepad $profile را اجرا کنید . به یاد داشته باشید که نام نمایه مانند notepad $PROFILE .AllUsersAllHosts را برای همه کاربران مشخص کنید.

همچنین اگر می خواهید پروفایل PowerShell را ویرایش کنید، دستور psEdit را اجرا کنید و پروفایلی را که می خواهید ویرایش کنید را مشخص کنید. برای مثال، از psEdit $PROFILE برای ویرایش کاربر فعلی استفاده کنید. می توانید موارد زیر را به پروفایل اضافه کنید.

اگر می خواهید رنگ پنل کنسول را به چیزی شبیه آبی تغییر دهید، دستور $ps.Options.OutputPaneBackground = ‘آبی’ را اجرا کنید.

اگر می خواهید اندازه اول فایل پروفایل را تغییر دهید دستور $ps.Options.FontSize =22 را اجرا کنید . مقدار 22 اندازه فونت است و می توانید آن را به هر چیزی که می خواهید تغییر دهید.

اضافه کردن توابع به نمایه PowerShell

پروفایل های Windows Server PowerShell را سفارشی کنید

هدف از توابع پروفایل PowerShell انجام هر گونه وظایف مشخص شده است. به عنوان مثال، اگر می خواهید یک آدرس وب خاص مانند مایکروسافت اج را در مرورگر خود باز کنید. برای باز کردن خودکار آدرس Edge از دستور زیر استفاده کنید.

تابع Open-EdgeURL {
Start-Process -FilePath "msedge" -ArgumentList "http://localhost:32400"
}

می توانید مقادیر را جایگزین کنید و دستور را مطابق با نیاز خود تغییر دهید. پس از اتمام افزودن توابع PowerShell، آنها را در دفترچه یادداشت ذخیره کنید تا بتوانید بعداً آنها را ویرایش کنید.

نکته: مایکروسافت اج را با استفاده از خط فرمان در ویندوز 11/10 اجرا کنید

دایرکتوری های کاری سفارشی را تنظیم کنید

سفارشی سازی نمایه PowerShell بعدی ایجاد دایرکتوری های سفارشی است. به عنوان مثال، اگر چندین فایل PS1 دارید و می‌خواهید که نمایه PowerShell شما به طور خودکار در پوشه کاری بارگیری شود. اگر می‌خواهید PowerShell همیشه یک دایرکتوری خاص را قرار دهد، از دستور Set-location استفاده کنید . در زیر یک دستور کامل آمده است:

Set-Location -Path "DRIVE_LETTER:\FOLDER\PATH\"

این یک مثال خوب است؛

Set-Location -Path "C:\scripts"

توجه داشته باشید که می توانید هر مکانی را در سرور سیستم ویندوز خود یا هر درایو دیگری مشخص کنید. پس از اتمام کار، همیشه دستور .$profile را اجرا کنید و شروع به استفاده از نمایه کنید.

نام مستعار نمایه PowerShell را سفارشی کنید

پروفایل های Windows Server PowerShell را سفارشی کنید

مانند لینوکس، شما همچنین می توانید یک نام مستعار به پروفایل خود اضافه کنید تا دستورات طولانی را آسان تر اجرا کنید. ما از دستور Set-Alias ​​برای سفارشی سازی نام مستعار در سرور ویندوز استفاده می کنیم. اگر می خواهید Notepad را به صورت خودکار و فوری از PowerShell باز کنید، می توانید یک نام مستعار مانند شکل زیر اضافه کنید.

Set-Alias ​​-Name np -Value 'C:\Windows\notepad.exe

همیشه، پس از ایجاد تغییرات در نمایه، آن را در Notepad ذخیره کنید و سپس دستور .$profile را اجرا کنید . این دستور همان تغییرات را در پروفایل PowerShell ذخیره می کند.

امیدواریم اکنون بتوانید چیزی را در پروفایل های Windows Server Powershell شخصی سازی کنید.

در ادامه بخوانید: یک فایل را با استفاده از PowerShell در ویندوز دانلود کنید

نمایه پیش فرض در PowerShell چیست؟

معمولاً هیچ نمایه PowerShell پیش فرض در سرور ویندوز وجود ندارد. با این حال، می توانید یکی را ایجاد کرده و با استفاده از ویرایشگرهای متن، ترجیحاً Notepad، آن را ویرایش کنید. از آنجا، می توانید پروفایل را با توجه به وظیفه یا محیطی که می خواهید تنظیم یا اجرا کنید، سفارشی کنید.

بخوانید: دسترسی PowerShell Export-CSV به مسیر ممنوع است

آیا می توانید نمایه PowerShell را سفارشی کنید؟

آره. شما می توانید PowerShell را با توجه به وظایف، توابع، نام مستعار، رنگ صفحه و غیره سفارشی کنید. کارهای زیادی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا PowerShell دستورات را به راحتی و مطابق میل خود انجام دهد. ما در این مقاله برخی از روش های رایج برای سفارشی کردن پروفایل های PowerShell را برجسته کرده ایم.

امیدواریم از این مقاله مجله هشت پیک نیز استفاده لازم را کرده باشید و در صورت تمایل آنرا با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز از قسمت پایین و درج نظرات باعث دلگرمی مجموعه مجله 8pic باشید

5/5 - (1 امتیاز)

لینک کوتاه مقاله : https://5ia.ir/dMjXPS
کوتاه کننده لینک
کد QR :
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *