نحوه رفع خطای irql_not_less_or_equal در ویندوز

زمان مطالعه: 4 دقیقه

با مجله هشت پیک با مقاله ی نحوه رفع ی irql_not_less_or_equal در ویندوز همراه ما باشید

خطای IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL یکی از رایج‌ترین خطاهای کدهای توقف است که وقتی کامپیوتر شما ناگهان یخ می‌زند و مرگ را به نمایش می‌گذارد، مشاهده می‌کنید. این اغلب به دلیل مشکل حافظه ایجاد می شود که در آن چیزی سعی در دسترسی به آدرس حافظه ای دارد که حقوق دسترسی به آن را ندارد، اما می تواند یک مشکل درایور یا طیف وسیعی از مشکلات دیگر باشد.

اگر این یک مورد غیرعادی است، احتمالاً نیازی به نگرانی نیست، اما اگر مدام این خطا را مشاهده می‌کنید و مدام BSODهایی را دریافت می‌کنید که کار یا بازی شما را قطع می‌کنند، ممکن است لازم باشد آن را برطرف کنید. در اینجا چند اصلاح وجود دارد که باید کار کنند.

فایل های سیستم را تعمیر کنید

یکی از دلایلی که خطای IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL ظاهر می شود، فایل های سیستمی خراب است. یکی از بهترین راه‌ها برای رفع این مشکل، پاک کردن فایل سیستم است.

مرحله 1: “CMD” را در جستجوی ویندوز جستجو کنید. بر روی آن کلیک راست کنید خط فان نتیجه و انتخاب کنید به عنوان مدیر اجرا شود.

گام 2: “DISM /Online /Cleanup-image /Checkhealth” را تایپ کرده و فشار دهید وارد.

اگر اسکن هر گونه خطا یا فایل های خرابی را تشخیص داد، تایپ کنید: “DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth” و فشار دهید وارد برای رفع فایل های خراب

مرحله 3: علاوه بر این، “SFC /SCANNOW” را برای اجرای جستجوگر فایل سیستم ویندوز اجرا کنید. باید هر فایل سیستم دیگری که مشکل ایجاد می کند را پیدا کند و آنها را جایگزین کند.

این اسکن ممکن است بیشتر از اسکن DISM که در بالا اجرا کردیم طول بکشد. در حین کار، درصدی بازخوانی دریافت خواهید کرد تا به شما اطلاع دهد که چقدر در طول آن است.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  6 راه حل اصلی برای خطای نصب ویندوز "ما نتوانستیم یک پارتیشن جدید بسازیم"
اجرای جستجوگر فایل سیستم در ویندوز 11.
 

درایورهای خود را به روز کنید یا به عقب برگردانید

آیا اخیراً درایور را به روز کردید؟ آیا مدت زیادی است که درایورهای خود را به روز نکرده اید؟ ممکن است درایوری قدیمی یا ناپایدار باعث خطای IRQL شما شده باشد. در اینجا نحوه رفع آن آورده شده است.

مرحله 1: اگر اخیراً درایوری را برای چیزی نصب کرده‌اید و فکر می‌کنید که ممکن است مقصر آن باشد، «Device Manager» را در جستجوی ویندوز جستجو کنید و نتیجه مربوطه را انتخاب کنید.

گام 2: دستگاهی که درایور را برای آن نصب کرده اید، خواه آداپتور Wi-Fi، چاپگر، وب کم یا هر چیز دیگری باشد، پیدا کنید. روی آن کلیک راست کرده و انتخاب کنید خواص.

مرحله 3: در راننده را انتخاب کنید راننده عقب گرد دکمه. با این کار درایور آن دستگاه به همان چیزی که قبلاً نصب شده بود برمی‌گردد. کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید و ببینید آیا با این کار مشکل حل می شود یا خیر.

مرحله 4: از طرف دیگر، اگر درایورهای شما برای هر چیزی قدیمی هستند، سعی کنید آنها را به روز کنید.

  • به روز رسانی ویندوز را اجرا کنید تا درایورهای عمومی جدید را بگیرید.
  • درایورهای گرافیک خود را با مراجعه به وب سایت سازنده خود به روز کنید و آنها را به صورت دستی نصب کنید.
  • درایورهای چیپست خود را به روز کنید. اینها درایورهای CPU نیستند، همانطور که برخی از افراد به آنها اشاره می کنند، اما نیاز به به روز رسانی های گاه به گاه دارند. از وب سایت سازنده رایانه یا مادربرد خود دیدن کنید و آخرین درایورهای چیپست را دانلود کنید تا آنها را به روز کنید.

بازگرداندن سیستم

اگر فکر می‌کنید اخیراً چیزی تغییر کرده است که باعث خطای IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL شده است، اما مطمئن نیستید که چه چیزی ممکن است باشد، بازگشت به نقطه بازیابی سیستم می‌تواند زمان زیادی را برای تشخیص مشکل صرفه‌جویی کند. شما باید مراقب باشید که دوباره همان تغییر را انجام ندهید، اما فقط کارکردن دوباره رایانه بدون خطاهای BSOD باید در اولویت باشد و یک نقطه بازیابی سیستم یک راه واقعاً ساده برای رسیدن به آن است.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  نحوه رفع خطای چراغ قرمز در مادربرد

راهنمای ما را در مورد نحوه استفاده از ویژگی بازیابی سیستم برای برگرداندن رایانه خود به حالتی که در زمانی که صفحه آبی به شما نمی داد، دنبال کنید.

اسکن ضد بدافزار را اجرا کنید

این امکان وجود دارد که یک بدافزار خطای IRQL را به شما بدهد یا مشکلاتی را که باعث آن شده است را مجبور کند. اجرای یک اسکن ضد بدافزار با آنتی ویروس مورد علاقه شما می تواند راه خوبی برای رفع این مشکل باشد.

اگر آنتی ویروس خود را ندارید، می توانید یک اسکن دستی با آنتی ویروس Microsoft Defender انجام دهید یا یکی از بهترین راه حل های آنتی ویروس رایگان را نصب کنید.

ابزار تشخیص ویندوز
 

اسکن تشخیصی حافظه ویندوز را اجرا کنید

خطاهای سخت افزاری دلیل رایج خطاهای IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL نیستند، اما غیرممکن نیست. ویندوز دارای یک ابزار تشخیص حافظه داخلی است که می توانید آن را اجرا کنید تا ببینید آیا مشکل شما ناشی از خرابی حافظه است یا خیر.

برای اجرای آن، از جستجوی ویندوز برای جستجوی “Windows memory diagnostic” استفاده کنید و نتیجه مربوطه را انتخاب کنید. وقتی از شما خواسته شد، انتخاب کنید که آیا می‌خواهید اکنون راه‌اندازی مجدد شود یا بعداً. هنگامی که کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی می کنید، ابزار تشخیصی اجرا می شود و به شما اطلاع می دهد که آیا مشکلی در حافظه دارید یا خیر.

اگر این کار را انجام می دهید و می خواهید حافظه خود را جایگزین کنید، راهنمای ما در مورد میزان رم مورد نیاز خود و نحوه خرید رم در سال 2024 را بررسی کنید.

امیدواریم از این مقاله نحوه رفع خطای irql_not_less_or_equal در ویندوز مجله هشت پیک نیز استفاده لازم را کرده باشید و در صورت تمایل آنرا با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز از قسمت پایین و درج نظرات ، ما را در مجله 8pic همراهی کنید . همچنین سایت هشت پیک فضای رایگان برای آپلود عکس و آپلود فایل را در بخش آپلود سنتر برای شما مهیا کرده است و آماده ی میزبانی از فایلهای شماست . در بخش مجله نیز میتوانید همواره از به روزترین مقالات هشت پیک استفاده کنید

 

امتیاز بدهید
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *