نحوه بررسی مدل مادربردی که دارید، راه آسان

زمان مطالعه: 6 دقیقه

با مجله هشت پیک با مقاله ی نحوه بررسی مدل ی که دارید، راه آسان همراه ما باشید

مادربرد، مسلماً مهم‌ترین مؤلفه درون رایانه شخصی شماست. این مادربرد است که تعیین می کند از چه نوع سخت افزاری می توانید استفاده کنید، بنابراین مهم است که مدل دقیق خود را بدانید. این دانش می تواند هنگام ساخت یک رایانه شخصی جدید، ارتقاء رایانه فعلی یا حتی به روز رسانی درایورها مفید باشد.

ممکن است با جستجوی اجزای درون سیستم خود آشنا باشید، اما روش‌های مورد استفاده برای بررسی مدل GPU شما همیشه برای مادربرد اعمال نمی‌شود. برای آسان‌تر کردن این کار، ما فهرستی از تمام روش‌های بررسی مدل مادربرد شما در را گردآوری کرده‌ایم که تنها چند دقیقه طول می‌کشد.

Dell XPS Desktop 8960 با حذف پانل کناری.

با اطلاعات سیستم چک کنید

این تا حد زیادی ساده ترین روش برای بررسی مدل مادربرد شما است. این یک دقیقه طول می کشد و به همان اندازه که می شود ساده است.

مرحله 1: اولین قدم شما دسترسی است اطلاعات سیستم روی ویندوز این از چند راه قابل اجرا است.

ساده ترین گزینه تایپ است اطلاعات سیستم به درون نوار جستجوی ویندوز، سپس روی آن ضربه بزنید یا Enter را فشار دهید. از طرف دیگر، می توانید با رفتن به آن به صورت دستی به آن بروید کنترل پنل > سیستم و امنیت > ابزارهای ویندوز > اطلاعات سیستم.

در نهایت، می توانید ضربه بزنید پنجره ها و آر کلیدهای روی صفحه کلید خود را برای باز کردن Run، سپس تایپ کنید msinfo32 و روی OK کلیک کنید.

همه این مسیرها شما را به یک مکان می‌رسانند: اطلاعات سیستم.

گام 2: مهم نیست مسیری که برای رسیدن به اینجا طی کردید، اکنون در بخش اطلاعات سیستم ویندوز هستید.

برای پیدا کردن مدل مادربرد خود به دنبال موارد زیر باشید: تولید کننده قرنیز و محصولات قرنیز. در قسمت Manufacturer، متوجه خواهید شد که مادربرد شما توسط چه شرکتی ساخته شده است و در قسمت Product، مدل دقیق آن را خواهید دید. این تمام چیزی است که باید بدانید!

در بیشتر موارد، این باید کافی باشد و نباید بیشتر به حفاری ادامه دهید. با این حال، اگر به هر دلیلی کار نکرد، بیایید گزینه های دیگر شما را بررسی کنیم.

اطلاعات سیستم در ویندوز 11
بازخوانی آمار اجزا با ابزار HWInfo.

با نرم افزار شخص ثالث بررسی کنید

اگر نمی‌خواهید تنظیمات و گزینه‌های مختلف را به هم بزنید، فقط می‌توانید یک ابزار سریع و آسان را دانلود کنید که کار را برای شما انجام می‌دهد. محبوب‌ترین گزینه‌ها برای بررسی مادربرد شامل HWiNFO و CPU-Z هستند و هر دوی این‌ها می‌توانند برای مقاصد دیگری مانند نظارت بر عملکرد سیستم و دما مفید باشند.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  بهترین 5 راه حل برای ویندوز 11 که GPU را تشخیص نمی دهد

مرحله 1: ابتدا برنامه مورد نظر خود را دانلود کنید. برای اهداف این مقاله، ما از HWiNFO استفاده خواهیم کرد، اما شما همچنین می توانید از CPU-Z استفاده کنید. هر دو دانلود رایگان هستند.

وقتی صحبت از HWiNFO به میان می آید، می توانید بین دانلود قابل حمل (به معنی دانلودی که نیازی به نصب ندارد) و نصب معمولی یکی را انتخاب کنید. هر دو خوب کار میکنه

گام 2: پس از دانلود HWiNFO، برنامه را اجرا کنید. اطلاعات زیادی به شما ارائه می شود، اما در حال حاضر، فقط به آن اهمیت می دهید مادربرد بخش.

دو پنجره ظاهر خواهد شد – خلاصه سیستم پنجره و پنجره اصلی HWiNFO. در قبلی، شما را ببینید مادربرد بخش درست در وسط، با اطلاعات روی برد شما، از جمله سازنده، مدل، و چیپست.

در پنجره اصلی، به سادگی بر روی آن کلیک کنید مادربرد گزینه ای در سمت چپ برای دریافت یک نمای کلی از تمام موارد مربوط به مادربرد خود.

اطلاعات بسیار جالب تری در برنامه هایی مانند این وجود دارد، بنابراین زمانی که اینجا هستید، اگر علاقه مند هستید، مدتی را صرف بررسی آن کنید. به عنوان مثال، می توانید از HWiNFO برای بررسی دمای CPU یا اندازه گیری مصرف برق رایانه شخصی خود استفاده کنید.

بخش مادربرد در HWiNFO.
خط فرمان روی صفحه در هنگام نصب ویندوز 11.

با Command Prompt چک کنید

اگر احساس ماجراجویی می کنید، می توانید از Command Prompt ویندوز برای بررسی مدل مادربرد خود استفاده کنید. این کمی پیشرفته‌تر از دو روش قبلی است، اما واقعاً چند دقیقه طول می‌کشد.

مرحله 1: با باز کردن آن شروع کنید خط فرمان. برای این کار تایپ کنید خط فرمان به جستجوی ویندوز، سپس کلیک راست روی آن و انتخاب کنید به عنوان مدیر اجرا شود.

گام 2: هنگامی که Command Prompt در حال اجرا است، عبارت زیر را تایپ کنید:

قرنیز wmic محصول، تولید کننده را دریافت کنید

همچنین اگر برای شما راحت تر است، می توانید آن را کپی-پیست کنید.

مطبوعات وارد. ویندوز مدل مادربرد شما را مدت کوتاهی پس از آن، درست مانند اطلاعات سیستم در اختیار شما قرار می دهد.

اطلاعات مادربرد در خط فرمان ویندوز.
مادربرد ایسوس با نوار LED نئون Phanteks اطراف آن.

با PowerShell چک کنید

اگر به هر دلیلی ترجیح می دهید از Windows PowerShell برای بررسی مادربرد خود به جای Command Prompt استفاده کنید، این کار می تواند خیلی سریع انجام شود.

مرحله 1: Windows PowerShell را با تایپ کردن راه اندازی کنید پاورشل به درون جستجوی ویندوز. بعد، مطمئن شوید روی آن راست کلیک کنید و انتخاب کنید به عنوان مدیر اجرا شود.

گام 2: در پنجره PowerShell موارد زیر را پیست کنید:

Get-WmiObject Win32_BaseBoard | قالب-جدول – سازنده خودکار، محصول، شماره سریال، نسخه

مطبوعات وارد برای اجرای دستور سپس PowerShell با مجموعه‌ای از اطلاعات باز می‌گردد، و برخی از آن‌ها ممکن است خالی باشد، حتی اگر نباید باشد. با این حال، آنچه واقعاً به شما علاقه دارد اطلاعات زیر است سازنده و تولید – محصول، که مدل مادربرد شما را فاش می کند.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  9 روش برتر برای رفع کد خطا جی فورس NOW 0x800b1004 در ویندوز 11
بررسی مادربرد با Windows PowerShell.
APU AMD Ryzen 5 8600G روی مادربرد نصب شده است.

کادر و سابقه سفارش را علامت بزنید

چه یک رایانه شخصی از پیش ساخته شده خریده باشید و چه برای خود رایانه ساخته باشید، اطلاعات مربوط به نوع مادربردی که در حال اجرا هستید در جایی وجود دارد. در اینجا چند گزینه برای بررسی وجود دارد.

ابتدا، در مورد رایانه های شخصی سفارشی، بررسی کنید که آیا ممکن است هنوز جعبه را داشته باشید. این یک مشکل واضح است که ممکن است تمام مشکلات شما را به راحتی حل کند.

در مرحله بعد، هم برای رایانه های از پیش ساخته شده و هم برای رایانه های سفارشی، شروع به جستجو برای رسیدها و تاریخچه سفارش کنید. با خرده‌فروشی (هایی) که استفاده کرده‌اید، وارد حساب خود شوید و بررسی کنید. اگر چیزی نیست به آنها زنگ بزنید. در مورد پیش ساخته ها، زمانی که مدل دقیق رایانه خود را پیدا کردید، پیدا کردن مادربرد باید آسان باشد – فقط مدل را در موتور جستجو تایپ کرده و اضافه کنید. مشخصات.

راهنمای ساخت کامپیوتر

پرونده را باز کن

اگر صاحب دسکتاپ هستید، آخرین راه حل شما باز کردن کیس و سپس بررسی فیزیکی مادربرد است. توجه داشته باشید که اگر یک دستگاه از پیش ساخته شده دارید، گارانتی شما ممکن است به این بستگی داشته باشد که هرگز قاب را باز نکنید، بنابراین ابتدا آن را بررسی کنید. کاربران لپ تاپ باید به روش های ذکر شده در بالا پایبند باشند، زیرا مدل مادربرد به راحتی در نوت بوک ها قابل تشخیص نیست.

با فرض اینکه کیس شما دارای یک پنل جانبی شیشه ای است، ممکن است بتوانید به داخل آن نگاه کنید و مدل مادربرد را ببینید. تقریباً هر یک از بهترین مادربردها سازنده و مدل خود را در قسمت جلویی نوشته شده است. اگر آن را نمی بینید، کامپیوتر شخصی تان را خاموش کنید و با استفاده از یک مچ بند ضد الکتریسیته ساکن یا لمس شاسی فلزی رایانه شخصی خود با دست خالی خود را زمین کنید.

پانل کناری را بردارید و به مادربرد خود با دقت نگاه کنید. اگر مؤلفه‌ای در راه است، ممکن است مجبور شوید آن‌ها را حذف کنید، بنابراین راهنمای ما برای ساختن رایانه شخصی را در دسترس داشته باشید تا پس از اتمام کار، همه چیز را دوباره کنار هم قرار دهید.

امیدواریم از این مقاله نحوه بررسی مدل مادربردی که دارید، راه آسان مجله هشت پیک نیز استفاده لازم را کرده باشید و در صورت تمایل آنرا با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز از قسمت پایین و درج نظرات ، ما را در مجله 8pic همراهی کنید . همچنین سایت هشت پیک فضای رایگان برای آپلود عکس و آپلود فایل را در بخش آپلود سنتر برای شما مهیا کرده است و آماده ی میزبانی از فایلهای شماست . در بخش مجله نیز میتوانید همواره از به روزترین مقالات هشت پیک استفاده کنید

 

امتیاز بدهید
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *