صفحه آبی ویندوز 11 در حالت بیکار [رفع این مشکل]

زمان مطالعه: 8 دقیقه

با مجله هشت پیک با مقاله ی صفحه آبی در حالت بیکار [رفع این مشکل] همراه ما باشید

یک صفحه آبی ناگهانی در صفحه نمایش رایانه که با رایانه شخصی شما شروع می شود با مشکل مواجه شد و پیام خطای نیاز به راه اندازی مجدد می تواند در رایانه های ی رایج باشد. همچنین به عنوان صفحه آبی مرگ (BSOD) یا خطاهای توقف نامیده می شود، با چهره ای غمگین مشخص می شوند و صفحه نمایش یک کد یا پیام خطا را نشان می دهد. این صفحه‌نمایش‌های آبی می‌توانند به‌طور تصادفی رخ دهند و همچنین زمانی که سیستم شما بی‌حرکت است رخ می‌دهند . عیب یابی موثر این خطا شامل مطالعه دقیق پیام خطا و علل احتمالی آن است.

 

صفحه آبی ویندوز 11 در حالت بیکار

فهرست مطالب این مقاله

چه چیزی باعث ایجاد صفحه آبی در هنگام بیکار بودن سیستم می شود؟

  • تضادهای ناشی از مدیریت انرژی: تقریباً همه رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ‌ها دارای ویژگی‌های مؤثر مدیریت انرژی هستند که در زمان بی‌کار بودن سیستم، از بین می‌روند. این ویژگی‌ها ممکن است با درایورهای سخت‌افزار یا دستگاه خاص مغایرت داشته باشند و باعث بروز خطا شوند.
  • نقص سخت افزار: قطعات سخت افزاری معیوب یک سیستم کامپیوتری که به درستی متصل نشده اند نیز ممکن است باعث بروز خطا شوند. سیستم، گاهی اوقات، ممکن است سعی کند در حالت بیکار به آنها دسترسی پیدا کند که منجر به اختلال در ارتباط شود.
  • درایورهای دستگاه معیوب یا ناپایدار: درایورهای دستگاه معیوب یا ناپایدار ممکن است در برخی مواقع قدرت رسیدگی به وضعیت‌های بیکار را نداشته باشند، بنابراین ممکن است سیستم عامل از کار بیفتد و خطای ذکر شده در بالا را نشان دهد.
  • برنامه‌های نرم‌افزاری اشتباه: برنامه‌های نرم‌افزاری نصب‌شده بر روی رایانه ممکن است به دنبال دسترسی به منابع خاص سیستم در حالت بیکار باشند. تضادهای ی ممکن است در چنین سناریوهایی رخ دهد و متعاقباً منجر به خطا شود.
  • گرمای بیش از حد قطعات سخت افزاری: هر چند غیرممکن به نظر برسد، جریان هوا معیوب یا محدود که به عملکرد نامناسب پردازنده یا فن های SMPS نسبت داده می شود، می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد قطعات سخت افزاری شود و منجر به خطا شود.
  • خطاهای هارد دیسک: در شرایط اسفناک خود برای دسترسی به بخش خاصی از هارد دیسک که ممکن است در حالت بیکار آسیب دیده یا خراب شود، سیستم همچنین می تواند صفحه آبی را در حالت بیکار فعال کند.

رفع مشکل صفحه آبی ویندوز 11 در حالت بیکار

اگر هنگامی که رایانه ویندوز 11/10 شما غیرفعال است، اغلب صفحه آبی رخ می دهد، در اینجا چند پیشنهاد عیب یابی وجود دارد که به شما کمک می کند. برخی از آنها برای تغییر تنظیمات به مجوز سرپرست نیاز دارند.

  1. حل مشکلات مدیریت انرژی
  2. مشکلات سخت افزاری را حل کنید
  3. درایورهای دستگاه معیوب را برطرف کنید
  4. رفع مشکلات گرمای بیش از حد
  5. سایر پیشنهادات عیب یابی
  6. گزارش‌های سیستم و تخلیه حافظه را بررسی کنید
شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  رفع اشکال Spotify Lyrics در ویندوز

ما همچنین توصیه کرده ایم که سخت افزار را مجدداً قرار دهید. مطمئن شوید که ایده روشنی از انجام آن دارید.

1] مسائل مربوط به مدیریت انرژی را حل کنید

برای رسیدگی و متعاقباً حل مسائل مربوط به مدیریت انرژی در پی یافتن راه حلی برای خطای صفحه آبی یا BSOD، مراحل زیر را می توان دنبال کرد:

تنظیمات برق را تغییر دهید

 

مدیریت انرژی در ویندوز

بازگشت به طرح برق پیش‌فرض یا انتخاب متعادل کردن عملکرد سیستم و مصرف انرژی می‌تواند یک راه حل موثر برای خطای مورد بحث باشد.

تنظیمات تعلیق انتخابی USB را تغییر دهید

ویندوز پورت USB را غیرفعال کنید

تعلیق انتخابی USB به قطع موقت اتصال برق برای یک پورت USB خاص که برای مدتی غیرفعال بوده است، اشاره دارد و در نتیجه باعث صرفه جویی در مصرف برق می شود. با این حال، از طرف دیگر، این ممکن است گهگاه منجر به تداخل دستگاه شود که منجر به خطای صفحه آبی می شود. برای از بین بردن احتمال خطای BSOD USB Selective Suspend را غیرفعال کنید و ببینید.

تنظیمات برق را از BIOS/UEFI بررسی کنید

مدیریت انرژی UEFI

بررسی تنظیمات برق ثبت شده در BIOS یا UEFI نیز می تواند یک اقدام موثر عیب یابی برای مشکل BSOD باشد.

از آنجایی که رابط کاربری و نام گزینه ها بر اساس سازنده متفاوت است، توصیه می شود به کتابچه راهنمای مادربرد مربوطه مراجعه کنید و همان را دنبال کنید. بازگرداندن تنظیمات پیش فرض BIOS/UEFI نیز می تواند به عنوان یک اقدام اصلاحی عمل کند.

بخوانید : درک و عیب یابی رایج صفحه آبی مرگ ویندوز

2] مشکلات سخت افزاری را حل کنید

سخت افزار معیوب یا نادرست نیز می تواند به وفور در علت خطای BSOD نقش داشته باشد و از این رو، باید اقدامات اصلاحی برای رفع موارد زیر انجام شود:

قطعات سخت افزاری را مجدداً قرار دهید

در صورت جابجایی یا حمل و نقل سیستم، می‌توان انتظار داشت اجزای سخت‌افزاری جابجا شوند. از این رو، قرار دادن مجدد اجزای سخت افزاری، در صورت لزوم، می تواند به عنوان یک اقدام اصلاحی انتخاب شود.

حافظه معیوب

Memtest ویندوز

حافظه موقت یا RAM معیوب نیز می‌تواند باعث خطای صفحه آبی شود، و از این رو می‌توان از سومین برنامه‌های تست حافظه شخص ثالث مانند MemTest86 که به صورت آنلاین موجود است، برای بررسی سلامت سخت‌افزار مورد استفاده استفاده کرد.

نکته: اگر کد خطا را می‌خواهید، ممکن است مجبور شوید ویندوز را مجبور کنید جزئیات Stop Error را نمایش دهد.

3] درایورهای دستگاه معیوب را برطرف کنید

از آنجایی که کاربر از درایور دقیق دستگاهی که ممکن است باعث بروز خطا شود اطلاعی ندارد، می‌توان مراحل زیر را برای از بین بردن اثرات خرابی درایور دستگاه اتخاذ کرد.

درایورهای دستگاه را به روز کنید

چگونه بفهمیم کدام درایور باعث ایجاد صفحه آبی در ویندوز شده است

درایو را به روز کنید و ببینید آیا این به رفع مشکل کمک می کند. این پست به شما نشان می دهد که چگونه بفهمید کدام درایور باعث ایجاد صفحه آبی شده است.

درایورهای اخیراً نصب شده را برگردانید

گاهی اوقات، خطای صفحه آبی ممکن است درست پس از نصب درایور دستگاه خاص رخ دهد. در چنین مواردی، بازگرداندن درایور دستگاه مربوطه می تواند به حل مشکل کمک کند.

  • درایور اخیرا به روز رسانی را شناسایی کنید و سپس Device Manager را باز کنید
  • دستگاه را در Device Manager پیدا کنید، کلیک راست کرده و منوی Properties را انتخاب کنید.
  • اگر به‌روزرسانی درایور اخیراً بود، Rollback Driver در دسترس خواهد بود. از آن استفاده کنید.
  • بررسی کنید که آیا مشکل حل شده است.

بازگرداندن سیستم

کامپیوتر را با استفاده از System Restore بازیابی کنید

اگر این کار نکرد، می توانید از System Restore برای بازگشت به تاریخی استفاده کنید که در آن همه چیز خوب کار می کرد و همچنین درایور قدیمی را بازیابی می کند و مشکل را حل می کند.

4] مسائل مربوط به گرمای بیش از حد را برطرف کنید

اگر خطا به دلیل جریان هوا یا تهویه نامناسب رخ دهد، بررسی های زیر می تواند کمک کند.

شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید :  مایکروسافت در حال اضافه کردن AI Copilot به نوار وظیفه ویندوز 11 برای کمک به همه چیز است

دمای قطعات سخت افزاری را بررسی کنید

مانیتور دمای سخت افزار

با استفاده از نرم افزار شخص ثالث مانند HWMonitor که به صورت رایگان در دسترس است، می توان دمای قطعات سخت افزاری را ردیابی کرد. خوانش دمای بالای 90 درجه برای CPU و نزدیک شدن به آستانه برای GPU نشان دهنده گرمای بیش از حد است.

تمیز کردن فیزیکی سیستم

گرد و غبار انباشته شده روی CPU یا قطعات سخت افزاری داخل آن می تواند جریان هوا را مسدود کند و باعث حفظ گرما شود. از این رو، پاکسازی فیزیکی می تواند به تسهیل جریان هوای بدون درز کمک کند.

اورکلاک CPU را غیرفعال کنید

تغییر تنظیمات ولتاژ قطعات سخت‌افزاری به تنظیمات پیش‌فرض و غیرفعال کردن اورکلاک CPU و GPU نیز می‌تواند به کاهش گرمای کلی ناشی از قطعات سخت‌افزاری کمک کند و در نتیجه به وضوح کمک کند. با این حال، به طور ایده آل مراحل باید زیر نظر یک متخصص انجام شود.

4] سایر پیشنهادات عیب یابی

  • عیب‌یابی در وضعیت راه‌اندازی پاک : از آنجایی که نرم‌افزار کاربردی نیز می‌تواند مسئول درگیری‌های سیستم باشد که منجر به خطا می‌شود، راه‌حل‌های ذکر شده در زیر را می‌توان برای رفع احتمالی امتحان کرد. می‌توان این کار را در حالت بوت تمیز انجام داد که در آن سیستم‌عامل با حداقل درایورها اجرا می‌شود و به محدود کردن نرم‌افزارهای احتمالی یا فرآیندهای پس‌زمینه که باعث تضاد می‌شوند کمک می‌کند.
  • به روز رسانی سیستم عامل ویندوز: برای به روز رسانی سیستم عامل ویندوز، Windows Update را در نوار جستجوی دسکتاپ تایپ کنید و در نتیجه جستجو بر روی گزینه Check for updates کلیک کنید.
  • حذف یا غیرفعال کردن نرم افزارهای مشکوک:   به Settings > Apps > Installed Apps بروید. برنامه را جستجو کنید و از منو برای حذف برنامه ها استفاده کنید.
  • غیرفعال کردن فرآیندهای پس‌زمینه ناآشنا: Task Manager را باز کنید و هرگونه فرآیند مشکوک را بررسی کنید. اگر پیدا شد، روی همان کلیک راست کرده و گزینه End Task را انتخاب کنید.
  • اسکن ویروس ها و بدافزارها را اجرا کنید: نرم افزارهای مخرب نیز می توانند در بروز خطا نقش داشته باشند. از این رو، اسکن سیستم می تواند به تشخیص و رفع مشکل کمک کند.

5] گزارش های سیستم و تخلیه حافظه را بررسی کنید

در هر نمونه ای از وقوع خطا، ویندوز جزئیات فعالیت های انجام شده را همراه با نتایج مربوطه ثبت می کند و آنها را به عنوان dumps سیستم ذخیره می کند. تجزیه و تحلیل این فایل های گزارش می تواند بینش مفید و مستقیمی در مورد علت خطاها ارائه دهد.

خطا در Even Viewer

نمایشگر رویداد را بررسی کنید

  • eventvwr.msc را در Run Dialog Box تایپ کنید تا Event Viewer باز شود
  • در پنجره Event Viewer، Windows Logs و سپس System را انتخاب کنید و هر گونه خطا را تقریباً همزمان با وقوع خطای صفحه آبی بررسی کنید.

نکته : فایل‌های Windows Memory Dump.dmp را با WhoCrashed آنالیز کنید

فایل log یا minidump را تنظیم کنید

  • برای تنظیم فایل minidump، روی This PC کلیک راست کرده، سپس روی Properties و سپس Advanced System Settings کلیک کنید.
  • در قسمت Startup and Recovery بر روی Settings کلیک کنید.
  • گزینه Small Memory Dump را در لیست کشویی Write debugging inفرمتion انتخاب کنید و مکان پیش فرض فایل dump را یادداشت کنید.

 

minidump را با استفاده از نرم افزار شخص 3 تجزیه و تحلیل کنید

آنالایزر صفحه آبی

می توانید از نرم افزار رایگان Crash Dump Analyzer مانند BlueScreenView در رایانه خود استفاده کنید. این ابزار رایگان به شما کمک می کند تا تمام اطلاعات مربوط به BSOD از جمله نام راننده مسئول خطا را در اختیار شما قرار دهید. می توان از آن برای تجزیه و تحلیل minidump برای شناسایی علت دقیق مشکل استفاده کرد.

دامنه خطای صفحه آبی یا BSOD به طور کامل در سراسر حوزه سخت افزاری و نرم افزاری گسترش می یابد. با این حال، ارزیابی روشمند و عیب یابی، همانطور که در بالا ذکر شد، می تواند به شناسایی علت دقیق مشکل و حل نهایی آن کمک کند.

امیدوارم پست آسان بوده باشد و به شما در حل مشکل کمک کند.

نکته: ویندوز 11 یک عیب یاب جدید صفحه آبی ارائه می دهد که می تواند در برنامه Get Help اجرا شود. این عیب‌یاب داخلی صفحه آبی جدید به راحتی قابل اجرا است و به شما در رفع BSOD کمک می‌کند.

آیا رم ناپایدار می تواند باعث صفحه آبی شود؟

بله، رم ناپایدار نیز می تواند باعث صفحه آبی شود. مهم است که از عملکرد درست RAM رایانه خود اطمینان حاصل کنید تا از هر گونه مشکلی جلوگیری شود.

آیا ویندوز خراب می تواند باعث صفحه آبی شود؟

صفحه آبی می تواند به دلیل مشکلات مختلفی مانند عملکرد نادرست اجزا، درایورهای دستگاه معیوب یا فایل های سیستم خراب باشد.

امیدواریم از این مقاله صفحه آبی ویندوز 11 در حالت بیکار [رفع این مشکل] مجله هشت پیک نیز استفاده لازم را کرده باشید و در صورت تمایل آنرا با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز از قسمت پایین و درج نظرات باعث دلگرمی مجموعه مجله 8pic باشید

امتیاز بدهید
اشتراک گذاری

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *